moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla Wietnamu

Mosty Daglezja umożliwiają pokonywanie przeszkód – jarów, kanałów, wąskich rzek lub jezior o szerokości do 20 metrów. Mogą się po nich poruszać pojazdy ważące ponad 60 ton. Opracowaną przez polskich inżynierów konstrukcję chce mieć armia wietnamska. Na razie zamówiła cztery mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20, ale zamówienie może zostać zwiększone.

Nieoficjalnie wiadomo, że umowę realizuje należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Przedmiotem kontraktu są mosty towarzyszące MS-20 Daglezja. Wietnamczycy mieli zainteresować się polską konstrukcją podczas pobytu na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Bardzo szybko udało się osiągnąć porozumienie i podpisać umowę. Na razie na cztery sztuki, a być może będzie ich więcej.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej przyznają jedynie, że wiążą z azjatyckim kierunkiem duże nadzieje. – Wietnam jest jednym z potencjalnie najbardziej atrakcyjnych dla PGZ rynków w Azji Południowo-Wschodniej. Wśród produktów i rozwiązań, które mają największy potencjał na tamtejszym rynku, można wymienić, m.in. systemy radarowe, systemy rozpoznania elektronicznego, systemy logistyczne i pakiety modernizacyjne sprzętu wojskowego pochodzącego z czasów ZSRR – komentują przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Daglezja umożliwia pokonywanie różnego rodzaju przeszkód takich, jak: jary, wąskie rzeki czy jeziora oraz sztucznych zbiorników typu kanały lub rowy o szerokości do 20 metrów. Most składa się z umieszczonych na podwoziu Jelcza 662 dwóch złączonych ze sobą przęseł o długości 10 metrów, które rozkładają się z użyciem hydraulicznych siłowników.

Nośność opracowanej przez Polaków przeprawy jest imponująca. Przez most mogą przejeżdżać pojazdy gąsienicowe mające masę około 64 ton (czyli klasy MLC 70), a w przypadku pojazdów kołowych, czyli np. zestawów transportowych, nawet ponad 100 ton (klasa MLC 110).

Polska armia zleciła opracowanie Daglezji na początku ubiegłej dekady, ale potem przestała finansować projekt. OBRUM wykazał się jednak dużą determinacją i za własne pieniądze w 2008 roku skończył prototyp i przekazał go armii do badań i testów. Gdy te zakończyły się pomyślnie, w 2010 roku firma dostała zlecenie z MON-u na zbudowanie dwóch sztuk partii próbnej.

OBRUM z umowy się wywiązał i dwa lata później, w 2012 roku, przekazał jeden egzemplarz do służby w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, a drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. 

Przez dwa lata mosty były intensywnie testowane i sprawdzane podczas przeróżnych ćwiczeń. Ponieważ wszystkie wypadły pomyślnie, w 2014 roku polska armia zamówiła dziesięć MS-20 Daglezja dla jednostek inżynieryjnych. Mosty trafiły do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 Batalionu Inżynieryjnego z Niska, 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina, 2 Pułku Saperów z Kazunia oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Wszystkie przeprawy zostały dostarczone do końca 2017 roku.

Pod koniec października 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że chce kupić jeszcze dziesięć sztuk MS-20 Daglezja. Pięć w zamówieniu podstawowym oraz pięć w opcji. Przetargu w tej sprawie jeszcze nie rozstrzygnięto.

Daglezja jest produkowana w dwóch wersjach. Na podwoziu kołowym (MS-20) i jest wówczas mostem towarzyszącym. Drugim rodzajem – będącym na etapie badań zakładowych i niewprowadzonym jeszcze do służby w polskiej armii, jest MG-20, czyli most Daglezja w wersji szturmowej na  podwoziu gąsienicowym.  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Janusz Błaszczak, OBRUM

dodaj komentarz

komentarze


Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
 
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Ustawa bliżej żołnierzy
Wspólna wola obrony
Polskie Pioruny dla Belgii
Podniebny Pegaz
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Czołgi końca wojny
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Jak daleko do końca wojny?
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
DriX – towarzysz okrętu
Basen dla Rosomaka
Walka pod napięciem
Na początek: musztra i obsługa broni
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Sport kształtuje mentalność
Polska dołącza do satelitarnej elity
Historyczna umowa z Francją
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Pracowity dyżur Typhoonów
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wakacje? To czas na wojsko
Wiedza na trudne czasy
Ukwiał z Gdańska
Piorun – polska wizytówka
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowy prezes PGZ-etu
Pod siatką o medale mistrzostw WP
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Gdy zgasną światła
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Apache’e nadlatują
Koniec wojny, którego nie znamy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Mamy pierwszych pilotów F-35
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Składy wysokiego ryzyka
Na pomoc po katastrofie
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Gdy sekundy decydują o życiu
Bohater odtrącony
Bat na wrogów i niepokornych
Nowa siła uderzeniowa
Obierki z błotem
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Nasi czołgiści najlepsi
Gra o kapitulację
Pierwsza misja Gripenów
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Pegaz nad Europą
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej na mieszkanie za granicą
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Ogień z nabrzeża

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO