moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrakt na samoloty dla VIP-ów

Pokazaliśmy, że umiemy podejmować trudne decyzje. Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie – mówił wiceminister Bartosz Kownacki podczas uroczystości podpisania kontraktu na dostawę dwóch samolotów dla VIP. Maszyny Gulfstream G550 do Polski trafią latem 2017 roku.  


W poniedziałek szef Inspektoratu Uzbrojenia MON generał Adam Duda oraz Jeffrey Crosby, reprezentujący amerykański koncern Gulfstream Aerospace, podpisali kontrakt na dostawę dwóch samolotów G550. Za maszyny Polska zapłaci 440 milionów złotych. Zgodnie z umową mają one zostać przekazane armii, a dokładnie 1. Bazie Lotnictwa Transportowego z Warszawy, do końca sierpnia przyszłego roku.  

Przetarg na dostawę tzw. „małych” (przewożących do 14 pasażerów) samolotów, z których mają korzystać najważniejsze osoby w państwie został ogłoszony w sierpniu 2016 roku. Dwa miesiące później, 21 października, Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, która ze startujących w przetargu firm zdobyła zlecenie. – Przez 20 lat czekaliśmy na to, żeby zostały zakontraktowane samoloty do przewozu najważniejszych osób w państwie. My pokazaliśmy, że umiemy przełamywać niemoc urzędniczą i potrafimy podejmować trudne decyzje – mówił Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej, który był obecny przy podpisywaniu umowy.

Wiceminister dodał, że z dwóch uczestników przetargu tylko jeden, właśnie amerykański Gulfstream, złożył ofertę nie podlegającą odrzuceniu z przyczyn formalnych. Bartosz Kownacki dodał, że nawet gdyby propozycja złożona przez francuski koncern Dassault Aviation była zgodna z przepisami i wymogami, to przetarg i tak wygrałaby firma zza oceanu, gdyż jej samoloty były po prostu tańsze.

Odpowiedzialny za zakupy dla wojska wiceminister podkreślał, że decyzja o wydaniu kilkuset milionów złotych nie była łatwa, ale zapewniał, że „nowe samoloty nie są kupowane dla tego czy innego rządu, ale dla władz Polski”. – Niektórzy komentują, że te samoloty to mercedesy wśród maszyn pasażerskich. Owszem, to jest dobry sprzęt, ale to jest pewien standard, który polskiemu rządowi, bez względu na to jaka formacja go tworzy, po prostu się należy – przekonywał.

Film: MON

Samoloty G550, które zamówiła polska armia, będą m.in. wyposażone w zaawansowane systemy łączności satelitarnej, system identyfikacji swój-obcy IFF Mark XII A oraz system EVS – Enhanced Vision System, który w dużym skrócie umożliwia (dzięki kamerze termowizyjnej) lądowanie przy bardzo trudnych warunkach pogodowych.

Samoloty Gulfstream G550 to model produkowany od 2004 roku. Ważą 21 ton, rozpiętość ich skrzydeł wynosi 28,5 metra i są napędzane dwoma silnikami Rolls-Royce BR710 C4-11. Rozwijają prędkość maksymalną 941 kilometrów na godzinę. Na jednym tankowaniu mogą pokonać dystans około 12500 kilometrów – przy założeniu, że na pokładzie znajduje się 14 pasażerów.  

Jak podkreślają przedstawiciele producenta, należącej do koncernu General Dynamics firmy Gulfstream Aerospace, z G550 korzystają rządowe delegacje z kilkunastu państw na świecie, np. władze Włoch, Turcji czy Szwecji a nawet prezydent Stanów Zjednoczonych (podczas podróży krajowych). Od sierpnia przyszłego roku do tego grona dołączą także polskie VIP-y.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ppor. Robert Suchy/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niezłomni w obronie
Bóbr na drodze Hannibala
Koniec dzieciństwa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Abolicja dla ochotników
Kolejne „Husarze” w powietrzu
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Polski „Wiking” dla Danii
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
„JUR” dla terytorialsów
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Mity i manipulacje
Szli po odznakę norweskiej armii
Standardy NATO w Siedlcach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
„Road Runner” w Libanie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Transbałtycka współpraca
Wyrównać szanse
DragonFly czeka na wojsko
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Sztuka i służba w jednym kadrze
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wellington „Zosia” znad Bremy
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Priorytetowe zaangażowanie
W wojsku orientują się najlepiej
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO