moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latające cysterny wspierają „Baltops 2016”

Lotnictwo Stanów Zjednoczonych wysłało na lotnisko w Powidzu 4 tankowce KC-135 i 70 osób obsługi do wsparcia ćwiczenia „Baltops 2016”. KC-135 często nazywane są latającymi cysternami: mogą przewieźć 68 ton paliwa na odległość ponad 2 tys. kilometrów.

Dwa samoloty pochodzą z 100 Air Wing RAF Mildenhall, stacjonującego w Anglii, dwa kolejne tankowce przyleciały z 434th Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany. Stacjonują na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 2 czerwca i przeznaczone są do wspierania polskich oraz amerykańskich samolotów F-16, które biorą udział w „Baltops 2016”, a także innych sojuszniczych statków powietrznych NATO, biorących udział w ćwiczeniach „Anakonda 2016”, „Saber Strike 2016” oraz „Swift Response 2016”.

KC-135 Stratotanker to maszyna zbudowana na bazie Boeinga 367-80 i jest dziś symbolem powietrznego uzupełniania paliwa. Obecnie w powietrzu można tankować praktycznie wszystkie rodzaje maszyn, o ile są one wyposażone w instalację do odbioru paliwa z cysterny. Stratotanker wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. Sama procedura odbioru paliwa w powietrzu wygląda następująco: po zrównaniu prędkości obu maszyn operator w zbiornikowcu steruje sondą, którą przy pomocy małych skrzydeł musi nakierować na port maszyny tankowanej. Prędkość maksymalna samolotu 933 km/h, prędkość przelotowa: 888 km/h długość: 42 m, ciężar: 44 660 kg, rozpiętość skrzydeł: 40 m, pułap 15 200 m. Może przewieźć 68 ton paliwa na odległość 2419 km. Załogę stanowi 2 pilotów i operator przewodu. Służy w lotnictwie amerykańskim już od ponad 60 lat. Znajduje się na wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, Francji, Singapuru, Turcji i Chile.

Tekst: mjr Grzegorz Schmidt

red. PZ

autor zdjęć: mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze


Dzieci wojny
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Cześć bohaterom naszej wolności
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Ostatnia niedziela…
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Pucharowe zmagania Polaków
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Terytorialsi zawitają do Płocka
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Inwestycje w mobilność wojska
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Orlik na Alfę
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Cisza przed wojną
Czas próby
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Zmodernizowany Leopard 2PL
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kolarskie święto w stolicy
Rekompensaty na ostatniej prostej
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Planowano zamach na Zełenskiego
Ten beton... żyje!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
W drodze po młodszego nurka
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
BWR-1 – weteran po liftingu
Na rosyjskim pasku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Nocny patrol myśliwców
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Najbardziej żołnierski żołnierz
Na ratunek pancerniakom
7TP – czołg kompromisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Pieta Michniowska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cel: wyszkolić podoficera
Czas na wspólne działania

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO