Podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, po spotkaniu z pilotami tych maszyn w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W spotkaniu uczestniczył minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak oraz gen. Jarosław Mika, dowódca generalny.
Spotkanie z pilotami MiG-29 odbyło się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego dziś w południe. Tuż po nim z mediami spotkał się gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor Sił Powietrznych oraz płk pil. Maciej Trelka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, pod które podlegają 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, na wyposażeniu których są samoloty MiG-29. – Po analizie wdrożonych zaleceń podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. Pszczoła. – Samoloty MiG-29 wzniosą się w powietrze, bo piloci chcą nimi latać – dodał Pszczoła zapewniając, że z każdym z pilotów osobiście rozmawiał o ich gotowości powrotu do latania MiG-ami. – Zaakceptowałem wniosek płk Macieja Treli, dowódcy 1 Skrzydła z prośbą o wznowienie lotów. Potem przedłożyłem go generałowi Jarosławowi Mice, który zaaprobował wniosek – wyjaśniał Pszczoła.
Inspektor zaznaczył, że dziś do dyspozycji wojska pozostaje 5 maszyn, kolejnych 12 zostanie dopuszczonych do lotów po wykonaniu lotów kontrolnych.
Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy DGRSZ, jeszcze w tym tygodniu za sterami MiG-ów siądą pierwsi piloci. Proces wznawiania nawyków wszystkich pilotów potrwa około sześciu miesięcy, do połowy 2020 roku. – Aktualności stracili wszyscy piloci, ale regulamin dopuszcza ich wznowienie. Z jednostki wybiera się dwóch najbardziej doświadczonych pilotów, oni wzajemnie przywracają sobie aktualność lotów. Nieprawdą jest więc, że nie możemy tego zrealizować – wyjaśniał inspektor Sił Powietrznych.
Generał odniósł się również do informacji pojawiających się w ostatnich dniach w mediach. – Chciałem zdementować pewne historie dotyczące tego, czy zgodnie z literą prawa możemy wznieść samoloty w powietrze. Zainteresowanych odsyłam do Regulaminów Lotów 2016. Prawdą jest, że wszyscy piloci utracili aktualności, nie jest natomiast prawdą, że prawnie nie możemy ich przywrócić – mówił generał Pszczoła. Według Regulaminu Lotów 2016 piloci nie mogą stracić uprawnień do pilotowania statków powietrznych, a jedynie aktualności (nawyki), które mogą odzyskać wykonując loty z instruktorem. Nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.
Samoloty MiG-29 zostały uziemione dziewięć miesięcy temu w serii wypadków, do których doszło w ostatnich latach: w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem, gdy samolot z Mińska Mazowieckiego rozbił się przy podejściu do lądowania; siedem miesięcy później w lipcu 2018 w Pasłęku rozbił się MiG-29 z Malborka, jego pilot nie przeżył mimo katapultowania się, a w marcu 2019 samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego runął na ziemię w okolicy miejscowości Łochów. Wszystkie zdarzenia były wyjaśniane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
autor zdjęć: Bartek Bera, kpt. Robert Suchy / CO MON
komentarze