moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla Wietnamu

Mosty Daglezja umożliwiają pokonywanie przeszkód – jarów, kanałów, wąskich rzek lub jezior o szerokości do 20 metrów. Mogą się po nich poruszać pojazdy ważące ponad 60 ton. Opracowaną przez polskich inżynierów konstrukcję chce mieć armia wietnamska. Na razie zamówiła cztery mosty towarzyszące na podwoziu kołowym MS-20, ale zamówienie może zostać zwiększone.

Nieoficjalnie wiadomo, że umowę realizuje należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Przedmiotem kontraktu są mosty towarzyszące MS-20 Daglezja. Wietnamczycy mieli zainteresować się polską konstrukcją podczas pobytu na ubiegłorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Bardzo szybko udało się osiągnąć porozumienie i podpisać umowę. Na razie na cztery sztuki, a być może będzie ich więcej.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej przyznają jedynie, że wiążą z azjatyckim kierunkiem duże nadzieje. – Wietnam jest jednym z potencjalnie najbardziej atrakcyjnych dla PGZ rynków w Azji Południowo-Wschodniej. Wśród produktów i rozwiązań, które mają największy potencjał na tamtejszym rynku, można wymienić, m.in. systemy radarowe, systemy rozpoznania elektronicznego, systemy logistyczne i pakiety modernizacyjne sprzętu wojskowego pochodzącego z czasów ZSRR – komentują przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Daglezja umożliwia pokonywanie różnego rodzaju przeszkód takich, jak: jary, wąskie rzeki czy jeziora oraz sztucznych zbiorników typu kanały lub rowy o szerokości do 20 metrów. Most składa się z umieszczonych na podwoziu Jelcza 662 dwóch złączonych ze sobą przęseł o długości 10 metrów, które rozkładają się z użyciem hydraulicznych siłowników.

Nośność opracowanej przez Polaków przeprawy jest imponująca. Przez most mogą przejeżdżać pojazdy gąsienicowe mające masę około 64 ton (czyli klasy MLC 70), a w przypadku pojazdów kołowych, czyli np. zestawów transportowych, nawet ponad 100 ton (klasa MLC 110).

Polska armia zleciła opracowanie Daglezji na początku ubiegłej dekady, ale potem przestała finansować projekt. OBRUM wykazał się jednak dużą determinacją i za własne pieniądze w 2008 roku skończył prototyp i przekazał go armii do badań i testów. Gdy te zakończyły się pomyślnie, w 2010 roku firma dostała zlecenie z MON-u na zbudowanie dwóch sztuk partii próbnej.

OBRUM z umowy się wywiązał i dwa lata później, w 2012 roku, przekazał jeden egzemplarz do służby w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu, a drugi do 2 Batalionu Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. 

Przez dwa lata mosty były intensywnie testowane i sprawdzane podczas przeróżnych ćwiczeń. Ponieważ wszystkie wypadły pomyślnie, w 2014 roku polska armia zamówiła dziesięć MS-20 Daglezja dla jednostek inżynieryjnych. Mosty trafiły do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 Batalionu Inżynieryjnego z Niska, 4 Batalionu Inżynieryjnego z Głogowa, 1 Batalionu Drogowo-Mostowego z Dęblina, 2 Pułku Saperów z Kazunia oraz 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina. Wszystkie przeprawy zostały dostarczone do końca 2017 roku.

Pod koniec października 2018 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił, że chce kupić jeszcze dziesięć sztuk MS-20 Daglezja. Pięć w zamówieniu podstawowym oraz pięć w opcji. Przetargu w tej sprawie jeszcze nie rozstrzygnięto.

Daglezja jest produkowana w dwóch wersjach. Na podwoziu kołowym (MS-20) i jest wówczas mostem towarzyszącym. Drugim rodzajem – będącym na etapie badań zakładowych i niewprowadzonym jeszcze do służby w polskiej armii, jest MG-20, czyli most Daglezja w wersji szturmowej na  podwoziu gąsienicowym.  

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Janusz Błaszczak, OBRUM

dodaj komentarz

komentarze


Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
 
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Kierunek Karkonosze
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Od chaosu do wiktorii
Trzy okręty, jeden zespół
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100 lat historii Szkoły Orląt
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Walczmy mądrze
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Droga do zespołu bojowego GROM
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
DNA GROM-u
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Dezamet rośnie w siłę
Letni wypoczynek z MON-em
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Nowe cele obronne NATO
Podejrzane manewry na Bałtyku
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Droga pełna emocji
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Piloci na straży bezpieczeństwa
Tak uczyły się latać orlęta
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dzień, który zmienił bieg wojny
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
W wakacje wstąp do WOT-u!
ZMU dla marynarzy
Badania z WAT-u na misji AX-4
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Nasi czołgiści najlepsi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Nowy rozdział w historii Mesko
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Misja PKW „Olimp” doceniona
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Wyzwanie, które integruje
Uczelnia wysokich lotów
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Czterej pancerni przeciw wyklętym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmagania sześcioosobowych armii
ASzWoj na warcie od pokoleń
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Ogniem i tarczą
Robotyka to przyszłość medycyny
Film o Feniksie i terytorialsach
PGZ na nowo
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Dęblinie tylko do przodu
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Żołnierz influencer?
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO