We wszystkich państwach działają firmy lobbingowe i Polska nie jest i nie powinna być pod tym względem żadnym wyjątkiem. Co więcej, w naszym kraju, w porównaniu z innymi państwami, aktywność lobbystów jest niewielka – uważa Tomasz Hypki, ekspert lotniczy, wydawca magazynów „Skrzydlata Polska” i „RAPORT – WTO”.
Nie ma nic niezdrowego w kontaktach lobbystów z dziennikarzami. Nie oburzałbym się na to, że lobbyści chwalą produkty swoich klientów. A jednocześnie wytykają błędy konkurencji. To naturalne, że walczą o interesy firm, które reprezentują. Na tym przecież polega ich praca, która – co trzeba podkreślić – jest regulowana odpowiednimi przepisami prawa. Moim zdaniem, każda forma reklamy – jeśli tylko nie łamie prawa – jest dopuszczalna.
Zdaję sobie sprawę, że obecność lobbystów wymaga od decydentów pewnej odporności. Muszą zachować pełny obiektywizm i rozważyć argumenty wszystkich stron. Nie łudźmy się jednak – lobbyści byli, są i będą.
komentarze