moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów

FlightSafety International, jedna z największych amerykańskich firm zajmujących się treningiem personelu latającego, zorganizuje szkolenie dla pilotów samolotów Gulfstream G550. To właśnie na pokładzie tych maszyn podróżują najważniejsze osoby w państwie, m.in. prezydent czy premier. Za kurs dla dwunastu pilotów MON zapłaci ponad 3,5 mln złotych.

Kontrakt został zawarty pomiędzy 1 Bazą Lotnictwa Transportowego a firmą FlightSafety International. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Nowym Jorku, a filie w kilkunastu państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Francji i Holandii. Zatrudnia ponad 1800 instruktorów, którzy prowadzą rocznie około 1,4 miliona godzin szkoleniowych, z czego ponad połowę w różnego typu symulatorach lotów. Porozumienie zostało podpisane po tym, jak FlightSafety International wygrał rozpisany przez wojsko przetarg. Wartość umowy wynosi 3 mln 600 tys. złotych i przewiduje zorganizowanie szkoleń dla 12 polskich pilotów G550. Pierwsi mają rozpocząć kurs za kilka tygodni.

W programie szkolenia jest 16 godzin zajęć teoretycznych oraz 16 godzin ćwiczeń w lotniczych symulatorach. Piloci polskich Gulfstreamów będą mieć zajęcia na symulatorach typu FFS - Full Flight Simulator, czyli obecnie najbardziej zaawansowanych technicznie urządzeniach szkolenia lotniczego. W skrócie, są to zbudowane w skali 1:1 repliki kabin danego modelu statku powietrznego, które są wyposażone we wszystkie urządzenia i systemy, jakie ma latający oryginał. 

Jak wygląda szkolenie w symulatorze? – To, co zwykle znajduje się na zewnątrz samolotu, widzi się na ekranach wstawionych w miejsce szyb, z kolei silniki hydrauliczne poruszają całą kabiną, imitując ruch maszyny – opowiada Mirosław Jackowski, emerytowany pilot, który szkolił się na symulatorach pasażerskich Boeingów. Jackowski dodaje, że w symulatorach załogi mogą przećwiczyć procedury działania w sytuacjach kryzysowych, np. awarii kluczowych systemów.

Wojskowi piloci G550, aby móc usiąść za sterami Gulfstreamów, przeszli wszystkie szkolenia zorganizowane przez producenta tych maszyn. Kursy, na które teraz została podpisana umowa, to dodatkowe przedsięwzięcie, mające utrwalać zdobyte umiejętności.

Kontrakt na zakup dwóch samolotów, które mogą zabierać na pokład maksymalnie 16 pasażerów i bez międzylądowania pokonać trasę Warszawa – Nowy Jork, podpisano 14 listopada 2016 roku. Pierwszy polski G550 został przekazany wojsku 21 czerwca 2017 roku i otrzymał nazwę „Książę Józef Poniatowski”. Drugi, który otrzymał nazwę „Gen. Kazimierz Pułaski”, przyleciał z fabryki amerykańskiego producenta 29 lipca 2017 roku. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Ślązak
23.03.2019, godz. 14:26
Oby następne G550 przyleciały do nas w wersji WRE ( program Płomykówka )
0C-C4-6B-89

Wyzwanie, które integruje
 
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Fire from Coast
Alians HSW ze światowym gigantem
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Wyzwanie, które integruje
K2 ze słowacką tarczą
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Pamiętają o powstańcach
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowa mapa garnizonów
AW149 to przygoda życia
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Bałtycka tarcza
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Misja PKW „Olimp” doceniona
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Nasi czołgiści najlepsi
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Atom utracony
Ustawa bliżej żołnierzy
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Dziękujemy wam, weterani!
Nowe możliwości spółki Mesko
Trudny los zwycięzców
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Drony Wizjer rozpoznają cel
Amunicja dla czołgów
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Jak kąsają polskie kły
Od chaosu do wiktorii
Tajemne uderzenie
Żołnierz influencer?
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pancerna nauka jazdy
Letni wypoczynek z MON-em
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Szlachetny gest generała
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Drony na ratunek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO