Przeloty wojskowych myśliwców, podniebne akrobacje lotnicze i prezentacja ratownictwa medycznego. W Dęblinie zakończyły się Międzynarodowe Pokazy Lotnicze. Impreza zorganizowana z okazji 90-lecia Szkoły Orląt przyciągnęła około 30 tysięcy widzów.
– Pokazy zaliczamy do bardzo udanych. Nie zawiodły maszyny, pogoda, dopisała publiczność – cieszy się mjr Tomasz Ziółkowski z Wyższej szkoły Oficerskiej Wojsk Powietrznych w Dęblinie.
Impreza na dęblińskim lotnisku przyciągnęła nie tylko miłośników awiacji. Całe rodziny przyszły, by obejrzeć z bliska samoloty i śmigłowce. – Przyjechaliśmy z Poznania. Synowie 10- i 13-letni interesują się samolotami, sklejają modele, więc chcieli na żywo zobaczyć te wielkie maszyny. Bardzo im się spodobały – mówi Katarzyna Sieradzka. Nie tylko synowie, ona sama też chętnie obejrzała powietrzne statki.
Podobnych opinii było więcej. Niektórzy przyjechali specjalnie po to, by móc obejrzeć samoloty, jakimi dysponuje polska armia. Nad wojskowym lotniskiem zagrzmiały silniki bojowych F-16, MiG-22 i Su-22 oraz transportowych CAS i Bryz. Nie zabrakło śmigłowców SW-4 Puszczyk, Mi-17 oraz ciężkich śmigłowców bojowych Mi-24. Pokaz ratownictwa lotniczego zaprezentowały także śmigłowce wielozadaniowe W-3 Sokół. – Takie pokazy to tak naprawdę jedyna szansa, by w jednym miejscu zobaczyć myśliwce, śmigłowce i samoloty transportowe. Jestem miłośnikiem lotnictwa wojskowego, więc w miarę wolnego czasu staram się korzystać z takich okazji. Wtedy mogę te wszystkie maszyny pooglądać z bliska – chwali imprezę Krzysztof Mazurczyk z Warszawy.
Nad głowami zebranych zaprezentowały się także Jak-18, wiatrakowce Xenon, Pipery, RWD-5 i dwupłatowiec Boeing Stearman, jedyny taki samolot w Polsce.
Największy AWACS
Popis podniebnych ewolucji dali wojskowi piloci akrobacyjni z zespołów „Biało-Czerwonych Iskier” oraz „Orlika”. Oprócz nich efektowne akrobacje w powietrzu wykonywali także piloci cywilni. Wystąpiła najsłynniejsza cywilna Grupa Akrobacyjna „Żelazny” oraz Artur Kielak, najwyżej sklasyfikowany na mistrzostwach Europy i świata polski zawodnik w akrobacji samolotowej. Jest pilotem samolotowym, szybowcowym, śmigłowcowym i komunikacyjnym, a także skoczkiem spadochronowy. Na co dzień zaś jest kapitanem Boeingów 737-800. Pilot dał pokaz na samolocie XA- 41.
Sympatycy lotnictwa mieli też niepowtarzalną okazję zobaczyć maszyny na wystawie statycznej. Chętnych do obejrzenia ich od środka było wielu. Obok samolotów i śmigłowców polskiej armii, można było zobaczyć cywilne maszyny (TS-8 BIES, Pipper PA-38, TS-11 Iskra) oraz zagraniczne statki powietrzne. Na płycie lotniska stanął Embraer ERJ-135, który przyleciał z Belgii oraz jeden z największych tego dnia eksponatów - Boeing E-3 Sentry AWACS, wyposażony w amerykański system ostrzegania i kontroli. Podczas imprezy zaprezentowano M-346 master, nowy samolot szkolny dla polskiej armii, który już niedługo będzie podstawowym samolotem do szkolenia polskich pilotów wojskowych w Dęblinie.
Pokazy na 90-lecie
Pokazy odbyły się w ramach obchodów 90-lecia Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Jej historia sięga bowiem Oficerskiej Szkoły Lotniczej, utworzonej w 1925 roku w Grudziądzu i przeniesionej dwa lata później do Dęblina. Ze uczelnią związani byli m.in. wybitni piloci XX-lecia międzywojennego Franciszek Żwirko i Jerzy Bajan.
Placówka reaktywowała działalność wiosną 1945 r. jako Wojskowa Szkoła Pilotów. 1 stycznia 1968 r. Oficerska Szkoła Lotnicza otrzymała tytuł wyższej uczelni. 1 października 1994 r. została przekształcona w Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych. Obecnie jest uczelnią wojskową i publiczną uczelnią zawodową. Prowadzi studia I i II stopnia na czterech kierunkach: lotnictwo i kosmonautyka, nawigacja, bezpieczeństwo narodowe, logistyka. Kształci pilotów, nawigatorów, mechaników, pracowników służb ruchu lotniczego. Łącznie studiuje tu prawie 1,9 tys. osób, w tym podchorążowie na kierunkach wojskowych i osoby cywilne. Na różnych kursach doskonalących kształci się tutaj ponad 2 tys. żołnierzy zawodowych rocznie.
autor zdjęć: Daniel Młynarczyk
komentarze