moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budowa „Rybitwy” nabiera rozpędu

Poszukiwanie, neutralizacja, a także stawianie min to główne zadania, do których będzie wykorzystywany ORP „Rybitwa”. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding położona została stępka pod budowę piątego niszczyciela min typu Kormoran II. W służbie są już trzy tego typu jednostki, a łącznie marynarka pozyska ich sześć.

Uroczystość rozpoczęła się w samo południe. – To ogromna przyjemność gościć w stoczni, czyli zakładzie reprezentującym przemysł, który jeszcze kilka lat temu tak bardzo cierpiał na skutek niedoinwestowania, przemian, braku zrozumienia wartości, jaka drzemie w marynarce wojennej i budowie okrętów – podkreślał w Gdańsku Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Zapewnił przy tym, że kwestie morskie będą zajmowały szczególne miejsce w nowej strategii bezpieczeństwa morskiego. Z kolei Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, w której budowany jest nowy okręt, wspomniał o zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w Europie. – Aby być pełnowartościowym członkiem NATO i dotrzymać naszych zobowiązań, potrzebujemy silnej, wyposażonej w nowoczesne okręty marynarki wojennej – zaznaczył.

„Rybitwa” będzie piątym niszczycielem typu Kormoran II, projektu 258. Tak jak poprzednie okręty serii, będzie miała 58,5 m długości i 10,3 m szerokości, zaś jej wyporność sięgnie 850 t. Kadłub z amagnetycznej stali i cichy napęd pomogą chronić jednostkę przed minami, a pędniki cykloidalne zapewnią jej ponadprzeciętną zwrotność. „Rybitwa” zostanie wyposażona w nowoczesną 35-milimetrową armatę OSU-35K oraz całą gamę pojazdów podwodnych, które służą do poszukiwania, identyfikacji i niszczenia zalegających na dnie obiektów niebezpiecznych – przede wszystkim min i starych niewybuchów. Załoga będzie mogła także miny stawiać. W obsłudze uzbrojenia pomoże system zarządzania walką SCOT-M. Gromadzi on i analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń, a także podpowiada optymalne w danej sytuacji rozwiązania. „Rybitwa” stanie się więc poręcznym narzędziem do prowadzenia walki minowej, ale nie tylko. W razie potrzeby okręt posłuży również do monitorowania podwodnej infrastruktury – kabli czy rurociągów.

– Kormorany to już nie tyle niszczyciele min, ile wielozadaniowe platformy obrony przeciwminowej. W swojej klasie są to bez wątpienia jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie – podkreśla kpt. mar. Łukasz Koziarski z biura prasowego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. To właśnie tam trafiają wszystkie jednostki projektu 258. Obecnie w służbie są trzy. Wchodzą one w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który na co dzień stacjonuje w Gdyni. Kolejne trzy Kormorany trafią do 12 Dywizjonu Trałowców z bazą w Świnoujściu. – Tym samym okręty projektu 258 będziemy mieli w newralgicznych punktach naszego wybrzeża. Pozwoli to nam znacząco zwiększyć zakres realizowanych zadań – zaznacza kpt. mar. Koziarski i dodaje: – Na pewno cieszy też fakt, że czas, w jakim przyjmujemy do służby kolejne jednostki, wyraźnie się skraca. Prototypowy okręt ORP „Kormoran” wcieliliśmy w listopadzie 2017 roku. Dwie jednostki seryjne – ORP „Albatros” i ORP „Mewa” odpowiednio w 2022 i 2023. Tymczasem do 2027 roku powinniśmy mieć już kolejne trzy nowe niszczyciele min – dodaje. Marynarze z 12 DTr już od pewnego czasu przygotowują się do ich przyjęcia. Członkowie przyszłych załóg jeżdżą na szkolenia do 13 DTr. Część z nich brała też udział w misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Służyli zarówno na dwóch polskich trałowcach, jak i w sztabie ulokowanym na pokładzie okrętu dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”.

Okręty projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding, PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Obecnie w Gdańsku trwają zaawansowane prace nad jednostką numer cztery, czyli „Jaskółką”. – Dwa bloki kadłuba: rufowy i dziobowy wyjechały już z hali produkcyjnej na plac montażowy. Tam są malowane, wkrótce też zostaną złączone w całość i wyposażone w urządzenia. Do końca roku odbędzie się wodowanie kadłuba – zapowiada Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding. Okręt powinien zostać przekazany marynarce wojennej w 2026 roku. Rok później dołączy do niego „Rybitwa”, która dziś stanęła na stępce, oraz szósty z okrętów – „Czajka”. Cięcie blach pod jego budowę powinno nastąpić jesienią.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna RP

dodaj komentarz

komentarze


„Do obrony użyjemy każdego środka”
 
Przerwany lot „Orlika”
Wsparcie dla Wisły
Wojskowe emerytury w górę
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Zryw ku wolności
HSW inwestuje w przyszłość
GROM walczy na Bałtyku
Polak za sterami Apache’a
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Sokół” oficjalnie otwarty
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Wyrok za tragiczny wypadek
Borsuki kupione
Tropem podwodnego drona
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Test wytrzymałości
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Szerszeń do zadań specjalnych
Nowe legitymacje dla weteranów
Podniebne wsparcie sojuszników
Szwedzki debiut w Air Policing
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Bałtyk pod parasolem
Podniebne tankowanie „Husarza”
Drone Wars
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Zmiana warty na Sycylii
Sekrety biegu patrolowego
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Sowiecki podstęp
O Ukrainie wspólnym głosem
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Polskie F-16 w służbie NATO
Zabójczy żniwiarz
K9 strzelały w Ustce
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Lotnicza konferencja w Warszawie
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki na Bałtyku
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO