moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Umowa na Harpie podpisana!

F-35 przenoszą siły powietrzne w zupełnie nową erę zdolności obronnych i zdolności bojowych – podkreślał prezydent Andrzej Duda, podczas uroczystości podpisania umowy na dostawę samolotów F-35A Lightning II. Za 32 maszyny Polska zapłaci 4,6 mld dolarów. Pierwsze egzemplarze wojsko dostanie w 2024 roku, ale zanim trafią do kraju, nasi żołnierze będą uczyli się ich pilotażu w USA.

Dzisiaj na terenie 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie, w obecności prezydenta Andrzeja Dudy oraz premiera Mateusza Morawieckiego, szef resortu obrony narodowej Mariusz Błaszczak podpisał kontrakt na dostawę dla Wojska Polskiego wielozadaniowych samolotów piątej generacji F-35A Lightning II. Za 32 maszyny, które w Siłach Zbrojnych RP nosić będą kryptonim „Harpia”, nasz kraj zapłaci 4,6 mld dolarów netto. Cena jednostkowa samolotu (wraz z silnikiem) to 87,3 mln dolarów.

Znaczenie kontraktu, nie tylko dla Polski, ale całej wschodniej flanki NATO, podkreślał prezydent. – To niezwykle ważny dzień dla polskiego lotnictwa wojskowego, dla bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, dla bezpieczeństwa całej naszej części Europy. F-35 przenoszą siły powietrzne w zupełnie nową erę zdolności obronnych i zdolności bojowych – mówił Andrzej Duda.

Szef rządu podkreślał natomiast geopolityczne znaczenie zakupu amerykańskich samolotów. – Oprócz F-16 na naszym niebie pojawią się wkrótce znakomite myśliwce F-35. To spowoduje, że ten cień rosyjskiej dominacji nad tą częścią Europy, którego pozbyliśmy się trzydzieści lat temu, będzie coraz dalej odsuwał się od Rzeczypospolitej i będziemy z innymi członkami NATO zdolni do coraz lepszego zapewnienia bezpieczeństwa i pokoju – akcentował Mateusz Morawiecki.


Grafika: US Embassy Warsaw

Minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, który podpisał wielomiliardową umowę i przekazał ją na ręce Georgette Mosbacher, ambasador USA w Polsce, mówił, że wraz z zakupem F-35, zbliżamy się do końca epoki postsowieckiej techniki lotniczej w Wojsku Polskim. – W sierpniu 2018 roku zapowiedziałem tutaj, w Dęblinie, że zrobię wszystko, aby epoka postsowiecka w polskim lotnictwie przeszła do historii. Dotrzymujemy słowa – komentował. – Mamy świetnych pilotów, fantastycznych pilotów. To z myślą o nich kupujemy F-35. Oni zasługują na najlepszy sprzęt – zaznaczył szef MON.

Co kupujemy?

Umowa na dostawę samolotów F-35A Lightning II to druga co do wartości – po kontrakcie na dostawę amerykańskich systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Patriot, za które zapłacimy 4,75 mld dolarów – umowa zbrojeniowa po 1989 roku.

Co otrzymamy za 4,6 mld dolarów? Poza trzydziestoma dwoma samolotami oraz jednym silnikiem zapasowym Pratt & Whitney F135, kontrakt przewiduje dostawę: urządzeń i sprzętu do obsługi naziemnej samolotów; stacjonarnego systemu szkoleniowego składającego się m.in. z ośmiu symulatorów misji (Full Mission Simulator); pakietu logistycznego; urządzeń do walki radioelektronicznej i uzbrojenia; teleinformatycznego systemu zarządzania eksploatacją samolotów F-35A Lightning II.


Grafika: PZ

Umowa zakłada również, że Amerykanie przeszkolą w swoich ośrodkach szkoleniowych 24 pilotów, tak by mogli być oni instruktorami dla innych polskich żołnierzy już w kraju. W Stanach Zjednoczonych ma również przejść przeszkolenie dziewięćdziesiąt osób personelu technicznego.

Kontrakt obejmuje również klauzule związane z ulepszaniem maszyn w trakcie ich użytkowania przez Wojsko Polskie. – Umowa obejmuje pakiet modernizacyjny. Oznacza to, że na samolotach dostarczonych w ramach wcześniejszych transzy zaimplementowane zostaną modyfikacje, które producent wprowadzi później, już w trakcie obowiązywania umowy – wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.


Grafika: MON

Kiedy w Polsce?

Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa Obrony Narodowej pierwsze F-35A Lightning II wojsko ma otrzymać za cztery lata. Nie trafią one jednak od razu do Polski. – Pierwsze 6 samolotów czasowo zostanie rozmieszczonych w latach 2024-2025 w jednej z baz lotniczych na terytorium USA z przeznaczeniem do szkolenia personelu latającego i technicznego naszych sił powietrznych – wyjaśnia mjr Krzysztof Płatek. Na polskie lotniska Harpie trafią najprawdopodobniej na przełomie 2025-2026 roku. Później kolejne maszyny będą dostarczane wojsku w liczbie 4-6 sztuk rocznie. Ostatnie dostawy zaplanowano na rok 2030.

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~m
1580491620
"Poza trzydziestoma dwoma samolotami oraz jednym silnikiem zapasowym Pratt & Whitney F135 do każdego z nich" - to kupujemy 1 silnik zapasowy czy 32?
A2-09-95-5F

Baltexpo ‘25 wystartowały
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Komandosi szkolą cywilnych medyków
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Historia jest po to, by z niej czerpać
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Maratońskie święto w Warszawie
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Para ratowników i pies w kopalni złota
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Nowe horyzonty medyków
Jednym głosem w sprawie obronności
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Drony w natarciu
W obronie gazoportu
„Road Runner” w Libanie
Apache i Chinook a sprawa polska
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Owad z drukarki
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pływali jak morscy komandosi
Medycyna na trudne czasy
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekompensaty na nowych zasadach
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Świadczenia mieszkaniowe w górę
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Przedwczesny triumf
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
15 lat pomocy i pamięci
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wyzwaniem – czas
Logistycy świętują
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Cios w plecy
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Abolicja dla ochotników
Europa ma być zdolna do obrony
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Koniec pewnej epoki
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Speczespół wybierze „Orkę”
W poszukiwaniu majora Serafina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO