moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Latające cysterny wspierają „Baltops 2016”

Lotnictwo Stanów Zjednoczonych wysłało na lotnisko w Powidzu 4 tankowce KC-135 i 70 osób obsługi do wsparcia ćwiczenia „Baltops 2016”. KC-135 często nazywane są latającymi cysternami: mogą przewieźć 68 ton paliwa na odległość ponad 2 tys. kilometrów.

Dwa samoloty pochodzą z 100 Air Wing RAF Mildenhall, stacjonującego w Anglii, dwa kolejne tankowce przyleciały z 434th Air Wing, Grissom Air Reserve Base z Indiany. Stacjonują na lotnisku 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu od 2 czerwca i przeznaczone są do wspierania polskich oraz amerykańskich samolotów F-16, które biorą udział w „Baltops 2016”, a także innych sojuszniczych statków powietrznych NATO, biorących udział w ćwiczeniach „Anakonda 2016”, „Saber Strike 2016” oraz „Swift Response 2016”.

KC-135 Stratotanker to maszyna zbudowana na bazie Boeinga 367-80 i jest dziś symbolem powietrznego uzupełniania paliwa. Obecnie w powietrzu można tankować praktycznie wszystkie rodzaje maszyn, o ile są one wyposażone w instalację do odbioru paliwa z cysterny. Stratotanker wykorzystuje metodę tankowania przy użyciu sztywnego przewodu. Sama procedura odbioru paliwa w powietrzu wygląda następująco: po zrównaniu prędkości obu maszyn operator w zbiornikowcu steruje sondą, którą przy pomocy małych skrzydeł musi nakierować na port maszyny tankowanej. Prędkość maksymalna samolotu 933 km/h, prędkość przelotowa: 888 km/h długość: 42 m, ciężar: 44 660 kg, rozpiętość skrzydeł: 40 m, pułap 15 200 m. Może przewieźć 68 ton paliwa na odległość 2419 km. Załogę stanowi 2 pilotów i operator przewodu. Służy w lotnictwie amerykańskim już od ponad 60 lat. Znajduje się na wyposażeniu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, Francji, Singapuru, Turcji i Chile.

Tekst: mjr Grzegorz Schmidt

red. PZ

autor zdjęć: mjr Grzegorz Schmidt

dodaj komentarz

komentarze


GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dziki na Legwanach
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Apache i Chinook a sprawa polska
Medycyna na trudne czasy
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Koniec pewnej epoki
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Okiełznać Borsuka
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Jednym głosem w sprawie obronności
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W poszukiwaniu majora Serafina
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Przedwczesny triumf
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Drony w natarciu
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Kircholm 1605
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
Owad z drukarki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Koniec dzieciństwa
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Maratońskie święto w Warszawie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Rekompensaty na nowych zasadach
Kopuła nad bewupem
Polski „Wiking” dla Danii
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Para ratowników i pies w kopalni złota
Wyzwaniem – czas
W obronie gazoportu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pływali jak morscy komandosi
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Nowe horyzonty medyków
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Speczespół wybierze „Orkę”
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Historia jest po to, by z niej czerpać
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Brytyjczycy na wschodniej straży
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Baltexpo ‘25 wystartowały
Europa ma być zdolna do obrony
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Weterani pamiętają

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO