moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System kontroli granicznej pomyślnie przeszedł testy na przejściu lądowym

Sukcesem zakończyły się badania pilotażowe systemu kontroli granicznej opracowanego w ramach międzynarodowego projektu o akronimie TRESSPASS. Testy pod koniec maja br. na lądowym przejściu w Terespolu zorganizował i przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Optoelektroniki WAT przy współpracy z funkcjonariuszami Straży Granicznej.

Projekt TRESSPASS to międzynarodowe przedsięwzięcie realizowane w ramach programu Horyzont 2020. W skład konsorcjum projektu wchodzą 22 podmioty z całej Europy, w tym uczelnie, instytuty badawcze oraz firmy.

Przeprowadzone wspólnie ze Strażą Graniczną testy pilotażowe miały na celu zademonstrowanie, w jaki sposób system TRESSPASS może wspomóc pracę funkcjonariuszy w specyficznych warunkach lądowego przejścia granicznego. „Przygotowanych zostało kilka scenariuszy badań, m.in. jeden z nich dotyczył wykrywania nielegalnego przewożenia towarów. Testy wykazały bardzo dużą przydatność systemu” – mówi płk dr hab. inż. Norbert Pałka, odpowiedzialny za organizację przedsięwzięcia ze strony Instytutu Optoelektroniki WAT.

Liczbowy wskaźnik ryzyka zdecyduje o kontroli podróżnego

Projekt zakłada analityczne podejście do kwantyfikacji ryzyka, czyli określenia poziomu zagrożenia ze strony podróżnego w oparciu o zestaw liczbowych wskaźników ryzyka. Można je dokładnie wyznaczyć za pomocą różnych technologii, np. czujnika do wykrywania kradzieży tożsamości, analizy sieci społecznościowych, czy analizy mikro-ekspresji twarzy podróżnego podczas wywiadu. Po dokładnej analizie danych zebranych z czujników, systemów zewnętrznych, aplikacji i baz danych, obliczany jest liczbowy wskaźnik ryzyka dla podróżnego. W zależności od wartości tego wskaźnika, podróżny poddawany jest większej lub mniejszej kontroli. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zwiększenie bezpieczeństwa granic poprzez skuteczniejsze wykrywanie m.in. osób nielegalnie przekraczających granice.

Sensor wykryje kradzież tożsamości

W ramach projektu TRESSPASS zespół kierowany przez dr. inż. Marcina Kowalskiego z Instytutu Optoelektroniki WAT opracował również sensor do wykrywania prób kradzieży tożsamości. Jego skuteczność także była testowana podczas badań przeprowadzonych na przejściu w Terespolu. „Sensor działa w zakresie spektralnym długofalowej podczerwieni i przeprowadza analizę rozkładu ciepła emitowanego przez twarz podróżnego. Wykrywa, czy podróżny nie zmienił wyglądu twarzy np. za pomocą maski. Przeprowadzone badania cieszą podwójnie, ponieważ oprócz pomyślnego zaprezentowania nowej koncepcji odprawy granicznej, potwierdziliśmy doświadczalnie bardzo wysoką skuteczność opracowanego w IOE WAT czujnika do wykrywania prób kradzieży tożsamości” – mówi dr inż. Marcin Kowalski.

Wzorcowa współpraca

Do sukcesu przeprowadzonych badań przyczyniła się bardzo dobra współpraca ze Strażą Graniczną, zarówno ze strony Komendy Głównej reprezentowanej przez płk. SG Artura Żukowskiego i st. chor. szt. SG dr. Piotra Wołczańskiego, jak i lokalnych organizatorów z Terespola – ppłk. SG Piotra Grytczuka i kpt. SG Tomasza Kobiałki. Ze względu na warunki epidemiczne wybrani funkcjonariusze Straży Granicznej pełnili również rolę podróżnych. „Tym razem funkcjonariusze znaleźli się po drugiej stronie odprawy. Ich zaangażowanie zasługuje na szczególne podziękowania. Mimo wielu czynności służbowych poświęcili swój czas i uwagę na wykonanie zadań podczas testów, które bez ich udziału nie przyniosłyby efektów. Bardzo to doceniamy” – podkreśla płk dr hab. inż. Norbert Pałka.

Nie tylko przejście lądowe może być bezpieczniejsze

Rozbudowane testy pilotażowe systemu kontroli granicznej TRESSPASS odbywają się na trzech rodzajach przejść granicznych – lądowym, morskim oraz lotniczym. Pierwsze testy zostały przeprowadzone w Niderlandach na lotnisku Lelystad w kwietniu 2021 r. Pod koniec czerwca planowane są ostatnie, trzecie badania proponowanego systemu. Odbędą się na morskim przejściu granicznym w porcie Pireus w Grecji. Projekt zakończy się w listopadzie 2021 roku.

Tekst: Ewa Jankiewicz/ rzecznik prasowy WAT

red. PZ

autor zdjęć: Piotr Markowski

dodaj komentarz

komentarze


Podejrzane manewry na Bałtyku
 
Kolejny model Grota dla żołnierzy
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Nowy rozdział w historii Mesko
Letni wypoczynek z MON-em
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Misja PKW „Olimp” doceniona
DNA GROM-u
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Apache. Zabójczy dla czołgów
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Specjalsi opanowali amerykański okręt
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wyższe stawki dla niezawodowych
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Ogniem i tarczą
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Film o Feniksie i terytorialsach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Droga do zespołu bojowego GROM
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Lekcje na poligonie
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podróż w ciemność
Umarł król, niech żyje król!
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Apache’e z szachownicą
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Od chaosu do wiktorii
Nowe cele obronne NATO
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nasi czołgiści najlepsi
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Zmagania sześcioosobowych armii
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Trzy okręty, jeden zespół
„Baltops” także na lądzie
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Gen. Sosabowski upamiętniony
100 lat historii Szkoły Orląt
PGZ na nowo
Wyzwanie, które integruje
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO