moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec znów poleci?

Z niego polscy piloci zestrzelili w 1939 roku pierwszy samolot wroga. PZL P.11c – polski przedwojenny myśliwiec – może znów wzbić się w powietrze. Jego latającą kopię budują członkowie Fundacji Legendy Lotnictwa. Replika będzie drugim egzemplarzem samolotu oprócz jedynego, który zachował się w krakowskim muzeum.


– Samolot PZL P.11 był wyjątkowy. Za jego sterami zasiadała większość asów lotnictwa okresu II wojny światowej – mówi Tomasz Czekajło, prezes Fundacji Legendy Lotnictwa, pomysłodawca budowy repliki. Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, dodaje: – P.11 to symbol polskiego przemysłu lotniczego i świadectwo talentu naszych inżynierów.

W budowę repliki „jedenastki” zaangażowało się blisko 50 osób: piloci, inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej, konstruktorzy z prywatnego zakładu w Mielcu i technicy pracujący dla koncernu Airbus.

Pierwsze zadanie mają już za sobą. Musieli odtworzyć dokumentację techniczną samolotu. Jego oryginalne plany niemal w całości przepadły we wrześniu 1939 roku. – Z pomocą przyszło nam Muzeum Lotnictwa Polskiego, które umożliwiło dokładne wymierzenie ich P.11 – opowiada Czekajło. Pracownicy muzeum zdjęli ruchome blachy kadłuba, aby można było zmierzyć wewnętrzne konstrukcje. Technicy fundacji zeskanowali też cały samolot, aby stworzyć jego trójwymiarową bryłę. Kompletna dokumentacja techniczna maszyny ma być gotowa na początku przyszłego roku.

Konstruktorzy mierzą samolot P.11c znajdujący się w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Fot. Fundacja Legendy Lotnictwa/Ewa Domańska.

Jednak już teraz w prywatnych zakładach w Mielcu powstają pierwsze drobne elementy samolotu, a produkcja kolejnych części ruszy po wakacjach. Myśliwiec będzie montowany pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego w hangarze na lotnisku w Białej Podlaskiej. Prezes fundacji podkreśla, że chce „odtworzyć PZL P.11 z dokładnością co do jednego nita”.

Dlatego konstruktorzy będą stosować te same lub podobne do tych z lat trzydziestych technologie i materiały. Na przykład korpus maszyny powstanie tak, jak 80 lat temu – ze wzmocnionego aluminium. Wszystkie części samolotu, także silnik, będą jednak współczesne. Jedynie drobne elementy wyposażenia kabiny, np. busola, pochodzą z historycznej maszyny. – Koszty budowy P.11 oszacowaliśmy na 5-7 mln zł i pokrywamy je na razie z zasobów fundacji, ale jednocześnie szukamy sponsorów – przyznaje prezes fundacji.

Samolot ma być gotowy do lotu za dwa lata. Będzie atrakcją Air Show w Radomiu. Fundacja chce pomalować go w barwy, jakie nosiła maszyna, którą latał por. Stanisław Skalski.

 *****

Płatowiec PZL P.11, zaprojektowany na początku lat 30-tych XX wieku przez inż. Zygmunta Puławskiego, był wówczas jednym z najnowocześniejszych myśliwców na świecie. Jednomiejscowa metalowa konstrukcja miała charakterystycznie wygięte skrzydła, które ochrzczono „polskim płatem”. Dzięki nim samolot słynął z dużej zwrotności i doskonałej widoczności z kabiny pilota. Najbardziej znaną wersją myśliwca był P.11c – zbudowano 175 tych maszyn. Dynamiczny rozwój awiacji sprawił, że w 1939 roku maszyna była już przestarzała i wolniejsza od nowoczesnych samolotów Luftwaffe. Mimo to piloci latający na PZL P.11, podstawowym polskim myśliwcu, zestrzelili we wrześniu 1939 roku około 120 maszyn wroga.

AD

autor zdjęć: Arch. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Fundacja Legendy Lotnictwa/Ewa Domańska

dodaj komentarz

komentarze

~szechter
14.02.2017, godz. 23:24
@axe "Potem ktos powiedział ze cała TA rekonstrukcja jest fałszywa bo 8,66 rozbito przed wojna." To niech ten ktoś poda dowody a nie tylko szuka dziury w całym.
D5-05-ED-04
~axe
21.09.2015, godz. 08:03
Jest kłopot Do lat 80tych plk Skalki twerdził ze latał na jedenastce nr 66. Na podtswaie tych wspomnien, chyba w roku 1984, TJK namalował ta jednastke w skrzydlatej Polce. Na tym rysunku był numer taktyczny 66 (i niestety) wojskowy 8.66 i podzskrzydłowy T 66 A przeciez Skalski mógł zpamietac tylko numer taktyczny. Potem ktos powiedział ze cała TA rekonstrukcja jest fałszywa bo 8,66 rozbito przed wojna. Ktos to powtórzył generałowi i ten zaczął zmieniac zeznania, prawdopodobnie przekonnany ze ZAPOMIAŁ. Naipotrzene nieoprozuminie zrodziło szereg kolejnych. Warto wrócić do pierwszych wspomien Skalskiego z LAt 50tych.
09-D6-14-C4

Zawiszacy zwiększają zasoby K2
 
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Siła zaplecza
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Amunicja dla czołgów
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Fire from Coast
Od chaosu do wiktorii
Szlachetny gest generała
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
AW149 to przygoda życia
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Nowe cele obronne NATO
Pamiętają o powstańcach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Dostawa K9 i chrzest ogniowy
Bałtycka tarcza
Żołnierz influencer?
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
PGZ na nowo
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Następne „Czarne Pantery” dla Wojska Polskiego
Dziękujemy wam, weterani!
Nowa mapa garnizonów
K2 ze słowacką tarczą
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Letni wypoczynek z MON-em
Trudny los zwycięzców
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowe możliwości spółki Mesko
ZMU dla marynarzy
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
WOT z pomocą tonącym
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Wyzwanie, które integruje
Misja PKW „Olimp” doceniona
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Dzień, który zmienił bieg wojny
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Nasi czołgiści najlepsi
Drony Wizjer rozpoznają cel
Wyzwanie, które integruje
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO