W dniach 14 − 15 marca w Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu przeprowadzono kurs instruktorsko-metodyczny dla kadry dowódczej Ośrodka Szkolenia Podstawowego i Ośrodka Szkolenia Specjalistycznego oraz Dywizjonu Zabezpieczenia i instruktorów Wydziału Dydaktycznego.
Głównymi celami kursu było doskonalenie umiejętności przygotowania się dowódców (instruktorów) do zajęć, organizowania pomocy szkolonym i pokonywania trudności napotykanych w trakcie realizacji programu szkolenia oraz poprawnego wykonywania dokumentacji szkoleniowej. Zajęcia w trakcie kursu poświęcono również kształtowaniu pożądanych postaw dowódców wszystkich szczebli dowodzenia do realizacji zadań oraz niezbędnych cech instruktorów.
W ramach kursu uczestnicy wzięli udział w zajęciach z przedmiotów takich jak: bezpieczeństwo i higiena pracy, szkolenie medyczne, łączność regulaminy, profilaktyka i dyscyplina wojskowa, wychowanie fizyczne, szkolenie metodyczne, czy taktyka. W problematyce kursu uwzględniono także zagadnienia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych.
Zajęcia w ramach kursu prowadzone były z wybranych przedmiotów działu ogólnego i kierunkowego przez wykładowców Wydziału Dydaktycznego oraz dowódców kompanii ośrodków szkolenia i dywizjonu zabezpieczenia. Stworzyło to uczestnikom kursu dodatkową możliwość skorzystania z ich wiedzy, umiejętności i doświadczenia odnośnie właściwej realizacji zajęć podczas realizacji procesu szkolenia.
W czasie realizacji zajęć zastosowano różne formy działalności szkoleniowo-metodycznej oraz formy szkolenia wojsk, a priorytetowo potraktowano zagadnienia przygotowujące i doskonalące uczestników kursu do występowania w roli instruktora podczas zajęć programowych oraz dotyczące właściwej organizacji i zabezpieczenia materiałowo-technicznego zajęć.
Podczas kursu zajęcia odbywały się zarówno w dzień, jak i w nocy, tak jak metodyczne zajęcia grupowe nt. wykorzystania sprzętu optyczno-noktowizyjnego i termowizyjnego połączone z pokazem sprzętu.
Opracowane dokumenty szkoleniowe stanowić będą z pewnością doskonały przykład do wykonywania planów-konspektów i planów pracy instruktora na punkcie nauczania, a przekazana wiedza i ujednolicone procedury metodyczne wzbogacą warsztat dydaktyczny szkolonych.
Źródło: kpt. Tomasz Kisiel
autor zdjęć: kpt. Tomasz Kisiel
komentarze