moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Budowa „Rybitwy” nabiera rozpędu

Poszukiwanie, neutralizacja, a także stawianie min to główne zadania, do których będzie wykorzystywany ORP „Rybitwa”. Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding położona została stępka pod budowę piątego niszczyciela min typu Kormoran II. W służbie są już trzy tego typu jednostki, a łącznie marynarka pozyska ich sześć.

Uroczystość rozpoczęła się w samo południe. – To ogromna przyjemność gościć w stoczni, czyli zakładzie reprezentującym przemysł, który jeszcze kilka lat temu tak bardzo cierpiał na skutek niedoinwestowania, przemian, braku zrozumienia wartości, jaka drzemie w marynarce wojennej i budowie okrętów – podkreślał w Gdańsku Jacek Siewiera, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Zapewnił przy tym, że kwestie morskie będą zajmowały szczególne miejsce w nowej strategii bezpieczeństwa morskiego. Z kolei Dariusz Jaguszewski, prezes stoczni Remontowa Shipbuilding, w której budowany jest nowy okręt, wspomniał o zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w Europie. – Aby być pełnowartościowym członkiem NATO i dotrzymać naszych zobowiązań, potrzebujemy silnej, wyposażonej w nowoczesne okręty marynarki wojennej – zaznaczył.

„Rybitwa” będzie piątym niszczycielem typu Kormoran II, projektu 258. Tak jak poprzednie okręty serii, będzie miała 58,5 m długości i 10,3 m szerokości, zaś jej wyporność sięgnie 850 t. Kadłub z amagnetycznej stali i cichy napęd pomogą chronić jednostkę przed minami, a pędniki cykloidalne zapewnią jej ponadprzeciętną zwrotność. „Rybitwa” zostanie wyposażona w nowoczesną 35-milimetrową armatę OSU-35K oraz całą gamę pojazdów podwodnych, które służą do poszukiwania, identyfikacji i niszczenia zalegających na dnie obiektów niebezpiecznych – przede wszystkim min i starych niewybuchów. Załoga będzie mogła także miny stawiać. W obsłudze uzbrojenia pomoże system zarządzania walką SCOT-M. Gromadzi on i analizuje dane spływające z okrętowych urządzeń, a także podpowiada optymalne w danej sytuacji rozwiązania. „Rybitwa” stanie się więc poręcznym narzędziem do prowadzenia walki minowej, ale nie tylko. W razie potrzeby okręt posłuży również do monitorowania podwodnej infrastruktury – kabli czy rurociągów.

– Kormorany to już nie tyle niszczyciele min, ile wielozadaniowe platformy obrony przeciwminowej. W swojej klasie są to bez wątpienia jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie – podkreśla kpt. mar. Łukasz Koziarski z biura prasowego 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. To właśnie tam trafiają wszystkie jednostki projektu 258. Obecnie w służbie są trzy. Wchodzą one w skład 13 Dywizjonu Trałowców, który na co dzień stacjonuje w Gdyni. Kolejne trzy Kormorany trafią do 12 Dywizjonu Trałowców z bazą w Świnoujściu. – Tym samym okręty projektu 258 będziemy mieli w newralgicznych punktach naszego wybrzeża. Pozwoli to nam znacząco zwiększyć zakres realizowanych zadań – zaznacza kpt. mar. Koziarski i dodaje: – Na pewno cieszy też fakt, że czas, w jakim przyjmujemy do służby kolejne jednostki, wyraźnie się skraca. Prototypowy okręt ORP „Kormoran” wcieliliśmy w listopadzie 2017 roku. Dwie jednostki seryjne – ORP „Albatros” i ORP „Mewa” odpowiednio w 2022 i 2023. Tymczasem do 2027 roku powinniśmy mieć już kolejne trzy nowe niszczyciele min – dodaje. Marynarze z 12 DTr już od pewnego czasu przygotowują się do ich przyjęcia. Członkowie przyszłych załóg jeżdżą na szkolenia do 13 DTr. Część z nich brała też udział w misji natowskiego zespołu SNMCMG1. Służyli zarówno na dwóch polskich trałowcach, jak i w sztabie ulokowanym na pokładzie okrętu dowodzenia ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki”.

Okręty projektu 258 są budowane przez konsorcjum, w którego skład wchodzą: gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding, PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni. Obecnie w Gdańsku trwają zaawansowane prace nad jednostką numer cztery, czyli „Jaskółką”. – Dwa bloki kadłuba: rufowy i dziobowy wyjechały już z hali produkcyjnej na plac montażowy. Tam są malowane, wkrótce też zostaną złączone w całość i wyposażone w urządzenia. Do końca roku odbędzie się wodowanie kadłuba – zapowiada Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding. Okręt powinien zostać przekazany marynarce wojennej w 2026 roku. Rok później dołączy do niego „Rybitwa”, która dziś stanęła na stępce, oraz szósty z okrętów – „Czajka”. Cięcie blach pod jego budowę powinno nastąpić jesienią.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marynarka Wojenna RP

dodaj komentarz

komentarze


Kalorie to nie wszystko
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Gdy ucichnie artyleria
Mundurowi z benefitami
Wojsko ma swojego satelitę!
Śnieżnik gotowy na Groty
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Militarne Schengen
Służba w kadrze
Combat 56 u terytorialsów
Szwedzi w pętli
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Gala Boksu na Bemowie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Kto zostanie Asem Sportu?
Niebo pod osłoną
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Kolejne AW149 nadlatują
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Trałowce do remontu
Pancerniacy jadą na misję
Niemcy dla Tarczy Wschód
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Smak służby
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Nowe zasady dla kobiet w armii
Nowe zdolności sił zbrojnych
Niemieckie wsparcie z powietrza
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W ochronie granicy
Nowe K9 w Węgorzewie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Amunicja od Grupy WB
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Seryjny Heron coraz bliżej
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Plan na WAM
Dzień wart stu lat
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Święto sportowców w mundurach
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Najdłuższa noc
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Panczeniści na podium w Hamar
Odpalili K9 Thunder
Aby granica była bezpieczna
F-35 z Norwegii znowu w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO