moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szef MON o powodach wznowienia badań katastrofy smoleńskiej

Niezależna komisja do wyjaśnienia katastrofy smoleńskiej została powołana zgodnie z prawem, a jednym z powodów wznowienia badań jest informacja o wadzie fabrycznej, którą mógł mieć samolot Tu-154M – zapewniał dziś posłów Antoni Macierewicz. Szef MON wziął udział w posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej, zwołanej na wniosek posłów PO i Kukiz’15.

To już drugie posiedzenie sejmowej Komisji Obrony, na którym minister obrony mówił o powodach wznowienia badania katastrofy smoleńskiej. Pierwsze posiedzenie odbyło się 16 marca, ale zostało przerwane ze względu na zaplanowane wcześniej głosowania. Minister Antoni Macierewicz wydał w lutym rozporządzenie, na podstawie którego w ramach Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego powołał specjalną podkomisję do ponownego zbadania katastrofy rządowego Tu-154M. Podkomisja już rozpoczęła pracę.

Dziś na posiedzeniu sejmowej Komisji Obrony szef MON przedstawił informację na temat przyczyn ponownego wszczęcia badań. O takie wyjaśnienie wnioskowali posłowie opozycji z klubów PO i Kukiz‘15. Minister Antoni Macierewicz podkreślił, że jednym z powodów wznowienia państwowych badań jest wada fabryczna, którą mógł mieć samolot Tu-154M. – Trzeba odpowiedzieć na pytanie, dlaczego pomimo posiadania informacji, że samoloty, w tym także być może i ten, były obarczone wadą fabryczną, która doprowadziła do przynajmniej dwóch międzynarodowych katastrof, nie zbadano tego elementu samolotu – mówił minister Macierewicz. Dodał, że fakt, iż w śledztwie nie podjęto tego wątku, „jest wystarczającym powodem do wszczęcia badań komisji”. Zdaniem szefa MON informacje o wadzie w tego typu maszynach miał ówczesny szef komisji badającej katastrofę Jerzy Miller oraz szef prokuratury wojskowej prowadzącej śledztwo Krzysztof Parulski. Według ministra informacja ta nie została przekazana ani członkom komisji, ani prokuratorom. W tym kontekście minister mówił też o 250 osobach, które 10 kwietnia 2010 r. podczas lądowania polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku widziały, jak z silników maszyny wydobywał się „dym i ogień”, a także „trzaski i huki, które mogły być objawem awarii”. Macierewicz mówił też, że nie ma wątpliwości, że w samolocie doszło do awarii silników.

Podczas burzliwej dyskusji posłowie PO zarzucili ministrowi obrony, że chodzi mu o postawienie absurdalnych zarzutów byłemu premierowi Donaldowi Tuskowi. Czesław Mroczek, wiceminister obrony w poprzednim rządzie, stwierdził, że podkomisja została powołana z naruszeniem prawa, bo nie pojawiły się żadne nowe powody, by ją powołać. – Zespół parlamentarny został ubrany w szaty państwowe i będzie robił to, co teraz: emocje i chaos w szacie państwowej – ocenił Mroczek, wiceprzewodniczący komisji.

Z kolei poseł Stefan Niesiołowski mówił o doniesieniach medialnych na temat rzekomej „presji” wywieranej przez gen. Andrzeja Błasika, ówczesnego szefa sił powietrznych, na pilotów Tupolewa, by nie kierować się na lotnisko zapasowe, lecz lądować mimo niekorzystnych warunków pogodowych. W ocenie Antoniego Macierewicza takie twierdzenia są oszczercze wobec generała i nazwał je „podłością” i „zaprzaństwem”.

Na zarzuty posłów PO, że członkowie powołani przez niego w skład podkomisji badającej katastrofę są niekompetentni, Macierewicz poinformował sejmową komisję, że powołany przez niego prof. Wiesław Binienda był członkiem zespołu badającego katastrofę amerykańskiego promu kosmicznego Columbia, do której doszło w 2003 roku, a dr inż. Wacław Berczyński badał katastrofy lotnicze samolotów pasażerskich z ramienia firmy Boeing, w której pracował. Odpowiadając na zarzuty opozycji, Macierewicz stwierdził też, że żadna z osób zasiadająca w tzw. komisji Millera, która badała katastrofę za czasów rządu PO – PSL, nie miała doświadczenia w badaniu katastrof samolotów pasażerskich.

Szef MON wezwał opozycję, by przedstawiła swoich kandydatów do podkomisji. – Zgłoście swoich specjalistów, którym ufacie. Wszyscy zostaną mianowani. Niewątpliwie im więcej kompetentnych ludzi chce pochylić się nad tą tragedią, tym lepiej, a nie gorzej – zapewniał posłów PO.

Macierewicz wskazywał też na inne powody wznowienia badań katastrofy. Jego zdaniem komisja Millera nie postępowała zgodnie z prawem, bo powstała dopiero 15 kwietnia, czyli 5 dni po katastrofie, a powinna być powołana w dniu katastrofy. Na protesty posłów PO, że członkowie i eksperci komisji byli w Smoleńsku już 10 kwietnia, Macierewicz odpowiedział, że formalnie nie byli członkami komisji badającej katastrofę lotniczą i jako grupa ekspertów nie zostali wpuszczeni na miejsce katastrofy. Szef MON podkreślił, że członkowie komisji mogli zbadać miejsce tragedii dopiero 17 kwietnia, czyli już po tym, gdy Rosjanie „uporządkowali” wrak samolotu i teren wokół niego.

Szef MON zaznaczył, że powołał podkomisję, a nie komisję, do zbadania katastrofy Tu-154 właśnie po to, by zajęła się tylko jedną sprawą – katastrofą smoleńską i była wolna od bieżących obowiązków, jakie ma Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Podkreślił też, że podkomisja jest niezależna od rządu i od niego jako ministra obrony. To – jak mówił szef MON – różni ją od komisji Millera, która podlegała premierowi Donaldowi Tuskowi, a później szefowi MON Tomaszowi Siemoniakowi, który zatwierdził raport komisji.

Krzysztof Kowalczyk

autor zdjęć: Krzysztof Żuczkowski

dodaj komentarz

komentarze


Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
 
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Wiązką w przeciwnika
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kluczowy partner
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Olimp w Paryżu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Olympus in Paris
Ochrona artylerii rakietowej
Zmiana warty w PKW Liban
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Fiasko misji tajnych służb
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Awanse dla medalistów
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Rekord w „Akcji Serce”
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Kluczowa rola Polaków
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Zrobić formę przed Kanadą
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Chirurg za konsolą
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Więcej powołań do DZSW
Wybiła godzina zemsty
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Podchorążowie lepsi od oficerów
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
W drodze na szczyt
Rehabilitacja poprzez sport
„Niedźwiadek” na czele AK
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Posłowie o modernizacji armii
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ryngrafy za „Feniksa”
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Rosomaki i Piranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO