moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne

Armia amerykańska poszukuje nowego samolotu do zaawansowanego szkolenia pilotów myśliwców piątej generacji – F-22 i F-35. Nowe odrzutowce zastąpią maszyny T-38, które w siłach powietrznych USA są używane od ponad pół wieku. Zwycięzca przetargu ma być wyłoniony w tym roku. Wartość kontraktu została oszacowana na ponad 16 mld dolarów.

Procedura kupna nowoczesnych samolotów szkolnych ruszyła w przedostatnim dniu 2016 roku. Amerykański resort obrony wystosował zapytanie ofertowe (Request For Proposal) do producentów lotniczych w sprawie udziału w przetargu na nowy system zaawansowanego szkolenia pilotów dla US Air Force. Koszty programu T-X oszacowano na 16,3 mld dolarów. Zaproszenie do złożenia ofert wysłano do pięciu amerykańskich firm: Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Raytheon i Sierra Nevada Corporation.

Kluczowym elementem programu T-X będzie zakup co najmniej 350 nowoczesnych szkolnych odrzutowców, który pozwoli przygotować pilotów sił powietrznych mających zasiąść za sterami samolotów wielozadaniowych piątej generacji. Chodzi o maszyny F-22 Raptor i F-35A Lightning II. Zwycięzca, który ma być wskazany w tym roku, będzie zobowiązany do dostarczenia najpierw pięciu szkolnych odrzutowców do testów. Według planów przygotowanych przez US Air Force, jeśli testy zakończą się pozytywnym wynikiem, zostaną zamówione dwie partie przedseryjne i dziewięć partii seryjnych.

Wszystkie amerykańskie firmy zaproszone do udziału w przetargu przygotowują ofertę dla programu T-X we współpracy z partnerami zagranicznymi. W przypadku koncernu Lockheed Martin jest to Korea Aerospace Industries. Jest to kontynuacja wieloletniej współpracy, która miała miejsce m.in. przy południowokoreańskim szkolnym odrzutowcu T-50 Golden Eagle, którego wyprodukowano dotąd ponad 150 egzemplarzy. Lockheed Martin chce zaoferować amerykańskiemu lotnictwu wersję T-50A, która bazuje na FA-50, czyli bojowym wariancie szkolnego odrzutowa. Maszynę tę, poza Koreą, kupiły Filipiny. Partnerem Northrop Grumman Corporation jest natomiast brytyjski koncern BAE Systems, który ma swej ofercie sprawdzone szkolne odrzutowce z rodziny Hawk. Brytyjczycy są już obecni ze swym wyrobem w siłach zbrojnych USA. Od 1991 roku lotnictwo US Navy korzysta ze szkolnych samolotów T-45 Goshawk. Jest to przystosowana do operowania z pokładu lotniskowców wersja maszyny Hawk Mk.60. Jednak na potrzeby programu T-X Northrop Grumman przygotował zupełnie nowy samolot – Model 400. Pierwsze jego zdjęcia wykonano 19 sierpnia 2016 roku na lotnisku w Mojave w Kalifornii. Według nieoficjalnych informacji 24 sierpnia samolot wykonał już pierwszy lot.

Raytheon nawiązał współpracę z włoską firmą Alenia Aermacchi (od 1 stycznia 2017 roku w składzie firmy Leonardo). Ich ofertę stanowi samolot T-100, bazujący na włoskiej maszynie M-346. Te ostatnie są używane w Polsce, Izraelu, Singapurze i oczywiście we Włoszech.

Koncern Boeing przygotowuje ofertę razem ze szwedzkim Saabem. Amerykańska firma zbudowała na potrzeby programu T-X dwa egzemplarze szkolnego odrzutowca. 20 grudnia 2016 roku maszyna T1 wykonała swój pierwszy lot z lotniska w St. Louis. Natomiast T2 ma wzbić się w powietrze na początku tego roku.

Ostatnia z firm biorących udział w przetargu, to Sierra Nevada Corporation, która jest związana z Turkish Aerospace Industries. Serwis internetowy Aviation Week poinformował, że wspólnie pracują one nad samolotem nazwanym Freedom Trainer.

Nowe szkolne odrzutowce mają wejść do służby w US Air Force w 2024 roku. Zastąpią one szkolno-treningowe naddźwiękowe maszyny T-38 Talon, które będą wówczas miały za sobą ponad 60 lat służby.

T-38 pierwszy raz wzniósł się w powietrze 10 marca 1959 roku, do służby zaś wszedł dwa lata później, 17 marca 1961 roku. Myśliwiec F-5 był jedną z wersji tej maszyny. Do zakończenia produkcji, w 1972 roku, powstało 1146 egzemplarzy talonów. Magazyn „Almanac US Air Force 2016” podaje, że 30 września 2015 roku amerykańskie lotnictwo miało 446 samolotów T-38C, 54 T-38A i 6 AT-38B (wersja mogąca przenosić bomby, rakiety i zasobniki z uzbrojeniem). Poza US Air Force talony znajdują się w wyposażeniu sił powietrznych Niemiec. W 1968 roku kupili oni 46 maszyn T-38A. Obecnie Bundeswehra ma ponad 30 maszyn zmodernizowanych do wersji T-38C. Wszystkie stacjonują w bazie lotniczej Sheppard w Teksasie, gdzie Niemcy szkolą swoich pilotów. Co ciekawe niemieckie talony mają takie samo malowanie jak należące do US Air Force. Trzecim ich użytkownikiem są tureckie siły powietrzne, które mają 33 samoloty T-38M.

Program T-X to nie tylko nowy samolot szkolno-treningowy, ale też sprzęt do szkolenia naziemnego (m.in. symulatory), planowania misji, przetwarzania danych, sprzęt pomocniczy oraz części zamienne.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: USAF

dodaj komentarz

komentarze


„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
 
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Debiut polskiego AW149
Strażnik nieba
Polskie F-16 w służbie NATO
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Szabla hubalczyków
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Piękny przykład patriotyzmu
Podniebne wsparcie sojuszników
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Więcej amunicji do Rosomaków
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Poznać rakietowego Homara
„Pułaski” na Atlantyku
Viva Polaki! Viva liberatori!
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Zatopiony problem
Więcej na mieszkanie za granicą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Baltic Sea Under Control
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Składy wysokiego ryzyka
Pracowity dyżur Typhoonów
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Powstaje armia dronów
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wyrok za tragiczny wypadek
Pilecki ucieka z Auschwitz
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej polskiego trotylu dla USA
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Trzy dekady DGW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Rex Bolizlavus
Henry Szymanski na tropie prawdy
Medycyna na morzu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pierwsza misja Gripenów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Double Eagle – podwodny tropiciel
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Święto ludzi z pasją
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Zwycięstwo mordercy
Feniks zakończony. Pomoc trwa
W Ełku wykuwają charaktery
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Podniebny Pegaz
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Wyścig zbrojeń wystartował
Prezydent wręczył awanse generalskie
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Rodzina na wagę złota
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO