moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej

Informacja jest narzędziem, lecz także bronią, dlatego umiejętność wykorzystywania jej staje się niezbędna we współczesnym świecie, także w obszarze bezpieczeństwa – zgodzili się uczestnicy konferencji „Niepodległość informacji”. Debatę specjalistów od komunikacji społecznej i dziennikarzy zorganizowało Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej.

„Niepodległość informacji” – to tytuł konferencji naukowej, którą zorganizowano w piątek w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie. Spotkali się na niej specjaliści od komunikacji społecznej oraz dziennikarze, by porozmawiać o znaczeniu strategii komunikacyjnej w nowoczesnym państwie, roli mediów i służb prasowych w komunikacji oraz wykorzystaniu informacji w wojnie hybrydowej.

Debatę otworzył minister obrony Mariusz Błaszczak. Podkreślił znaczenie dnia, w którym się ona odbyła. 17 września to znamienna data w historii Polski – tego dnia w 1939 roku Związek Radziecki napadł na Polskę. W ten sposób realizował, z III Rzeszą, zbrodniczy plan podziału Europy Środkowo-Wschodniej. – Mieliśmy później do czynienia z wielką falą dezinformacji, zakłamywania rzeczywistości – podkreślił szef MON-u.

Także wydarzenia ostatnich tygodni uwidoczniły, zdaniem ministra obrony, znaczenie posiadania przez państwo i jego instytucje narzędzi skutecznej komunikacji. Mariusz Błaszczak przypomniał, że Wojsko Polskie, oprócz wspierania Straży Granicznej w jej zadaniach na wschodniej granicy, prowadzi także akcję informacyjną w ramach operacji „Silne wsparcie”. Na terenie objętym stanem wyjątkowym odbywają się spotkania z lokalnymi władzami i mieszkańcami, uruchomiona została infolinia i rozdawany jest specjalny numer „Polski Zbrojnej”. Te działania wojska mają na celu dotarcie z wiarygodną i uspokajającą informacją do wszystkich tych, którzy są obiektem hybrydowego ataku ze strony białoruskiego reżimu.

– Bez komunikacji, jak bez wody, nie ma życia. Często powtarzam, że w działalności publicznej, jeśli coś robimy, ale o tym nie mówimy, to tak jakbyśmy tego nie robili – mówiła Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej i p.o. dyrektora ACKS, w trakcie pierwszego panelu dyskusyjnego pt. „Strategia w komunikacji – wymiana doświadczeń instytucji”. Glapiak podkreślała, że kluczem do sukcesu jest posługiwanie się szybką, rzetelną, atrakcyjną, zrozumiałą i spójną informacją. – Tylko wówczas komunikacja będzie skuteczna, bo będzie prowadzona z szacunkiem dla odbiorcy i wzbudzi zaufanie do nadawcy – zaznaczyła szefowa Centrum Operacyjnego MON.

Swoimi doświadczeniami z budowania strategii komunikacyjnej wojsk obrony terytorialnej podzielił się ich dowódca gen. dyw. Wiesław Kukuła. Podkreślił znaczenie wymiany know how między wojskową częścią tej formacji, która do WOT-u trafiła z innych rodzajów sił zbrojnych, a ochotnikami, którzy wstępowali w szeregi terytorialsów prosto z cywila. Różne kariery, różne doświadczenia życiowe, różny kod kulturowy pozwolił wojskom obrony terytorialnej osiągnąć właściwy balans i wypracować skuteczne metody komunikacji. – Bohaterem naszej komunikacji uczyniliśmy naszego żołnierza i obywatela, którego mamy wspierać i bronić – zaznaczył gen. Kukuła.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Dowódca WOT-u zwrócił też uwagę na ryzyko zachłyśnięcia się nowoczesnymi technologiami w komunikacji. Mimo edukacji i szybkich zmian społecznych w Polsce nadal istnieje ryzyko wykluczenia cyfrowego. Dlatego instytucje publiczne w pogoni za nowinkami i szybkością przekazu nie mogą zaniedbać klasycznych kanałów komunikacji, takich jak prasa, radio, plakat czy ulotka. Niekiedy problemy komunikacyjne wynikają z prozaicznych powodów. – Na odprawie po jednej z naszych kampanii jeden z podwładnych zasugerował, żeby na ulotkach stosować większy druk, bo ludzie, którzy te ulotki dostawali, nie mogli ich przeczytać bez okularów – mówił generał.

Wątek komunikacji społecznej jako narzędzia wykorzystywanego przez wojsko przewijał się w wypowiedziach kilku panelistów. – Za dziesięć–piętnaście lat żaden dowódca wojskowy nie będzie w stanie działać skutecznie bez doskonałej znajomości zasad prowadzenia działań na froncie informacyjnym – zaznaczył Jānis Sārts, dyrektor Centrum Eksperckiego Komunikacji Strategicznej NATO w Rydze. – Komunikacja jest częścią przywództwa. Nie ma dobrego dowódcy bez sprawnej komunikacji. Jest ona nierozłączna z działaniami operacyjnymi, bo im silniejsza będzie relacja wojsko–obywatele, tym silniejsze będą siły zbrojne – wtórował mu gen. Kukuła.

– Mamy do czynienia z tak ogromną ilością informacji, że musimy być pokorni, jeśli chodzi o przekonanie, że możemy całkowicie zwalczyć dezinformację – przestrzegała Kateryna Kruk, kierownik ds. polityki publicznej Facebooka. To, co można i co powinno się zrobić, to uczynić ją mniej opłacalną. Środkiem do tego jest przede wszystkim edukacja. – Jeżeli nie będziemy w stanie wytłumaczyć ludziom, na czym polega myślenie krytyczne i jak rozpoznać zmanipulowaną informację, to zawsze będą oni podatni na dezinformację – dodała.

Podczas ostatniego panelu dyskusyjnego wskazano problemy wynikające z działań hybrydowych z międzynarodowej perspektywy. Polska nie jest ani pierwszym, ani jedynym krajem, który stał się celem kampanii dezinformacyjnych. Nie musimy, a wręcz – jak się zgodzili uczestnicy dyskusji – nie możemy, być osamotnieni w walce ze skutkami dezinformacji. Ta przekracza bowiem możliwości pojedynczego państwa. – Musimy być lepiej przygotowani do wojny informacyjnej, bo ci, którzy atakują nas informacją, są do tego przygotowani doskonale – zaznaczyła dr Martyna Bildziukiewicz, szefowa EEAS East StratCom Task Force. Dlatego zarówno NATO, jak i Unia Europejska powołały specjalne zespoły do identyfikacji zagrożeń i opracowania skutecznych metod przeciwdziałania. Ogromne znaczenie mają więc współpraca międzynarodowa i wymiana doświadczeń. – Tylko dzięki temu unikniemy ryzyka poróżnienia nas wewnątrz Unii czy NATO i będziemy mogli działań wspólnie, by osiągać wspólne cele – stwierdził Stanisław Żaryn, rzecznik prasowy ministra koordynatora służb specjalnych.

Organizatorem konferencji „Niepodległość informacji” było Akademickie Centrum Komunikacji Strategicznej, think tank działający przy Akademii Sztuki Wojennej. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie systemu komunikacji społecznej i strategicznej w Wojsku Polskim oraz wypracowanie narzędzi niezbędnych resortowi obrony narodowej i siłom zbrojnym do walki na froncie walki informacyjnej. W trakcie piątkowej konferencji AKCS i Centrum Eksperckie Komunikacji Strategicznej NATO w Rydze podpisały porozumienie o certyfikacji kursów prowadzonych na ASzWoj zgodnie z wytycznymi Sojuszu.

Maciej Chilczuk

autor zdjęć: Leszek Chemperek / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Jak Polacy szkolą Ukraińców
 
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Jutrzenka swobody
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Karta dla rodzin wojskowych
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Komplet Black Hawków u specjalsów
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Zmiana warty w PKW Liban
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olympus in Paris
Ämari gotowa do dyżuru
Pod osłoną tarczy
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Siła w jedności
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Breda w polskich rękach
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Wielka pomoc
Baza w Redzikowie już działa
Silne NATO również dzięki Polsce
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Ostre słowa, mocne ciosy
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Szturmowanie okopów
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Wzlot, upadek i powrót
Patriotyzm na sportowo
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Gogle dla pilotów śmigłowców
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Polskie „JAG” już działa
Wojna na planszy
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Olimp w Paryżu
Powstaną nowe fabryki amunicji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mamy BohaterONa!
Podlasie jest bezpieczne
Kolejne FlyEye dla wojska
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Foka po egejsku
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
1000 dni wojny i pomocy
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO