moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Transportery dla saperów

Mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu wykrywaczy min czy georadarów, a także do budowy zapór i fortyfikacji. Chodzi o kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego. Armia szuka firm, które opracują założenia prototypów nowych pojazdów dla saperów z wojsk lądowych. Wojsko chce kupić kilkadziesiąt sztuk obu typów wozów.


Pododdziały inżynieryjne odpowiadają za to, aby czołgi, transportery oraz pojazdy bojowe i wsparcia bezpiecznie i jak najszybciej pokonywały przeszkody, np. jeziora, rzeki czy pola minowe. Choć w ostatnich latach wojska inżynieryjne otrzymały sporo nowego sprzętu, wciąż potrzebują nowych wozów. Saperzy z jednostek zmechanizowanych i pancernych do przewozu wykrywaczy min, sprzętu radiolokacyjnego oraz hydrograficznego wykorzystują gąsienicowe transportery MTLB z lat 60. i 70.

Dlatego Ministerstwo Obrony Narodowej chce wyposażyć pododdziały inżynieryjne w dwa nowe typy pojazdów – kołowe transportery rozpoznania inżynieryjnego (KTRI) oraz kołowe transportery wsparcia inżynieryjnego (KTWI). Oba noszą kryptonim „Jodła – KTI”.

Transportery rozpoznania mają służyć inżynieryjnym zwiadowcom do przewozu specjalistycznego wyposażenia, m.in. sprzętu do rozpoznania skażeń, wykrywaczy min i georadarów oraz zestawów do oceny jakości wody.

Pojazdy wsparcia inżynieryjnego mają być przeznaczone do budowy zapór, fortyfikacji czy lądowiska śmigłowcowego. Będą wyposażone nie tylko w georadar i pokładowy wielosekcyjny wykrywacz min, lecz także w lemiesz oraz dźwig zdolny unieść ciężar około 2 t. Załoga transportera, poza kierowcą i dowódcą, ma być sześcioosobowa.

W tym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny w sprawie pojazdu wsparcia inżynieryjnego. Rok temu trwały rozmowy dotyczące transportera rozpoznania. O ile w przypadku pierwszego wozu zgłosiły się zaledwie dwa podmioty: Rosomak SA oraz AMZ Kutno, tak drugim przetargiem zainteresowanych było kilkanaście.

– W dialogu uczestniczyli przedstawiciele Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich, Polskiego Holdingu Obronnego wraz z PCO, Bumarem Elektronika, BZE Belma, Zakładami Mechanicznymi z Tarnowa i Cenrexem oraz konsorcjum AMZ, a także Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia i KenBITU – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Obecnie MON szuka firm, które na podstawie przygotowanych przez armię wstępnych założeń taktyczno-technicznych opracują dokumentację techniczną niezbędną do zbudowania prototypów pojazdów.

Termin zgłaszania się chętnych w sprawie transportera rozpoznania minął kilka dni temu i Inspektorat Uzbrojenia MON ocenia obecnie poprawność formalną dwóch złożonych wniosków. Dopiero po zakończeniu tego etapu poinformuje, kto walczy o kontrakt. W przypadku pojazdu wsparcia inżynieryjnego oferty można składać do 11 stycznia 2016 roku.

Projekty obu „Jodeł” muszą powstać do końca października przyszłego roku.

Nie wiadomo, ile dokładnie polska armia chce kupić kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego oraz kołowych transporterów wsparcia inżynieryjnego. Ze względu na wielkość i liczbę pododdziałów inżynieryjnych kupionych zostanie prawdopodobnie kilkadziesiąt sztuk każdego z wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Abolicja dla ochotników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Kircholm 1605
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Nowe horyzonty medyków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medycyna na trudne czasy
Polski „Wiking” dla Danii
Okiełznać Borsuka
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Speczespół wybierze „Orkę”
Weterani pamiętają
Para ratowników i pies w kopalni złota
Maratońskie święto w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
„Road Runner” w Libanie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Jednym głosem w sprawie obronności
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Wyzwaniem – czas
Europa ma być zdolna do obrony
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kopuła nad bewupem
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Historia jest po to, by z niej czerpać
Przedwczesny triumf
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Apache i Chinook a sprawa polska
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
W poszukiwaniu majora Serafina
Pływali jak morscy komandosi
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Owad z drukarki
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Koniec pewnej epoki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Dziki na Legwanach
Czarna taktyka terytorialsów
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Drony w natarciu
Świadczenia mieszkaniowe w górę
W obronie gazoportu
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
W wojsku orientują się najlepiej
Baltexpo ‘25 wystartowały
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Koniec dzieciństwa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO