moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samoloty dla VIP-ów będą od nowego roku

Dwie firmy złożyły oferty na czarter samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Zanim Inspektorat Uzbrojenia MON wybierze wykonawcę usługi, dokona weryfikacji złożonych dokumentów. Trzyletnia umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2014 roku. Jej wartość jest wyceniana na kilkaset milionów złotych.


MON chce wyczarterować cztery samoloty, które mają przewozić najważniejsze osoby w państwie. Dwa z nich mają być maszynami średniej wielkości, z zasięgiem powyżej trzech i pół tysiąca kilometrów, które na pokład mogą zabrać dziewięćdziesięciu pasażerów. Drugi typ to małe samoloty o zasięgu powyżej pięciu tysięcy kilometrów, które mogą przewieźć maksymalnie dziewiętnastu pasażerów.

Wyczarterowaniem VIP-owskich samolotów armii są zainteresowani dwaj przewoźnicy. Blue Jet sp. z o.o. oferuje samoloty „małe” , Polskie Linie Lotnicze LOT SA samoloty „średnie”. Trzecia firma – Enter Air sp. z o.o. – choć złożyła wniosek o udział w postępowaniu, ostatecznie nie przedstawiła swojej propozycji.

– Oferty są analizowane pod kątem wymagań formalnoprawnych. Kolejnym etapem będzie wybór najkorzystniejszej – mówi kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON. Umowa ma zostać podpisana do 21 grudnia 2013 roku. W praktyce najważniejsze osoby w państwie zaczną latać nowymi samolotami od 1 stycznia 2014 roku. „Wynajem” maszyn ma potrwać do końca 2017 roku.

Wyczarterowane samoloty będą stacjonować w Warszawie na Lotnisku Chopina. Będą przeznaczone do wyłącznej dyspozycji zamawiającego. Na czas wynajmu zostaną przemalowane w biało-czerwone barwy.

Zgodnie z warunkami przetargu, załoga obsługująca samolot musi wykazać się udokumentowaną znajomością języka polskiego, a personel techniczny i operacyjny (m.in. piloci) ma się legitymować certyfikatami dostępu do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą „tajne” i „zastrzeżone” lub ich odpowiednikiem w kraju wykonawcy.

Obecnie prezydent, premier i ministrowie mają do dyspozycji dwa brazylijskie samoloty Embraer, wyczarterowane przez resort obrony od należącej do LOT-u spółki Eurolot. Zawarta w 2010 roku umowa wygasa z końcem 2013 roku. Dlatego MON już pod koniec maja 2013 r. ogłosił przetarg na czarter nowych maszyn.

PG

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Nowe możliwości spółki Mesko
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Amunicja dla czołgów
Szlachetny gest generała
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wyzwanie, które integruje
Podejrzane manewry na Bałtyku
Tajemne uderzenie
Pancerna nauka jazdy
Bałtycka tarcza
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Drony Wizjer rozpoznają cel
Pamiętają o powstańcach
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Polska dołącza do satelitarnej elity
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Ustawa bliżej żołnierzy
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Drony na ratunek
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Alians HSW ze światowym gigantem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trudny los zwycięzców
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Wyzwanie, które integruje
Biało-czerwona na Monte Cassino
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Nowa mapa garnizonów
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Stress test dla systemu ratownictwa
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Kilometry pamięci
Wyjście z cienia
AW149 to przygoda życia
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejne K9 dla zawiszaków
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Letni wypoczynek z MON-em
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nasi czołgiści najlepsi
Od chaosu do wiktorii
Jak kąsają polskie kły
Żołnierz influencer?
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Fire from Coast
Dziękujemy wam, weterani!
Atom utracony
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pomoc na pewno przyjdzie na czas

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO