moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i wracają do służby

Podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, po spotkaniu z pilotami tych maszyn w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W spotkaniu uczestniczył minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak oraz gen. Jarosław Mika, dowódca generalny.

Spotkanie z pilotami MiG-29 odbyło się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego dziś w południe. Tuż po nim z mediami spotkał się gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor Sił Powietrznych oraz płk pil. Maciej Trelka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, pod które podlegają 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, na wyposażeniu których są samoloty MiG-29. – Po analizie wdrożonych zaleceń podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. Pszczoła. – Samoloty MiG-29 wzniosą się w powietrze, bo piloci chcą nimi latać – dodał Pszczoła zapewniając, że z każdym z pilotów osobiście rozmawiał o ich gotowości powrotu do latania MiG-ami. – Zaakceptowałem wniosek płk Macieja Treli, dowódcy 1 Skrzydła z prośbą o wznowienie lotów. Potem przedłożyłem go generałowi Jarosławowi Mice, który zaaprobował wniosek – wyjaśniał Pszczoła.

Inspektor zaznaczył, że dziś do dyspozycji wojska pozostaje 5 maszyn, kolejnych 12 zostanie dopuszczonych do lotów po wykonaniu lotów kontrolnych.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy DGRSZ, jeszcze w tym tygodniu za sterami MiG-ów siądą pierwsi piloci. Proces wznawiania nawyków wszystkich pilotów potrwa około sześciu miesięcy, do połowy 2020 roku. – Aktualności stracili wszyscy piloci, ale regulamin dopuszcza ich wznowienie. Z jednostki wybiera się dwóch najbardziej doświadczonych pilotów, oni wzajemnie przywracają sobie aktualność lotów. Nieprawdą jest więc, że nie możemy tego zrealizować – wyjaśniał inspektor Sił Powietrznych.

Generał odniósł się również do informacji pojawiających się w ostatnich dniach w mediach. – Chciałem zdementować pewne historie dotyczące tego, czy zgodnie z literą prawa możemy wznieść samoloty w powietrze. Zainteresowanych odsyłam do Regulaminów Lotów 2016. Prawdą jest, że wszyscy piloci utracili aktualności, nie jest natomiast prawdą, że prawnie nie możemy ich przywrócić – mówił generał Pszczoła. Według Regulaminu Lotów 2016 piloci nie mogą stracić uprawnień do pilotowania statków powietrznych, a jedynie aktualności (nawyki), które mogą odzyskać wykonując loty z instruktorem. Nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.

Samoloty MiG-29 zostały uziemione dziewięć miesięcy temu w serii wypadków, do których doszło w ostatnich latach: w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem, gdy samolot z Mińska Mazowieckiego rozbił się przy podejściu do lądowania; siedem miesięcy później w lipcu 2018 w Pasłęku rozbił się MiG-29 z Malborka, jego pilot nie przeżył mimo katapultowania się, a w marcu 2019 samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego runął na ziemię w okolicy miejscowości Łochów. Wszystkie zdarzenia były wyjaśniane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

 

KE

autor zdjęć: Bartek Bera, kpt. Robert Suchy / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojskowy bus do szczęścia
Nowe zasady dla kobiet w armii
„Road Runner” w Libanie
Sukces Polaka w biegu z marines
Ułani szturmowali okopy
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Dywersja na kolei. Są dowody
Is It Already War?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Studenci ewakuowali szpital
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Plan na WAM
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
Ogień z Leopardów na Łotwie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Torpeda w celu
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
My, jedna armia
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Dzień wart stu lat
Militarne Schengen
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Borsuki zadomowiły się na poligonie
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Mundurowi z benefitami
Merops wdrażany natychmiast
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Razem na ratunek
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dostawa Homarów-K
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Horyzont” przeciw dywersji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Polski „Wiking” dla Danii
Dodatkowe zapory
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO