moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Siły powietrzne czekają na F-35

Myśliwce F-35 zasadniczo podniosą potencjał bojowy systemu obronnego Polski i zasadniczo wpłyną na bezpieczeństwo w naszym regionie. Są także inwestycją długoterminową – podkreślał wiceminister Wojciech Skurkiewicz podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Przedstawiciel MON-u mówił o planach modernizacji sił powietrznych.

Siły Powietrzne zostaną zasilone maszynami V generacji – myśliwcami F-35A Lightning II. Rządowa umowa w sprawie zakupu tych samolotów została zawarta w styczniu ubiegłego roku i przewiduje dostawę 32 maszyn oraz pakietu szkoleniowego, logistycznego i części zapasowych. Wojciech Skurkiewicz, wiceszef MON-u, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej podkreślał, że wyposażenie polskich sił powietrznych w tak nowoczesne myśliwce ma ogromną wagę dla bezpieczeństwa Polski i naszego regionu. Obecnie polskich granic strzegą wielozadaniowe F-16 oraz poradzieckie samoloty, których konstrukcje nie spełniają wymogów współczesnego pola walki, czyli MiG-29 i SU-22. Na domiar złego maszyny te muszą być wycofane z użytku do 2025 roku (Su-22) oraz do 2029 roku (MiG-29). – Myśliwce F-35 zasadniczo podniosą potencjał bojowy systemu obronnego Polski i zasadniczo wpłyną na bezpieczeństwo w naszym regionie. Są także inwestycją długoterminową – podkreślał wiceminister Skurkiewicz. Okres eksploatacji tych maszyn został przewidziany na 2070 rok.

Gen. dyw. pilot Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, poinformował, że do 2030 roku będzie pięć eskadr lotnictwa bojowego, ale docelowo ma być ich więcej. – Wstępnie program „Harpia” zakłada pozyskanie 64 samolotów, czyli w planach są dodatkowe dwie eskadry do 2035 roku – zapewnił generał.

Zakup myśliwców V generacji jest realizowany w ramach programu „Harpia”, który został oszacowany na ponad 28 mld 600 mln zł (z czego na zakup maszyn zarezerwowano 20 mld zł). Ale to nie jedyny projekt modernizacyjny dla Sił Powietrznych RP. Najkosztowniejsze (122 mld 600 mln zł), ale też najbardziej wpływające na bezpieczeństwo Polski są programy operacyjne dotyczące obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, czyli m.in. „Wisła”, „Narew”, „Poprad”, systemy Piorun, Sona, Noteć, Nida, Bystra, Grzmot. W planach MON-u jest również zakup śmigłowców wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP (łącznie ponad 16 mld). Wiceminister wspomniał tu o programach „Kondor” oraz „Kruk”. Poinformował także o planach pozyskania w latach 2020–2035 bezzałogowych statków powietrznych – 28 zestawów klasy taktycznej krótkiego zasięgu, 15 zestawów średniego zasięgu oraz czterech klasy Male. Wojsko otrzyma też pięć nowych maszyn Hercules.


Grafika PZ

Wojciech Skurkiewicz zapytany o stan realizacji umowy na dostawę samolotów służących do transportu najważniejszych osób w państwie odpowiedział, że w najbliższym czasie (w maju i czerwcu) zostaną odebrane dwa kolejne samoloty Boeing 737. Z kolei inspektor sił powietrznych, gen. dyw. Jacek Pszczoła dodał, że maszyny te będą gotowe operacyjnie do wykonywania lotów o statusie HEAD w drugiej połowie lipca tego roku. Natomiast obecnie eksploatowany Boeing 737 w czerwcu wyleci do Francji, gdzie zostanie dodatkowo wyposażony. Do Polski maszyna wróci w grudniu.

Wojciech Skurkiewicz podkreślał, że wojskowe lotnictwo transportowe jest zaangażowane w działania przeciwko rozprzestrzenianiu się COVID-19. – W związku z pandemią koronawirusa wojsko wydzieliło do wsparcia cywilnej służby zdrowia dwa samoloty Casa oraz dziewięć śmigłowców ratowniczych i pięć śmigłowców transportowych – wymieniał. Siły powietrzne służą pomocą przy transporcie m.in. środków medycznych i ochronnych oraz przy przewożeniu chorych do placówek medycznych.

Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący komisji, były wiceminister obrony w rządzie PO-PSL, pytał czy MON nie żałuje, że nie doszło do zakupu śmigłowców Caracal. Umowa przewidywała dostawę 50 sztuk tych maszyn. Wiceminister Skurkiewicz stwierdził, że MON (kierowany już przez polityków PiS) parafował umowę na zakup Caracali, jednak do realizacji umowy nie doszło, ponieważ Ministerstwo Gospodarki nie wynegocjowało z producentem maszyn korzystnej dla Polski umowy offsetowej.

JT

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cisza przed wojną
Gen. Kukuła: Musimy być gotowi na prowokacje w trakcie „Zapadu”
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Prezydent Nawrocki: Będziemy najsilniejszą armią NATO w Europie
Amunicja dla FA-50 kupiona
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Na rosyjskim pasku
Defilada prawdziwie joint
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Zwycięska batalia o stolicę
Coraz więcej strzelnic w powiatach
Strzelanina w bazie US Army
Hekatomba na Woli
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Defilada tuż-tuż, żołnierze już gotowi
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Moc wrażeń na defiladzie
Jak zostać kapralem rezerwy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nagrodzeni za wybitną służbę
Brytyjczycy żegnają Malbork
Najważniejszy jest żołnierz
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Beret „na rekinka” lub koguta
Coraz więcej Panter w Polsce
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ossów 2025: rekonstrukcja, pamięć i wspólnota
Szef rządu odwiedził „urodzonych zwycięzców”
Czternastka – pożegnanie z legendą
Warszawo, do broni!
Świetne występy polskich żołnierzy
Generalskie awanse
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Chwała zwycięzcom!
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Bezpieczni dzięki żołnierzom
„Road Runner” w Libanie
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Logistyczna rewolucja
Na niebo patrz!
Jak dojechać na defiladę?
Bitwa Warszawska, dzień piąty: Bolszewika goń!
Terytorialsi i czarna taktyka
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Kamień milowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Rady naukowe instytutów medycznych powołane
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń
Bitwa Warszawska, dzień czwarty: Zwycięska kontrofensywa
Orlik na Alfę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO