moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budowa „Rybitwy” nabiera rozpędu

Poszukiwanie, neutralizacja, a także stawianie min to główne zadania, do których będzie wykorzystywany ORP „Rybitwa”. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding położona została stępka pod budowę piątego niszczyciela min typu Kormoran II. W służbie są już trzy tego typu jednostki, a łącznie marynarka pozyska ich sześć.

Uroczystość rozpoczęła się w samo południe. – To ogromna przyjemność gościć w stoczni, czyli zakładzie reprezentującym przemysł, który jeszcze kilka lat temu tak bardzo cierpiał na skutek niedoinwestowania, przemian, braku zrozumienia wartości, jaka drzemie w marynarce wojennej i budowie okrętów – podkreślał w Gdańsku Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Zapewnił przy tym, że kwestie morskie będą zajmowały szczególne miejsce w nowej strategii bezpieczeństwa morskiego. Z kolei Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, w której budowany jest nowy okręt, wspomniał o zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w Europie. – Aby być pełnowartościowym członkiem NATO i dotrzymać naszych zobowiązań, potrzebujemy silnej, wyposażonej w nowoczesne okręty marynarki wojennej – zaznaczył.

„Rybitwa” będzie piątym niszczycielem typu Kormoran II, projektu 258. Tak jak poprzednie okręty serii, będzie miała 58,5 m długości i 10,3 m szerokości, zaś jej wyporność sięgnie 850 t. Kadłub z amagnetycznej stali i cichy napęd pomogą chronić jednostkę przed minami, a pędniki cykloidalne zapewnią jej ponadprzeciętną zwrotność. „Rybitwa” zostanie wyposażona w nowoczesną 35-milimetrową armatę OSU-35K oraz całą gamę pojazdów podwodnych, które służą do poszukiwania, identyfikacji i niszczenia zalegających na dnie obiektów niebezpiecznych – przede wszystkim min i starych niewybuchów. Załoga będzie mogła także miny stawiać. W obsłudze uzbrojenia pomoże system zarządzania walką SCOT-M. Gromadzi on i analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń, a także podpowiada optymalne w danej sytuacji rozwiązania. „Rybitwa” stanie się więc poręcznym narzędziem do prowadzenia walki minowej, ale nie tylko. W razie potrzeby okręt posłuży również do monitorowania podwodnej infrastruktury – kabli czy rurociągów.

– Kormorany to już nie tyle niszczyciele min, ile wielozadaniowe platformy obrony przeciwminowej. W swojej klasie są to bez wątpienia jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie – podkreśla kpt. mar. Łukasz Koziarski z biura prasowego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. To właśnie tam trafiają wszystkie jednostki projektu 258. Obecnie w służbie są trzy. Wchodzą one w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który na co dzień stacjonuje w Gdyni. Kolejne trzy Kormorany trafią do 12 Dywizjonu Trałowców z bazą w Świnoujściu. – Tym samym okręty projektu 258 będziemy mieli w newralgicznych punktach naszego wybrzeża. Pozwoli to nam znacząco zwiększyć zakres realizowanych zadań – zaznacza kpt. mar. Koziarski i dodaje: – Na pewno cieszy też fakt, że czas, w jakim przyjmujemy do służby kolejne jednostki, wyraźnie się skraca. Prototypowy okręt ORP „Kormoran” wcieliliśmy w listopadzie 2017 roku. Dwie jednostki seryjne – ORP „Albatros” i ORP „Mewa” odpowiednio w 2022 i 2023. Tymczasem do 2027 roku powinniśmy mieć już kolejne trzy nowe niszczyciele min – dodaje. Marynarze z 12 DTr już od pewnego czasu przygotowują się do ich przyjęcia. Członkowie przyszłych załóg jeżdżą na szkolenia do 13 DTr. Część z nich brała też udział w misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Służyli zarówno na dwóch polskich trałowcach, jak i w sztabie ulokowanym na pokładzie okrętu dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”.

Okręty projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding, PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Obecnie w Gdańsku trwają zaawansowane prace nad jednostką numer cztery, czyli „Jaskółką”. – Dwa bloki kadłuba: rufowy i dziobowy wyjechały już z hali produkcyjnej na plac montażowy. Tam są malowane, wkrótce też zostaną złączone w całość i wyposażone w urządzenia. Do końca roku odbędzie się wodowanie kadłuba – zapowiada Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding. Okręt powinien zostać przekazany marynarce wojennej w 2026 roku. Rok później dołączy do niego „Rybitwa”, która dziś stanęła na stępce, oraz szósty z okrętów – „Czajka”. Cięcie blach pod jego budowę powinno nastąpić jesienią.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna RP

dodaj komentarz

komentarze


F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Edukacja z bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
„JUR” dla terytorialsów
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Operacja NATO u brzegów Estonii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Kircholm 1605
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Mity i manipulacje
Wyrównać szanse
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Standardy NATO w Siedlcach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Koniec dzieciństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Niespokojny poranek pilotów
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Polski „Wiking” dla Danii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Sportowcy na poligonie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MID w nowej odsłonie
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W wojsku orientują się najlepiej
Husarze bliżej Polski
Pamięć łączy pokolenia
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Wellington „Zosia” znad Bremy
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pięściarska uczta w Suwałkach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Bóbr na drodze Hannibala
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO