moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja latających czołgów

Do 8 lutego firmy zainteresowane modernizacją 30 polskich śmigłowców Mi-24D i Mi-24W mogą zgłosić się do dialogu technicznego ogłoszonego w tej sprawie przez IU MON. Wojsko chce rozmawiać o pakietach ulepszeń dotyczących systemów uzbrojenia, łączności, ochrony, identyfikacji, walki elektronicznej i nawigacji. Spotkania mają odbywać się od lipca do września.  

Firmy zbrojeniowe zainteresowane modernizacja posiadanych przez polską armię 30 śmigłowców Mi-24 (w wersjach Mi-24W i Mi-24D) mają czas do 8 lutego, aby zgłosić się do dialogu technicznego ogłoszonego w tej sprawie przez Inspektorat Uzbrojenia MON.

Polskie wojsko chce się dowiedzieć, jakie są możliwości przemysłu w zakresie modernizacji systemów uzbrojenia, łączności, ochrony, identyfikacji, walki elektronicznej i nawigacji. Rozmowy mają rozpocząć się w lipcu br., a zakończyć we wrześniu (termin ten może zostać przedłużony).

Obecnie polska armia ma jeden typ śmigłowca uderzeniowego – wyprodukowane w sowieckiej Rosji maszyny Mi-24. Mamy ich 30. Nasze wojska lądowe dysponują ich dwoma typami: Mi-24W (stacjonujące w 56 Bazie Lotniczej w Inowrocławiu) oraz Mi-24D (stacjonujące w 49 Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim).

Mi-24 zostały opracowane na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Charakterystyczną cechą, która czyniła z nich konstrukcję unikatową na świecie (w momencie wejścia do służby), jest możliwość zabierania na pokład ośmiu żołnierzy desantu. Konkurencyjne konstrukcje, np. amerykański AH-1 Cobra, nie były tak uniwersalne. AH-1 Cobra był maszyną tylko uderzeniową.

Posiadane przez Polskę Mi-24 D i W różniły się od siebie systemami przeciwpancernego uzbrojenia. Maszyny Mi-24 D były wyposażone w pociski 9M17P Skorpion (o zasięgu 3 tys. m), natomiast Mi-24 w pociski 9K114 Szturm-W (Kokon) o zasięgu 5 km.

Niestety, w obu przypadkach trzeba podkreślić słowa: „różniły” i „były”, gdyż kilka lat temu zarówno pociski kierowane Skorpion, jak i Kokon zostały wycofane ze służby z powodu wyczerpania się ich resursów technicznych. Jedynym uzbrojeniem rodzimych Mi-24 D/W są obecnie 57- i 80-milimetrowe niekierowane rakiety oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm.

Nieplanowana modernizacja?

Polska armia nie planowała modernizacji Mi-24. Za kilka lat miały je po prostu stopniowo zastępować maszyny o kryptonimie Kruk. Najpierw Mi-24D z Pruszcza Gdańskiego, a potem Mi-24W. Oznaczało to, że Mi-24W posłużą dłużej, dlatego objęto je przy okazji remontów pakietem ulepszeń. Dostosowano je m.in. do używania gogli noktowizyjnych (modyfikacja tablicy przyrządów, oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego), a także zmodernizowano systemy nawigacji i łączności.

Ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON dialog techniczny w sprawie modernizacji Mi-24D/W oznacza, że nasza armia przygotowuje się na wypadek, gdyby Kruki weszły do służby później niż początkowo planowano (według PMT na lata 2012–2022, proces zakupu Kruków miał się rozpocząć na przełomie 2017 i 2018 roku, a wejście pierwszych maszyn do służby około 2020 roku).

Co ważne, polski przemysł podkreśla, że jest w stanie przeprowadzić modernizację Mi-24W/D własnymi siłami. – Mamy przygotowany dla armii cały komplementarny pakiet modernizacyjny, obejmujący i uzbrojenie, i awionikę, i systemy bezpieczeństwa– podkreślał na targach MSPO 2018 wiceprezes firmy Leonardo Helicopters, właściciela PZL-Świdnik SA, prezentując najnowszy pakiet ulepszeń opartych na technologiach opracowanych na potrzeby śmigłowca Głuszec.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1549187760
Na Kobrę nie ma pieniędzy , bo pójdą na oceaniczne fregaty. Sugeruję , by kupić z Mielca Black Hawki z uzbrojeniem maksymalnie zbliżonym do śmigłowca szturmowego. Piloci będą latać, techniczni zapoznają się z nowoczesną awioniką i uzbrojeniem. To pozwoli na utrzymanie i rozwój zdolności bojowych do czasu , aż znajdą się pieniądze na zakup właściwych maszyn. W razie konfliktu zbrojnego mogą operować z poza obszaru narażonego na ogień bezpośredni a i sojusznikom łatwiej będzie dosłać modele zbliżone cechami do Black Hawk,ów niż do Mi-24. Istotne jest rozwijanie nowoczesnych zdolności bojowych a nie zachowywanie już schodzących. Liczy się elektronika, systemy obronne, nowoczesna amunicja i umiejętności pilotów. Opancerzenie jak najbardziej wskazane ale przy współczesnym zasięgu pocisków można wyznaczać zadania , które nie narażają załogi.
EC-B4-95-43
~Scooby
1549186800
FSC Żuk też można próbować zmodernizować. Śmigłowce te należy wycofać. 1. Koszty eksploatacji - kosmiczne. 2. Wartość bojowa - żadna. 3. Wartość transportowa - nieistotna. 4. Dostępność części zamiennych - utrudniona. Generalnie pudrowanie Trabanta.
EC-B4-95-43
~bud
1548773280
Do Boba, Stare buble Caracale maja zaledwie 20 lat i prawdopodobnie, MI24 nawet po modernizacji nie beda mialy pozimu Caracali...
1C-98-42-0B
~Petruszenko
1548741780
Advanced Technologies and Engineering modyfikuje MI24 to "MI 24 SUPER HIND MK3", która jest ciekawą głęboką modyfikacją odmładzającą śmigłowiec.
23-9E-85-D6
~Bob
1548676500
W opinie mjr lotnika latającego MI24, z którym miałem przyjemność rozmawiać. Piloci cenią sobie tą maszynę jako sprawdzoną. Chcieli by ich modernizacji do wersji MI35M. Dlaczego nie zrobić tego w kraju? Skoro stare buble Caracale da się zmodernizować?
9F-87-16-8D

Mundurowi z benefitami
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Husarze bliżej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605
Standardy NATO w Siedlcach
Nie daj się zhakować
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Polski „Wiking” dla Danii
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
Odznaczenia za wzorową służbę
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Koniec dzieciństwa
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pomnik nieznanych bohaterów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kolejny kontrakt Dezametu
Szansa na nowe życie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Rusza program „wGotowości”
Pięściarska uczta w Suwałkach
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Zasiać strach w szeregach wroga
Męska sprawa: profilaktyka
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
„Road Runner” w Libanie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Wellington „Zosia” znad Bremy
Niespokojny poranek pilotów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Starcie pancerniaków
Marynarze mają nowe motorówki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO