Dziewięć nacji bierze udział w rutynowych ćwiczeniach NATO Baltic Region Training Event (BRTE XVIII), które odbywają się na Łotwie. Celem szkolenia jest doskonalenie międzynarodowej współpracy mającej na celu wsparcie samolotu z powietrza i lądu oraz wspólny trening z zakresu wykonywania procedur awaryjnych w regionie bałtyckim.
Żołnierze z siedmiu państw NATO i dwóch krajów członkowskich Partnerstwa dla Pokoju w dniach 27 i 28 maja 2014 roku doskonalą swoje umiejętności w przestrzeni powietrznej nad Estonią, Łotwą i Litwą. Tak liczny udział sił powietrznych różnych krajów stał się możliwy dzięki wzmocnieniu misji Balitc Air Policing, którą w maju objęły MiG-i 29 z Malborka wraz z angielskimi Typhoonami (stacjonują z Polakami w litewskim Siauliai), duńskimi F-16 (estońska baza w Amari) oraz francuskimi Rafalami (baza w Malborku).
Różnorodność samolotów NATO podczas BRTE 18 jest szczególnie korzystna dla certyfikacji kontrolerów Forward Air (FACs) w Adazi Training Range na Łotwie. Śmigłowce Mi-17 z Łotwy, R-44 z Estonii oraz francuskie Rafale, brytyjskie Typhoony, estoński L-39 i szwedzki Gripen zapewnią bezpośrednie wsparcie lotnicze (Close Air Support – CAS) dla jednostek naziemnych. Trzy trudne scenariusze dadzą FACs możliwości wykazania swoich umiejętności w koordynowaniu sytuacji w powietrzu oraz w rozwiązywaniu sytuacji bojowych w zakresie szkolenia wojskowego. Równocześnie polskie Mig-i-29 wraz z fińskimi F-18, brytyjskimi Tpyhoonami i Gripenami ze Szwecji przeprowadzą szkolenie powietrze-powietrze. Pilot Gripena w drodze powrotnej będzie symulować sytuację awaryjnego opuszczenia kabiny. Pozwoli to przećwiczyć procedury ratownicze łotewskiej służby poszukiwania i ratownictwa (SAR) oraz śmigłowca służb reagowania kryzysowego.
Tekst: kpt. Marek Kwiatek
autor zdjęć: sierż. Mirosław Loda
komentarze