moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latające cysterny wspierają „Baltops 2016”

Lotnictwo Stanów Zjednoczonych wysłało na lotnisko w Powidzu 4 tankowce KC-135 i 70 osób obsługi do wsparcia ćwiczenia „Baltops 2016”. KC-135 często nazywane są latającymi cysternami: mogą przewieźć 68 ton paliwa na odległość ponad 2 tys. kilometrów.

Dwa samoloty pochodzą z 100 Air Wing RAF Mildenhall, stacjonującego w Anglii, dwa kolejne tankowce przyleciały z 434th Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany. Stacjonują na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 2 czerwca i przeznaczone są do wspierania polskich oraz amerykańskich samolotów F-16, które biorą udział w „Baltops 2016”, a także innych sojuszniczych statków powietrznych NATO, biorących udział w ćwiczeniach „Anakonda 2016”, „Saber Strike 2016” oraz „Swift Response 2016”.

KC-135 Stratotanker to maszyna zbudowana na bazie Boeinga 367-80 i jest dziś symbolem powietrznego uzupełniania paliwa. Obecnie w powietrzu można tankować praktycznie wszystkie rodzaje maszyn, o ile są one wyposażone w instalację do odbioru paliwa z cysterny. Stratotanker wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. Sama procedura odbioru paliwa w powietrzu wygląda następująco: po zrównaniu prędkości obu maszyn operator w zbiornikowcu steruje sondą, którą przy pomocy małych skrzydeł musi nakierować na port maszyny tankowanej. Prędkość maksymalna samolotu 933 km/h, prędkość przelotowa: 888 km/h długość: 42 m, ciężar: 44 660 kg, rozpiętość skrzydeł: 40 m, pułap 15 200 m. Może przewieźć 68 ton paliwa na odległość 2419 km. Załogę stanowi 2 pilotów i operator przewodu. Służy w lotnictwie amerykańskim już od ponad 60 lat. Znajduje się na wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, Francji, Singapuru, Turcji i Chile.

Tekst: mjr Grzegorz Schmidt

red. PZ

autor zdjęć: mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze


Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
 
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Rekord w „Akcji Serce”
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie o modernizacji armii
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Olimp w Paryżu
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Więcej powołań do DZSW
Rosomaki i Piranie
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Ochrona artylerii rakietowej
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Podchorążowie lepsi od oficerów
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Ryngrafy za „Feniksa”
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
W drodze na szczyt
Fiasko misji tajnych służb
Kluczowa rola Polaków
Czworonożny żandarm w Paryżu
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Zmiana warty w PKW Liban
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
„Niedźwiadek” na czele AK
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Chirurg za konsolą
Wiązką w przeciwnika
Polskie Pioruny bronią Estonii
Rehabilitacja poprzez sport
Kluczowy partner
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Awanse dla medalistów
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olympus in Paris
Zrobić formę przed Kanadą
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO