moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wypadek śmigłowca Mi-24

W poniedziałek rano na Lubelszczyźnie doszło do wypadku lotniczego z udziałem śmigłowca Mi-24. Maszyna należąca do 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych ma uszkodzone podwozie i skrzydło. Dowództwo Generalne RSZ informuje, że nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Okoliczności i przyczyny zdarzenia wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Do wypadku Mi-24 doszło dziś rano w okolicach Białej Podlaskiej w województwie lubelskim. Śmigłowiec z 56 Bazy Lotniczej z Inowrocławia (jednostka jest częścią 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych) został uszkodzony podczas próby przedlotowej.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ, Mi-24 ma uszkodzone podwozie i prawe skrzydło. – Nikt nie odniósł poważnych obrażeń. Cała załoga trafiła do szpitala na kontrolne badania lekarskie – mówi oficer. Teren zdarzenia został zabezpieczony przez służby. Na lądowisko wysłano kilka zastępów straży pożarnej, ale do pożaru śmigłowca nie doszło.

Nie ma jeszcze decyzji dotyczącej zawieszenia lotów na Mi-24. Dowództwo Generalne RSZ podaje, że zgodnie z obowiązującymi w takich przypadkach procedurami okoliczności i przyczyny incydentu wyjaśni Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Projekt Mi-24 powstał na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku w Związku Sowieckim. Charakterystyczną cechą śmigłowca, która czyniła go unikatowym na świecie (w momencie wejścia do służby), była możliwość zabierania na pokład ośmiu żołnierzy desantu.

Polskie wojska lądowe dysponują dwoma typami śmigłowca szturmowego. Mi-24W stacjonują w 56 Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, a Mi-24D w 49 Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim. Maszyny doposażono przed misją w Afganistanie. Dostosowano je m.in. do używania gogli noktowizyjnych (modyfikacja tablicy przyrządów, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego), a także zmodernizowano systemy nawigacji i łączności.

Zgodnie z planami kierownictwa resortu obrony narodowej Mi-24 zostaną w przyszłości zastąpione uderzeniowymi AH-64E Apache. Jesienią ubiegłego roku wicepremier Mariusz Błaszczak przekazał, że do USA zostało skierowane zapytanie ofertowe dotyczące pozyskania 96 śmigłowców Apache w najnowszej wersji Guardian. Maszyny miałyby służyć w lotnictwie wojsk lądowych.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pomoc na pewno przyjdzie na czas
 
Ustawa bliżej żołnierzy
Tajemne uderzenie
Alians HSW ze światowym gigantem
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierz influencer?
Pamiętają o powstańcach
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Letni wypoczynek z MON-em
Drony na ratunek
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szlachetny gest generała
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
AW149 to przygoda życia
Wyzwanie, które integruje
Fire from Coast
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Drony Wizjer rozpoznają cel
Nowe możliwości spółki Mesko
Kolejne K9 dla zawiszaków
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jak kąsają polskie kły
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Trudny los zwycięzców
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Polska dołącza do satelitarnej elity
Bałtycka tarcza
Pancerna nauka jazdy
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Wyzwanie, które integruje
Od chaosu do wiktorii
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Amunicja dla czołgów
Atom utracony
Dziękujemy wam, weterani!
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Kilometry pamięci
Nowa mapa garnizonów
Stress test dla systemu ratownictwa
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Wyjście z cienia
Biało-czerwona na Monte Cassino
Nasi czołgiści najlepsi
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO