moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i wracają do służby

Podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, po spotkaniu z pilotami tych maszyn w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W spotkaniu uczestniczył minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak oraz gen. Jarosław Mika, dowódca generalny.

Spotkanie z pilotami MiG-29 odbyło się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego dziś w południe. Tuż po nim z mediami spotkał się gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor Sił Powietrznych oraz płk pil. Maciej Trelka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, pod które podlegają 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, na wyposażeniu których są samoloty MiG-29. – Po analizie wdrożonych zaleceń podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. Pszczoła. – Samoloty MiG-29 wzniosą się w powietrze, bo piloci chcą nimi latać – dodał Pszczoła zapewniając, że z każdym z pilotów osobiście rozmawiał o ich gotowości powrotu do latania MiG-ami. – Zaakceptowałem wniosek płk Macieja Treli, dowódcy 1 Skrzydła z prośbą o wznowienie lotów. Potem przedłożyłem go generałowi Jarosławowi Mice, który zaaprobował wniosek – wyjaśniał Pszczoła.

Inspektor zaznaczył, że dziś do dyspozycji wojska pozostaje 5 maszyn, kolejnych 12 zostanie dopuszczonych do lotów po wykonaniu lotów kontrolnych.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy DGRSZ, jeszcze w tym tygodniu za sterami MiG-ów siądą pierwsi piloci. Proces wznawiania nawyków wszystkich pilotów potrwa około sześciu miesięcy, do połowy 2020 roku. – Aktualności stracili wszyscy piloci, ale regulamin dopuszcza ich wznowienie. Z jednostki wybiera się dwóch najbardziej doświadczonych pilotów, oni wzajemnie przywracają sobie aktualność lotów. Nieprawdą jest więc, że nie możemy tego zrealizować – wyjaśniał inspektor Sił Powietrznych.

Generał odniósł się również do informacji pojawiających się w ostatnich dniach w mediach. – Chciałem zdementować pewne historie dotyczące tego, czy zgodnie z literą prawa możemy wznieść samoloty w powietrze. Zainteresowanych odsyłam do Regulaminów Lotów 2016. Prawdą jest, że wszyscy piloci utracili aktualności, nie jest natomiast prawdą, że prawnie nie możemy ich przywrócić – mówił generał Pszczoła. Według Regulaminu Lotów 2016 piloci nie mogą stracić uprawnień do pilotowania statków powietrznych, a jedynie aktualności (nawyki), które mogą odzyskać wykonując loty z instruktorem. Nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.

Samoloty MiG-29 zostały uziemione dziewięć miesięcy temu w serii wypadków, do których doszło w ostatnich latach: w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem, gdy samolot z Mińska Mazowieckiego rozbił się przy podejściu do lądowania; siedem miesięcy później w lipcu 2018 w Pasłęku rozbił się MiG-29 z Malborka, jego pilot nie przeżył mimo katapultowania się, a w marcu 2019 samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego runął na ziemię w okolicy miejscowości Łochów. Wszystkie zdarzenia były wyjaśniane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

 

KE

autor zdjęć: Bartek Bera, kpt. Robert Suchy / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
 
Walczmy mądrze
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Letni wypoczynek z MON-em
100 lat historii Szkoły Orląt
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
ASzWoj na warcie od pokoleń
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Od chaosu do wiktorii
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Droga do zespołu bojowego GROM
DNA GROM-u
Kierunek Karkonosze
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W wakacje wstąp do WOT-u!
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Robotyka to przyszłość medycyny
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Badania z WAT-u na misji AX-4
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Dezamet rośnie w siłę
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Uczelnia wysokich lotów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
PGZ na nowo
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Podróż w ciemność
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Wyzwanie, które integruje
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Unijni ministrowie podpisali SAFE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W Dęblinie tylko do przodu
Droga pełna emocji
Lekcje na poligonie
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Nowe cele obronne NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Tak uczyły się latać orlęta
Ogniem i tarczą
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
ZMU dla marynarzy
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Zmagania sześcioosobowych armii
Nasi czołgiści najlepsi
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowy rozdział w historii Mesko
Film o Feniksie i terytorialsach
Piloci na straży bezpieczeństwa
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Dzień, który zmienił bieg wojny
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Trzy okręty, jeden zespół
Żołnierz influencer?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO