moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Boeing dla VIP-ów wylądował w Polsce

Pierwszy z trzech Boeingów 737-800, które mają służyć do przewozu najważniejszych osób w państwie, wylądował dziś w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Samolot o numerach bocznych 0110 nosi imię Marszałka Józefa Piłsudskiego, a jego matką chrzestną została st. szer. Oktawia Nowacka, medalistka olimpijska. Maszyna wejdzie do służby w połowie 2018 roku. 

Boeing 737-800 w biało-czerwonych barwach wylądował na płycie lotniska Okęcie dziś około godziny 10.  Kołując pod hangar przejechał przez kurtynę wodną, którą zgodnie z lotniczą tradycją utworzyła wojskowa straż pożarna. Symboliczne klucze do samolotu otrzymał Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej. Maszyna została poświęcona przez biskupa polowego gen. bryg. Józefa Guzdka oraz przez zastępcę Prawosławnego Ordynariusza Wojskowego ks. płk. Aleksego Andrejuka i Naczelnego Kapelana Wojskowego – Ewangelickiego Biskupa Wojskowego ks. bp. płk. Mirosława Wolę. – To dla mnie wyjątkowo ważne wydarzenie, bo lotnictwo transportowe było od lat zaniedbywane, a teraz zostało odbudowane – mówił wiceminister Bartosz Kownacki podczas konferencji prasowej. 

Matką chrzestną nowego samolotu została st. szer. Oktawia Nowacka, pięcioboistka, brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Boeing 737-800 otrzymał imię Marszałka Józefa Piłsudskiego. Wizerunek Marszałka zdobi ogon maszyny oraz przednie drzwi. Samolot zostanie w Polsce przebudowany do wersji VIP. Przede wszystkim będzie dostosowany do lotów HEAD, czyli takich, podczas których na pokładzie znajdują się najważniejsze osoby w państwie. Maszyna – podobnie jak pozostałe dwie – będzie więc wyposażona w systemy obrony, kodowane systemy łączności oraz wojskowe systemy nawigacji i identyfikacji.Będzie też mogła wykonywać loty transatlantyckie. W środku znajdzie się czteroosobowa kabina, 8 miejsc business class oraz 120 o podwyższonym standardzie ekonomicznym. W przyszłości samolot może być wykorzystywany na przykład do ewakuacji żołnierzy. „Marszałek Józef Piłsudski” wejdzie do służby w połowie 2018 roku.



W marcu 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z koncernem Boeing umowę na zakup trzech samolotów Boeing 737-800. Umowa jest warta ponad 2 mld złotych. Początkowo jedna z maszyn miała być używana, ale MON wynegocjował zmianę kontraktu z amerykańskim producentem. Wszystkie samoloty będą więc nowe, a koszty zakupu pozostaną bez zmian.

Pierwszy Boeing do przewozu VIP wylądował dziś w Polsce, na kolejne dwa trzeba poczekać do 2020 roku. Będą to maszyny w wersji BBJ2 (Boeing Business Jet) – z kabiną HEAD dla czterech osób w układzie konferencyjnym, dwuosobową kabiną VIP, 12-osobową kabiną business class, 48-osobowym przedziałem ekonomicznym oraz sypialnią dla załogi. W samolotach zostanie wyznaczone specjalne miejsce do przewozu chorych lub ciężko rannych oraz miejsce dla personelu medycznego.

Boeing 737 jest najpopularniejszym samolotem pasażerskim na świecie. Z Boeinga 737 w wersji HEAD korzystają rządy USA, Indii, Australii i Białorusi.

KE

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zdolności sił zbrojnych
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Niemcy dla Tarczy Wschód
Szwedzi w pętli
Śnieżnik gotowy na Groty
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Kalorie to nie wszystko
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Militarne Schengen
Satelita MikroSAR nadaje
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Amunicja od Grupy WB
Trałowce do remontu
Wojsko ma swojego satelitę!
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Pancerniacy jadą na misję
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Dzień wart stu lat
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Holenderska misja na polskim niebie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Smak służby
W ochronie granicy
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Najdłuższa noc
Kontrakt na ratowanie życia
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Combat 56 u terytorialsów
Niemieckie wsparcie z powietrza
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Gala Boksu na Bemowie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Święto sportowców w mundurach
Plan na WAM
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Panczeniści na podium w Hamar
Niebo pod osłoną
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mundurowi z benefitami
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Obywatele chcą być wGotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO