moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ćwiczenia osłony transportu morskiego

W sytuacji kryzysowej to najefektywniejsza droga dostarczenia wsparcia sojuszniczego i surowców strategicznych. Dlatego od bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych w dużej mierze zależy niezakłócony rozwój gospodarki każdego państwa morskiego. 6 marca na Bałtyku rozpoczęły się ćwiczenia Okrętowej Grupy Zadaniowej (OGZ). Ich zasadniczym celem jest doskonalenie prowadzenia operacji osłony transportu morskiego.

Działania jednostek 3 Flotylli Okrętów w Gdyni w ramach OGZ potrwają do najbliższego czwartku. Będą to głównie ćwiczenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane są surowce i towary o znaczeniu strategicznym. Inaczej mówiąc, okręty będą tworzyć swoistego rodzaju parasol bezpieczeństwa dla poruszającego się po morzu transportu. W poniedziałek Port Wojenny w Gdyni opuściły: okręt rakietowy ORP Grom i okręt podwodny ORP Sęp. Z okrętami współpracować będzie także lotnictwo morskie, w tym śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ i pokładowy SH-2G, samoloty patrolowo-rozpoznawcze Bryza 1R oraz samoloty Sił Powietrznych typu MiG-29. Działania sił głównych będą zabezpieczać: zbiornikowiec ORP Bałtyk oraz okręt ratowniczy ORP Lech.

Podczas manewrów załogi okrętów przećwiczą manewrowanie w szykach oraz procedury prowadzenia łączności, będą monitorować szlaki żeglugowe oraz sytuację powietrzną. Przećwiczą osłonę transportu morskiego przed atakami z powietrza oraz atakami okrętów nawodnych i podwodnych. Prowadzić będą również strzelania artyleryjskie. W trakcie działań okręty przetrenują elementy zaopatrywania w morzu, tzw. RAS (ang. Replenishment at Sea). Równolegle do działań bojowych prowadzone będą symulowane akcje ratownicze z udziałem między innymi specjalistycznych grup nurkowych.

Załogi samolotów i śmigłowców Marynarki Wojennej realizować będą zadania rozpoznania akwenów znajdujących się poza zasięgiem, środków radiolokacyjnych okrętów. Będą wskazywać potencjalne cele do przeprowadzenia symulowanego ataku zarówno dla okrętów jak i wydzielonych sił Morskiej Jednostki Rakietowej. Będą także prowadzić operację osłony szlaków żeglugowych przed atakami spod wody oraz działania pozorujące zagrożenia asymetryczne z powietrza.

Dziennie na Bałtyku przebywa od 2 do 3 tysięcy jednostek, co statystycznie stanowi blisko 15% globalnego transportu morskiego. Prowadzona jest wymiana handlowa, transfer surowców oraz ruch pasażerski. W polskich portach przeładowywanych jest średnio ok. 70 milionów ton ładunków rocznie. Tylko jeden kontenerowiec jest w stanie dostarczyć jednorazowo ponad 15 tysięcy kontenerów, a na jednym wycieczkowcu może być ponad 3 tysiące pasażerów. To tylko wybrane przykłady rosnącego znaczenia transportu morskiego.

To dlatego scenariusze ćwiczeń Marynarki Wojennej skupiają się na operacjach związanych z osłoną i obroną morskich szlaków komunikacyjnych, utrzymaniem panowania na morzu i niedopuszczeniem do blokady morskiej kraju, która oznaczałaby odcięcie od źródeł zaopatrywania. Wiele ćwiczeń obejmuje zatem przeciwdziałanie atakom z wody i powietrza oraz atakom okrętów podwodnych. W ich trakcie prowadzone są operacje antyterrorystyczne, antypirackie, a także operacje stabilizacyjne, wymuszania pokoju czy humanitarne. Manewry o takim charakterze są także kluczowe dla tworzenia atmosfery bezpieczeństwa na morzu koniecznej dla niezakłóconego rozwoju transportu i handlu morskiego.

Tekst: Radosław Pioch

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Radosław Pioch

dodaj komentarz

komentarze


Zarost i tatuaże dozwolone
 
Odkrycie (z) Wilka
„Na stos rzuciliśmy swój życia los”
Uwaga, do zdobycia jest kask weterana
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Olimp gotowy na igrzyska!
Myśliwce nad Polską
Szef MON-u z wizytą w Waszyngtonie
Rumuńska armia pokryje straty omyłkowego ostrzału
Coraz bardziej niebezpiecznie na Bliskim Wschodzie
Pokoleniowy rajd weteranów
Polska firma będzie produkować pociski do Krabów i dział K9
Cyberszkolenie dla Legii Akademickiej
Wypadek na granicy
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na siódmym torze po siódmy medal
Lato pełne wyzwań
Zwiadowcy z WOT-u na podium
Terytorialsi na ratunek
Kolejny trałowiec zyska nowe silniki
The Suwałki Gap in the Game
Odyseja 20 Pułku Piechoty
Posłowie o efektach szczytu NATO
Diabelski układ
Czworonożny żandarm w Paryżu
Końcowe odliczanie do kieleckich targów
Lotnicze święto pod znakiem F-35
Rządowa propozycja budżetu na 2025 rok
Sejm podziękował za służbę na granicy
Awanse za olimpijskie medale
Cywilu, aplikuj na kurs i zostań podoficerem
Akcja poszukiwawcza na Lubelszczyźnie
Lekarze z poligonu
Festyn z komandosami
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Delfin z Bałtyku
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Mamy pierwsze złoto! Ola dotrzymała słowa!
Loty nad sercem Afryki
Dopaść bolszewików
Do abordażu!
Jest zgoda na loty Bielików
Najlepsi sportowcy wśród terytorialsów to …
Jak usprawnić działania służb na granicy
Działania wojska w warunkach pokoju
Wojsko Polskie w oczach zagranicznych mediów
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Londyn o „Tarczy Wschód”
F-35 bez tajemnic
„Unity Run” na 25-lecie Polski w Sojuszu Północnoatlantyckim
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie Pioruny nad Norwegią
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
WAT nauczy budowy schronów
Dobry kierunek dla sił powietrznych
Tanecznym krokiem na ringu po srebro
Pierwszy „polski” F-35

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO