Dziś z okazji Światowego Dnia Hydrografii można zobaczyć i wejść na pokład okrętu hydrograficznego Marynarki Wojennej ORP „Heweliusz”.
ORP „Heweliusz”. Fot. MW
ORP „Heweliusz” to jednostka wykonująca prace sondażowe, hydrograficzne, meteorologiczne i oceanograficzne na rzecz bezpiecznej żeglugi, a także na potrzeby gospodarki morskiej.
Z okazji Światowego Dnia Hydrografii załoga okrętu zaprasza na pokład - basen Prezydenta w Gdyni do godziny 17.
Światowy Dzień Hydrografii (WHD – World Hydrography Day) został ustanowiony w efekcie działań Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO), która w 2002 roku podczas Międzynarodowej Konferencji Hydrograficznej podjęła decyzję o rozpoczęciu starań zmierzających do uznania przez Organizację Narodów Zjednoczonych corocznego Światowego Dnia Hydrografii. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 29 listopada 2005 roku przyjęło Rezolucję A/60/30, akceptującą ideę „Światowego Dnia Hydrografii”, wyznaczając jednocześnie dzień obchodów na 21 czerwca. Dzień ten został wybrany dla upamiętnienia powołania w 1921 roku w Monako Międzynarodowego Biura Hydrograficznego.
Światowy Dzień Hydrografii organizowany jest w Polsce od roku 2006. Od tego czasu służby hydrograficzne Marynarki Wojennej (Biuro Hydrograficzne MW i Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW) organizują konferencje naukowe oraz prezentacje wyposażenia hydrograficznego. W tym roku, z tej właśnie okazji będzie można zobaczyć i wejść na pokład jednego z dwóch, dużych okrętów hydrograficznych Marynarki Wojennej – ORP „Heweliusz”. Jest to jednostka przeznaczona do prowadzenia prac sondażowych, hydrograficznych, meteorologicznych i oceanograficznych. Do służby w MW weszła w 1982 roku. W trakcie swojej 30-letniej służby na morzu okręt brał udział w wielu krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, rejsach naukowo-badawczych, szkoleniowych oraz sondażowych. Przebył ponad 150 tysięcy mil morskich, spędzając na morzu około 1600 dni. Realizował wiele różnych zadań na potrzeby MW oraz współpracował z cywilnymi instytucjami na rzecz gospodarki narodowej. W 1984 roku ORP „Heweliusz” współdziałając z Instytutem Geologii Morza PAN poszukiwał złóż kruszywa budowlanego w rejonie Darłowa. W 1990 roku okręt odbył najdłuższy w dotychczasowej historii rejs – ekspedycję na Antarktydę. Celem rejsu był przewóz XIII Wyprawy Antarktycznej PAN do polskiej stacji na wyspie King George oraz zabezpieczenie transportu zaopatrzenia. W styczniu 1993 roku podczas pełnienia dyżuru bojowego okręt uczestniczył w akcji poszukiwawczo-ratowniczej po katastrofie promu „Jan Heweliusz”.
Głównym zadaniem ORP „Heweliusz” jest realizacja prac hydrograficznych. Tysiące mil morskich przebytych w ramach prowadzenia pomiarów batymetrycznych i hydrologicznych, poszukiwania oraz weryfikacji wraków, przeszkód nawigacyjnych i innych obiektów podwodnych przyczyniły się do wydania wielu map morskich i wzbogaciły bazy danych BHMW. W 2004 roku, po odnalezieniu wraku statku „Steuben”, okręt przeprowadził identyfikację wraku za pomocą pojazdu podwodnego ROV. W latach 2006 oraz 2010 okręt prowadził na Morzu Północnym poszukiwania wraku ORP „Orzeł”, zaginionego podczas działań w okresie II wojny światowej. ORP „Heweliusz” cyklicznie realizuje rejsy naukowo-badawcze z udziałem specjalistów BHMW, Centrum Operacji Morskich oraz pracowników IMGW. W trakcie tych rejsów okręt gromadzi dane środowiskowe na potrzeby bazy oceanograficznej BHMW, publikacji nautycznych oraz realizuje monitoring prac Światowego Systemu Ostrzeżeń Nawigacyjnych. Od 2005 roku okręt zabezpieczał realizację rejsów hydrograficzno-badawczych w rejonie Bałtyku Południowego z pracownikami i studentami Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. W swojej historii okręt wielokrotnie reprezentował biało-czerwoną banderę w portach na całym świecie. Od roku 2007 okrętem dowodzi kmdr ppor. Grzegorz Kokosiński.
Służby hydrograficzne to jedno z najważniejszych ogniw w systemie zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi. To dzięki pracy hydrografów powstają mapy morskie, locje, wiadomości żeglarskie, ostrzeżenia nawigacyjne, stawiane jest oznakowanie nawigacyjne itd. Polska posiada własne służby hydrograficzne od 93 lat. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku to właśnie hydrografia była jednym z pierwszych elementów struktur tworzącej się wówczas Marynarki Wojennej oraz administracji morskiej. Po wojnie polskie okręty hydrograficzne Marynarki Wojennej uczestniczyły m.in. w badaniach geofizycznych przyczyniając się do wykrycia złóż ropy naftowej na Bałtyku, badaniach złóż rzadkich metali na Pacyfiku, czy w wyprawach polarnych.
Współczesna polska hydrografia to głównie Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (BHMW) oraz Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW (DZH). BHMW swoim zasięgiem obejmuje obszar całego Bałtyku i Cieśnin Bałtyckich, wydaje papierowe mapy morskie, opracowuje mapy elektroniczne, locje, „Wiadomości Żeglarskie” (w wersji polskiej i angielskiej) oraz utrzymując krajowy system informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych ostrzega o niebezpieczeństwach na morzu.
Główne zadania Biura Hydrograficznego MW to zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne i oceanograficzno-meteorologiczne działań sił Marynarki Wojennej. Biuro Hydrograficzne pełni także rolę państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej. Biuro reprezentuje nasz kraj w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) oraz jej komitetach i grupach roboczych. Zatrudnia specjalistów kartografii, hydrografii, oceanografii, meteorologów, analityków, grafików oraz administrację.
Materiał do analiz i opracowań dostarcza Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego z 2 dużymi, specjalistycznymi okrętami hydrograficznymi: ORP „Arctowski”, ORP „Heweliusz”. W skład dywizjonu wchodzą jeszcze motorówki i kutry hydrograficzne. Biuro Hydrograficzne MW, korzystając z najnowocześniejszych echosond i sonarów, systemów satelitarnych i najnowszych komputerów graficznych oraz doświadczenia swoich pracowników, tworzy mapy cyfrowe oraz elektroniczne bazy danych hydrograficznych.
Źródło: MW
autor zdjęć: MW
komentarze