Urządzenia elektroniczne najnowszej generacji, wyrzutnie rakietowe, lądowisko oraz miejsce na bezzałogowe samoloty i łodzie – to wyposażenie wielozadaniowego okrętu, który za kilka lat ma otrzymać brytyjska Królewska Marynarka Wojenna.
Nad nową wielozadaniową fregatą Global Combat Ship pracuje koncern BAE Systems. Wizualizację fregaty przedstawiło brytyjskie ministerstwo obrony. Okręt wyposażony w najnowocześniejsze systemy dowodzenia i kierowania ogniem będzie uzbrojony w armatę morską średniego kalibru. Ale najgroźniejszą bronią mają być pociski rakietowe o różnym przeznaczeniu w pionowych wyrzutniach. W części rufowej zaplanowano lądowisko i hangar, w którym zmieści się kilkutonowy śmigłowiec AW159 Wildcat lub trzysilnikowy Merlin.
Na pokładzie będzie też przestrzeń na niezbędny sprzęt. Chodzi o bezzałogowe statki latające oraz bezzałogowe pojazdy nawodne i podwodne. Zmieszczą się również cztery 12-metrowe łodzie albo kontenery lub dodatkowe ładunki. – Typ 26 Global Combat Ship będzie trzonem Royal Navy w nadchodzących dziesięcioleciach – zapowiedział Peter Luff brytyjski wiceminister obrony.
Brytyjski resort obrony zamierza zamówić 13 tego typu okrętów. Za osiem lat ma się rozpocząć wymiana okretów starszego typu 23 na Global Combat Ship.
Nowa fregata ma realizować różnorodne zadania. – Jako okręt wielofunkcyjny będzie mogła wykonywać skomplikowane misje bojowe, zapewniać bezpieczeństwo na morzu i zwalczać piractwo, a także nieść pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych – podkreślił Pierwszy Lord Admiralicji admirał Sir Mark Stanhope
Oznacza to, że na pokładzie fregaty będą miejsca dla dodatkowych pasażerów. Poza 118 członkami załogi będą koje dla 72 osób. Dzięki temu oprócz rozbitków i ofiar katastrof, gdy zajdzie konieczność, będzie można zabrać na pokład np. żołnierzy wojsk specjalnych lub piechoty morskiej.
Nowy okręt jest pokaźnych rozmiarów. Ma mieć 148 metrów długości i 5400 ton wyporności. Jednostka będzie osiągać prędkość ponad 28 węzłów. Ze względu na zamorskie interesy Brytyjczycy chcą, by okręt mógł jak najdłużej przebywać na pełnym morzu w różnych częściach świata bez konieczności uzupełniania zapasów. Dlatego płynąc z prędkością 15 węzłów powinien przebyć siedem tysięcy mil morskich.
Źródło: UK MoD, BAE Systems
autor zdjęć: BAE Systems/UK MoD
komentarze