moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

MiG-i wracają do służby

Podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, po spotkaniu z pilotami tych maszyn w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. W spotkaniu uczestniczył minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak oraz gen. Jarosław Mika, dowódca generalny.

Spotkanie z pilotami MiG-29 odbyło się w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego dziś w południe. Tuż po nim z mediami spotkał się gen. dyw. Jacek Pszczoła, inspektor Sił Powietrznych oraz płk pil. Maciej Trelka, dowódca 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, pod które podlegają 22 i 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, na wyposażeniu których są samoloty MiG-29. – Po analizie wdrożonych zaleceń podjąłem decyzję o wznowieniu eksploatacji samolotów MiG-29 – powiedział gen. Pszczoła. – Samoloty MiG-29 wzniosą się w powietrze, bo piloci chcą nimi latać – dodał Pszczoła zapewniając, że z każdym z pilotów osobiście rozmawiał o ich gotowości powrotu do latania MiG-ami. – Zaakceptowałem wniosek płk Macieja Treli, dowódcy 1 Skrzydła z prośbą o wznowienie lotów. Potem przedłożyłem go generałowi Jarosławowi Mice, który zaaprobował wniosek – wyjaśniał Pszczoła.

Inspektor zaznaczył, że dziś do dyspozycji wojska pozostaje 5 maszyn, kolejnych 12 zostanie dopuszczonych do lotów po wykonaniu lotów kontrolnych.

Jak informuje ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy DGRSZ, jeszcze w tym tygodniu za sterami MiG-ów siądą pierwsi piloci. Proces wznawiania nawyków wszystkich pilotów potrwa około sześciu miesięcy, do połowy 2020 roku. – Aktualności stracili wszyscy piloci, ale regulamin dopuszcza ich wznowienie. Z jednostki wybiera się dwóch najbardziej doświadczonych pilotów, oni wzajemnie przywracają sobie aktualność lotów. Nieprawdą jest więc, że nie możemy tego zrealizować – wyjaśniał inspektor Sił Powietrznych.

Generał odniósł się również do informacji pojawiających się w ostatnich dniach w mediach. – Chciałem zdementować pewne historie dotyczące tego, czy zgodnie z literą prawa możemy wznieść samoloty w powietrze. Zainteresowanych odsyłam do Regulaminów Lotów 2016. Prawdą jest, że wszyscy piloci utracili aktualności, nie jest natomiast prawdą, że prawnie nie możemy ich przywrócić – mówił generał Pszczoła. Według Regulaminu Lotów 2016 piloci nie mogą stracić uprawnień do pilotowania statków powietrznych, a jedynie aktualności (nawyki), które mogą odzyskać wykonując loty z instruktorem. Nie są do tego potrzebne żadne dodatkowe kursy czy szkolenia.

Samoloty MiG-29 zostały uziemione dziewięć miesięcy temu w serii wypadków, do których doszło w ostatnich latach: w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem, gdy samolot z Mińska Mazowieckiego rozbił się przy podejściu do lądowania; siedem miesięcy później w lipcu 2018 w Pasłęku rozbił się MiG-29 z Malborka, jego pilot nie przeżył mimo katapultowania się, a w marcu 2019 samolot z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego runął na ziemię w okolicy miejscowości Łochów. Wszystkie zdarzenia były wyjaśniane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

 

KE

autor zdjęć: Bartek Bera, kpt. Robert Suchy / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Mity i manipulacje
Pomnik nieznanych bohaterów
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Szansa na nowe życie
Sportowcy na poligonie
Polski „Wiking” dla Danii
Kircholm 1605
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niespokojny poranek pilotów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejny kontrakt Dezametu
Starcie pancerniaków
Standardy NATO w Siedlcach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
„Road Runner” w Libanie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kaman – domknięcie historii
Sukces Polaka w biegu z marines
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Arteterapia dla weteranów
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Brytyjczycy na wschodniej straży
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Marynarze podjęli wyzwanie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Odznaczenia za wzorową służbę
Koniec dzieciństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Nie daj się zhakować
Zasiać strach w szeregach wroga
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rusza program „wGotowości”
Wellington „Zosia” znad Bremy
Inwestycja w bezpieczeństwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO