moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zmodernizowany BWP – propozycja z Poznania

Ma kadłub wyższy o 20 cm, więc wewnątrz jest więcej miejsca dla żołnierzy. Wyposażono go w nowy system wieżowy z armatą kalibru 30 mm, może też forsować przeszkody wodne. Prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty zaprezentowały na targach zbrojeniowych w Kielcach Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Podczas XXIX Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można było obejrzeć prototyp zmodernizowanego bojowego wozu piechoty BWP-1. Propozycję przygotowały poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. – Jesteśmy jedynym w PGZ-ecie podmiotem odpowiedzialnym za remonty BWP-1. Mamy w tym zakresie kilkudziesięcioletnie doświadczenie i wiedzę. Dlatego też na podstawie własnych opracowań, prac badawczo-rozwojowych, a także opinii użytkowników, którzy po różnego rodzaju naprawach zgłaszali nam wiele propozycji zmian i ulepszeń BWP-a, przygotowaliśmy demonstrator zmodernizowanego wozu – mówi Wojciech Bitner, dyrektor handlowy WZM-u. – Przygotowany przez nas prototyp jest także odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby, które zgłosił Inspektorat Uzbrojenia podczas postępowania dotyczącego modernizacji BWP-1 – dodaje. Specjaliści z WZM-u zaznaczają, że modernizacja wozu ma być swego rodzaju rozwiązaniem pomostowym do czasu wprowadzenia w wojsku nowego bojowego pływającego wozu piechoty. – Zmodernizowany wóz nie stoi w konflikcie z pojazdem Borsuk. Żołnierze mogą bowiem otrzymać unowocześnione BWP-y, zanim Borsuk trafi do produkcji seryjnej – dopowiada Bitner.

Jakie zmiany zastosował WZM? W prezentowanym BWP-ie zmodernizowano kadłub pojazdu. Jest on wyższy o 20 cm, dzięki temu zwiększono przestrzeń przedziału dla desantu o około 2 m3, zastosowano także nowe włazy dla dowódcy oraz załogi, nowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne. Nowy BWP-1 z poznańskich zakładów ma także wzmocniony układ zawieszenia, nowe siedzenia, nowoczesne systemy przeciwpożarowe, tłumienia wybuchu oraz wykrywania skażeń. Co ważne, ochrona balistyczna pojazdu wzrosła do poziomu trzeciego według STANAG-u 4569 (standard NATO).

Zmiany zaszły także w uzbrojeniu. Zastosowano bezzałogową wieżę, przyrządy optyczne dzienno-nocne działonowego i dowódcy, armatę Mk44S Bushmaster kalibru 30 mm, karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych i przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. – Dzięki zastosowaniu nowego typu uzbrojenia zasadniczo zwiększyliśmy siłę rażenia i skuteczność prowadzenia ognia. Ale niezwykle ważną cechą jest także to, że zmodernizowany BWP-1 pływa. Pływalność wozu to przy ukształtowaniu terenu w Polsce jeden z kluczowych parametrów – podkreśla Wojciech Bitner.

Specjaliści WZM-u z Poznania szacują, że masa bojowa całego wozu wyniesie około 15 t.

W wojskach lądowych jest kilkanaście batalionów wyposażonych w bojowe wozy piechoty BWP-1. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wola na czele. 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze

~Herr Flick
1632315540
Mi się podoba. Może i opancerzenie nie jest prima sort, ale przecież nie można mieć wszystkiego. Jak chce się wszystko, to nie ma się nic. Mamy tego sprzętu od groma i trochę. Jakby nie patrzeć, BWP - 1 jest to szybkie i zwinne "bydlę". Swojego czasu miałem przyjemność trochę w nim pojeździć. Tylko że z tą przestarzałą, niestabilizowaną armatą i równie przestarzałą PPK Malutka, można wrogowi tylko "nafiukać". Ale proponowane zmiany, w połączeniu z mobilnością BWP i prostotą jego obsługi, tworzą naprawdę ciekawą alternatywę. I co ważne - niedrogą. Nie wspominając już o tzw. rezerwie, która w razie potrzeby szybko opanuje możliwości eksploatacyjne wozu. Jak uczy nas historia, wojny wygrywali ni ci, co mieli wielce skomplikowany i nowoczesny sprzęt, tylko ci, co potrafili go wyprodukować w szybko w dużej ilości oraz był w miarę skuteczny i prosty w obsłudze.
24-32-C9-52

Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
 
GROM walczy na Bałtyku
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Zmiana warty na Sycylii
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Sowiecki podstęp
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Prezes PGZ rezygnuje ze stanowiska
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Drone Wars
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Polskie F-16 w służbie NATO
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
K9 strzelały w Ustce
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Wsparcie dla Wisły
Pokój nie obroni się sam
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Zryw ku wolności
Wojskowe emerytury w górę
Zabójczy żniwiarz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O Ukrainie wspólnym głosem
Wyrok za tragiczny wypadek
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Rosomaki na Bałtyku
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
HSW inwestuje w przyszłość
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Podniebne wsparcie sojuszników
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Oracle partnerem technologicznym MON-u
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Sekrety biegu patrolowego
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Podniebne tankowanie „Husarza”
Nowe legitymacje dla weteranów
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Tropem podwodnego drona
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Szerszeń do zadań specjalnych
Szwedzki debiut w Air Policing
Polak za sterami Apache’a
Bałtyk pod parasolem
Test wytrzymałości
„Sokół” oficjalnie otwarty
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Lotnicza konferencja w Warszawie
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO