moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Błyskawica” do remontu

Prawie 2 mln zł będą kosztować prace remontowe na niszczycielu ORP „Błyskawica”. Zgodnie z planem powinny się rozpocząć pod koniec tego roku. Komenda Portu Wojennego w Gdyni właśnie poszukuje firmy, która się podejmie tego zadania. Na czas remontu okręt zniknie ze skweru Kościuszki w centrum miasta.

ORP „Błyskawica” miejsce cumowania opuszcza niezwykle rzadko. Po raz ostatni zdarzyło się to dwa lata temu, kiedy w Gdyni odbył się uroczysty pogrzeb współtwórcy polskiej marynarki wojennej, kadm. Adama Mohuczego oraz ośmiu innych oficerów, którzy padli ofiarą komunistycznych represji. Okręt został wówczas przeholowany do portu wojennego, by w momencie uroczystości oddać salwę honorową z pokładowych armat. – „Błyskawica” nie porusza się już o własnych siłach. Aby mogła opuścić nabrzeże w centrum Gdyni, niezbędna jest asysta holowników. Pierwszy zajmuje pozycję przed dziobem niszczyciela, kolejny ustawia się na rufie, ostatni zaś przy burcie okrętu. Za koordynację ich działań odpowiada dowódca niszczyciela – wyjaśnia kmdr por. Walter Jarosz, który dowodzi załogą „Błyskawicy”. – Operacja wymaga odpowiedniej pogody. Najbardziej niebezpieczne są nieregularne podmuchy wiatru. Mogą one wpłynąć na przykład na zmianę kursu holowanej jednostki – dodaje oficer.

Tymczasem już wkrótce marynarze ponownie wyprowadzą historyczny okręt na morze. Powód: najpewniej jeszcze pod koniec tego roku „Błyskawica” będzie musiała dotrzeć do stoczni, by stanąć w doku i przejść remont. Prace obejmą m.in. konserwację kadłuba i naprawę niektórych urządzeń wewnątrz jednostki. Na razie jednak gdyńska Komenda Portu Wojennego nie zdradza szczegółów. Zostaną one przekazane firmom zaproszonym do składania ofert. Wiadomo, że koszt prac powinien zamknąć się w kwocie 1,9 mln zł. Wnioski od potencjalnych wykonawców będą przyjmowane do 13 października. Kiedy już okręt stanie w doku, na finalizację prac stocznia będzie miała 90 dni.

Dla „Błyskawicy” to już trzeci remont w ciągu ostatniej dekady. Na przełomie 2011 i 2012 roku niszczyciel trafił do gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta. Przeszedł m.in. piaskowanie części dennej oraz remont fragmentów pokładu głównego. Stoczniowcy wymienili też poszycie kadłuba. Jednak najbardziej widoczną zmianą stało się nowe malowanie. Przez lata niszczyciel był pokryty błękitną farbą. Jego barwa współgrała z kolorem wód Atlantyku. Takie malowanie, wywodzące się jeszcze z czasów II wojny światowej, miało pomóc w ochronie jednostki podczas międzykontynentalnych konwojów. W stoczni kadłub przybrał kolor ciemniejszy, typowy dla okrętów operujących na Bałtyku. Łącznie prace kosztowały 5 mln zł.

Do stoczni niszczyciel wrócił dwa lata później. Ówczesne prace wiązały się z naprawą systemu antykorozyjnego. Ekipa remontowa w ramach gwarancji wymieniła wadliwe elektrody, które – mówiąc w uproszczeniu – miały oczyszczać kadłub z rdzy.

ORP „Błyskawica” jest najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. Okręt został zbudowany w brytyjskiej stoczni Cowes. Do służby wszedł w 1937 roku. Nie wziął udziału w wojnie obronnej, ponieważ tuż przed jej wybuchem marynarze wyprowadzili jednostkę do Anglii. Potem załoga walczyła przeciw Niemcom u boku aliantów. „Błyskawica” wzięła udział w walkach o Norwegię, osłaniała amerykańsko-brytyjski desant w północnej Afryce (operacja „Torch”) oraz lądowanie aliantów w Normandii. Po wojnie część załogi zdecydowała się pozostać na emigracji, ale okręt wrócił do kraju. Do 1967 roku pełnił służbę na morzu, przez kolejne dziewięć lat służył zaś jako stacjonarna jednostka obrony przeciwlotniczej.

W 1976 roku został zamieniony w muzeum. Formalnie stanowi część Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. – W ubiegłym roku odwiedziło go blisko 100 tys. turystów, co stanowi około 60% ogólnej liczby pojawiających się u nas gości – informuje Tomasz Miegoń, dyrektor gdyńskiego Muzeum. – Co ciekawe, liczba zwiedzających rośnie właściwie z każdym rokiem, choć oczywiście ten będzie wyjątkiem ze względu na ograniczenia związane z pandemią koronawirusa – dodaje. Sezon turystyczny na pokładzie historycznego niszczyciela zakończy się, jak zwykle, na przełomie października i listopada. Potem jednostkę czeka wspomniany już postój w stoczni. – Na skwer Kościuszki okręt powinien wrócić w przyszłym roku, jeszcze przed kolejnym sezonem – zapowiada dyrektor Miegoń.

ORP „Błyskawica” to nie tylko muzeum. Jednostka wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów i pełni funkcję okrętu reprezentacyjnego Marynarki Wojennej RP. Na jej pokładzie odbywają się różnego rodzaju uroczystości, podejmowani są też oficjalni goście, na przykład dowódcy sojuszniczych sił zbrojnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Warsztat na kółkach dla F-16
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Brytyjczycy żegnają Malbork
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Zmiana warty na wschodniej granicy
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Zmodernizowany Leopard 2PL
Na ratunek pancerniakom
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Cisza przed wojną
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
W drodze po młodszego nurka
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
BWR-1 – weteran po liftingu
Nocny patrol myśliwców
K2 będą produkowane w Polsce
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Pucharowe zmagania Polaków
Terytorialsi zawitają do Płocka
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Rekompensaty na ostatniej prostej
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Tłumy na zawodach w Krakowie
Orlik na Alfę
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Czołg K2 made in Poland
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Stańcie do apelu!
Ostatnia niedziela…
Las Pamięci uczci poległych
Cześć bohaterom naszej wolności
Cel: wyszkolić podoficera
Pieta Michniowska
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Kolarskie święto w stolicy
Na rosyjskim pasku
Czas próby
7TP – czołg kompromisu
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Inwestycje w mobilność wojska
Warszawo, do broni!
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO