moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nie wyważać otwartych drzwi

Zdecydowanie nie jestem zwolennikiem kupowania każdego produktu militarnego, który podsuwa armii rodzimy przemysł. Jednak zlecanie zbrojeniówce opracowania rzeczy już przez nią opracowanych, to niezrozumiała dla mnie strata czasu i pieniędzy. A wszystko wskazuje na to, że tak właśnie dzieje się w przypadku zamówienia na opracowanie nowych kołowych transporterów inżynieryjnych.

W ostatnim czasie Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetargi na opracowanie dokumentacji technicznej, która będzie podstawą wyprodukowania nowych kołowych transporterów inżynieryjnych w wersji rozpoznawczej, oznaczonej jako KTRI, oraz wersji wsparcia, oznaczonej jako KTWI. Nie ukrywam, że bardzo się cieszę, iż wojska inżynieryjne wreszcie doczekają się pojazdów, które zastąpią zarówno przestarzałe MLTB, jak i wysłużone BRDM.

Jednak naprawdę trudno mi nie zauważyć, że w przypadku KTI armia chce zlecić rodzimemu przemysłowi zbrojeniowemu zaprojektowanie sprzętu, który od dawna jest jej oferowany jako gotowy produkt. Wczytując się bowiem dokładnie w specyfikację techniczną KTRI oraz KTWI, trudno nie dostrzec, że w zasadzie jest to specyfikacja... pojazdu Hipopotam.

Ciężki pływający kołowy transporter opancerzony Hipopotam został zbudowany pięć lat temu za państwowe pieniądze, a dokładnie – w ramach projektu finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Co ważne, zbudowało go konsorcjum składające się z czołowych polskich podmiotów specjalizujących się w pojazdach wojskowych, którego liderem było AMZ-Kutno. Konsorcjum tworzyły także Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna, Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie oraz Politechnika Gdańska.

Hipopotama w wersji oznaczonej jako kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego po raz pierwszy pokazano publicznie na MSPO w 2012 roku, gdzie zebrał mieszane oceny. Od tych pełnych zachwytu, do tych bardzo krytycznych. Niestety, te ostatnie, choć mało merytoryczne, bo „za duży”, że „po co i na co?”, zostały wypowiedziane przez osoby mające wówczas głos decydujący o zakupach. Dlatego pojazd, który wydawało się że za dwa – trzy lata trafi do linii, został „skazany” na dalsze prace koncepcyjne.

No i teraz po trzech latach ciężkiej pracy koncepcyjnej słyszymy, że Inspektorat Uzbrojenia ogłasza przetarg na projekt... właściwie istniejącego już wozu. A warto pamiętać, że rozpoczęta teraz procedura zaowocuje prototypem za jakieś... dwa, może trzy lata. Naprawdę trudno mi zrozumieć, czemu mając gotowy, zbudowany cztery lata temu za państwowe pieniądze pojazd będziemy mieli kolejny państwowy prototyp siedem lat później. Czyż nie jest to wyważanie otwartych drzwi?

Krzysztof Wilewski , dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Inkwizytor
04.12.2015, godz. 08:44
~Rob - muszę się tutaj z Tobą zgodzić . Nie jest to jedyna konstrukcja . Jest jeszcze m.in. AM Tapczan .. .
FF-6C-B3-6A
~Rob
03.12.2015, godz. 09:00
Głupotki Pan wypisuje. Hipopotam nie jest jedynym dostępnym rozwiązaniem, a AMZ nie może być na uprzywilejowanej pozycji, bo tak się Panu podoba. No i brak logiki Pan wykazał. Jeśli AMZ wygra (przecież może wygrać!) to po co im kolejne 3 lata na opracowanie czegoś co mają już opracowane i to za państwowe pieniądze!! Niech się zgłoszą i wygrają dając najniższą cenę (skoro już to mają) i najkrótszy czas opracowania (skoro już gotowe). A może jednak nie jest tak jak Pan pisze?
BA-BF-1D-0B
~Katol - Lajkonik
02.12.2015, godz. 07:34
Proszę jeszcze raz napisać artykuł na ten temat.
FF-6C-B3-6A

Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
 
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ogniem i tarczą
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Zmagania sześcioosobowych armii
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Trzy okręty, jeden zespół
PGZ na nowo
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Od chaosu do wiktorii
Misja PKW „Olimp” doceniona
Piloci na straży bezpieczeństwa
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Dezamet rośnie w siłę
Walczmy mądrze
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Specjalsi opanowali amerykański okręt
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wyzwanie, które integruje
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Droga pełna emocji
Nasi czołgiści najlepsi
Nowe cele obronne NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
WOT z pomocą tonącym
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Siła zaplecza
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Letni wypoczynek z MON-em
Żołnierz influencer?
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Wyzwanie, które integruje
Badania z WAT-u na misji AX-4
Wojskowe wsparcie dla TOPR-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Podejrzane manewry na Bałtyku
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kierunek Karkonosze
W wakacje wstąp do WOT-u!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Dzień, który zmienił bieg wojny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Nowa mapa garnizonów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Dziękujemy wam, weterani!
ZMU dla marynarzy
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO