moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny Kormoran na kursie

Szereg nowoczesnych pojazdów podwodnych do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich, cichy napęd, ponadprzeciętna zwrotność – to tylko część atutów, którymi dysponują niszczyciele min projektu 258, znane pod kryptonimem Kormoran II. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding odbyło się cięcie blach pod szósty już okręt tego typu.

Szósty z Kormoranów otrzyma nazwę ORP „Czajka” – tak jak dwa inne okręty, które przed laty służyły w polskiej marynarce. Pierwszym był zbudowany jeszcze przed wojną trałowiec redowy typu Jaskółka, a drugim niszczyciel min projektu 206FM wielokrotnie reprezentujący Polskę podczas międzynarodowych manewrów i misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Jednostkę tę doskonale pamięta wielu marynarzy, którzy do dziś służą pod biało-czerwoną banderą. Z linii została wycofana zaledwie trzy lata temu. Kolejna „Czajka”, podobnie jak jej poprzedniczka, wejdzie w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Trafi do stacjonującego w Świnoujściu 12 Dywizjonu Trałowców – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

 

REKLAMA

Tym samym flotylla zyska kolejny okręt, który w swojej klasie zaliczany jest do światowej czołówki. Kormorany II przeznaczone są do poszukiwania, klasyfikacji i niszczenia min morskich. Same także mogą je stawiać. Okręty zostały zbudowane w taki sposób, by zagwarantować załogom maksymalne bezpieczeństwo. Kadłuby z amagnetycznej stali i elektryczny napęd pozwalają zredukować pola fizyczne jednostek, a co za tym idzie, zminimalizować ryzyko niekontrolowanej detonacji rozmieszczonych na morzu min. Pędniki cykloidalne zamiast tradycyjnych śrub gwarantują okrętom ponadprzeciętną manewrowość. Do tego każdy z Kormoranów został wyposażony w szereg podwodnych pojazdów, które służą do wykrywania i neutralizacji min. Ochronę przed atakami z powietrza i powierzchni morza zapewniają jednostkom m.in. wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz nowoczesna armata kalibru 35 mm. Na razie wyjątkiem jest tutaj prototypowy Kormoran, który ciągle jeszcze korzysta z 23-milimetrowego Wróbla, ale i na jego pokładzie armata docelowo ma zostać wymieniona. Wszystkie bez wyjątku niszczyciele min projektu 258 korzystają za to z systemu zarządzania walką SCOT-M, który gromadzi oraz analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń i jednocześnie pomaga nimi sterować, podpowiadając rozwiązania optymalne w danej sytuacji.

Obecnie w 8 FOW służą trzy Kormorany. Wszystkie wchodzą w skład 13 Dywizjonu Trałowców i stacjonują w Gdyni. W stoczni Remontowa Shipbuilding budowane są już jednak trzy kolejne jednostki. One z kolei zasilą 12 Dywizjon Trałowców. – Nowe okręty mają już dowódców, krok po kroku kompletowane są też załogi. Będą tam służyć marynarze z naszego dywizjonu, ale również nowe osoby – zaznacza kmdr por. Sławomir Góra, dowódca 12 dtr. Załogi okrętów 604 i 605, czyli „Jaskółki” i „Rybitwy”, mocno angażują się w ich budowę. Niebawem tą samą drogą pójdą marynarze z „Czajki”. Trwają także szkolenia. – Członkowie załóg naszych Kormoranów jeżdżą do Gdyni, gdzie korzystają z wiedzy i doświadczenia kolegów z 13 Dywizjonu Trałowców – tłumaczy kmdr por. Góra. Na tym jednak nie koniec. Ostatnio np. grupa marynarzy ze Świnoujścia odwiedziła ośrodek w niemieckim Neustadt. Tam wspólnie z załogą ORP „Mewa” zaliczyła kompleksowe szkolenie w ośrodku German Navy Damage Control Training Center. Dotyczyło ono walki na morzu i obrony przeciwawaryjnej okrętu.

Okręty projektu 258 buduje konsorcjum, w skład którego oprócz wspomnianej stoczni Remontowa Shipbuilding wchodzą PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Prace toczą się bez większych przeszkód. W czerwcu tego roku zwodowany został kadłub przyszłego okrętu ORP „Jaskółka”, zaś trzy miesiące wcześniej stoczniowcy położyli stępkę pod „Rybitwę”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsza z jednostek powinna wejść do służby w 2026 roku. Kolejne mają do niej dołączać w kilkumiesięcznych odstępach. – Czas płynie bardzo szybko. Prawdę mówiąc, oczami wyobraźni widzę już, jak te okręty stoją przy naszym nabrzeżu – przyznaje kmdr por. Góra.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Sławomir Lewandowski/ PortalMorski.pl

dodaj komentarz

komentarze


Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
 
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Karta dla rodzin wojskowych
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Namiastka selekcji
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Strategiczne partnerstwo
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
The Power of Buzdygan Award
Rosomaki na Litwie
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Rajd pamięci i braterstwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Olympus in Paris
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Ogień nad Bałtykiem
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zagrożenie może być wszędzie
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Snipery dla polskich FA-50
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Nowe pojazdy dla armii
Długa droga do Bredy
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Ostre słowa, mocne ciosy
Polski wkład w F-16
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Witos i spadochroniarze
Każda żałoba jest inna
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Zmiana warty w PKW Liban
Święto marynarzy po nowemu
Żeby nie poddać się PTSD
Kleszcze pod kontrolą
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Breda w polskich rękach
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Foka po egejsku
Polskie „JAG” już działa
Polska liderem pomocy Ukrainie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO