moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pogromcy Hummerów

Ma pięć metrów długości i waży ponad cztery tony. Jego możliwości najlepiej widać w terenie, gdzie z wdziękiem pokonuje wszelkie przeszkody. Ale jazda Hummerem wcale nie jest taka łatwa, jakby się wydawało. Dlatego w Grudziądzu żołnierze uczą się prowadzić te wojskowe terenówki. Prawdziwy test przechodzą parkując na miejskich uliczkach.


Do Grudziądza przyjeżdżają z całego kraju. W Ośrodku Szkolenia Kierowców za kierownicą amerykańskiej terenówki zasiada każdego dnia 10 żołnierzy. – Ze względu na wagę Hummer należy do pojazdów ciężarowych. Dlatego by zdobyć uprawnienia do prowadzenia go, konieczne jest prawo jazdy kategorii C oraz ukończenie kursu – mówi oficer prasowy Centrum Szkolenia Logistyki kpt. Przemysław Grzybowski.

– Na początku najtrudniejsze było opanowanie dużych gabarytów pojazdu oraz przestawienie się na automatyczną skrzynię biegów – opowiada st. chor. Waldemar Perstynak, uczestnik kursu. Nieco trudności sprawiło też uczestnikom poznanie funkcji deski rozdzielczej. – Jest zupełnie inna niż w zwykłych samochodach. Inaczej wyglądają np. przełączniki świateł – mówi st. chor. Ryszard Ziobro, instruktor.

Nauka trwa kilka godzin dziennie. Kursanci mają do dyspozycji siedem pojazdów. Jeden służy do lekcji pokazowych, podczas których żołnierze uczą się budowy auta. Pozostałymi wyjeżdżają w teren. – Hummer może przejechać wzgórza o dużych kątach nachylenia i wodę o głębokości 1,5 metra. Ale trzeba wiedzieć, jak jechać, by sprawnie pokonać te przeszkody – dodaje st. chor. Ziobro. Wiele ułatwia czterobiegowa, automatyczna skrzynia. Przyda się zwłaszcza, gdy żołnierze jadą po trudnym terenie prowadząc jednocześnie działania wojskowe.

Żołnierze przygotowują się do jazdy nocą z użyciem noktowizorów, ćwiczą też wymianę przebitej opony na kole, które waży aż 90 kilogramów. Muszą także wiedzieć, co zrobić, gdy Hummer ugrzęźnie w błocie. – Instruktorzy pokazują, jak przeprowadzić tzw. samoewakuację, używając wciągarki będącej w wyposażeniu pojazdu – mówi kpt. Grzybowski.


Prawdziwy test czeka kierowców na grudziądzkich ulicach. Gdy będą już wyszkoleni, zaparkowanie prawie pięciometrowego pojazdu nie będzie dla nich wyzwaniem.

Gdy już wyłączą silnik, muszą jeszcze sprawdzić poziom płynów: hamulcowego i oleju oraz ciśnienie w ogumieniu. – Powinni też upewnić się, czy nie ma wycieków i czy pojazd nie został uszkodzony – tłumaczy instruktor st. chor. Ziobro.

Polska armia dysponuje 232 pojazdami HMMWV w różnych wersjach. Wykorzystuje się je jako pojazdy bojowe, transportowe oraz wozy dowodzenia. Na specjalnej platformie możliwy jest montaż broni pokładowej, np. karabinu lub wyrzutni rakiet.

W tym roku w grudziądzkim Centrum odbędzie się jeszcze siedem kursów dla kierowców Hummerów.



Wojskowi kierowcy już wkrótce dostaną nowe samochody dostawcze i mikrobusy. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.
PG

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski, Jakub Czyż

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1363939320
Dlaczego nie jeździcie tym : http://www.amz.pl/pl,341,0_tur-ii.html ?
5C-16-3D-92

Kolejny kontrakt Dezametu
Pomnik nieznanych bohaterów
Standardy NATO w Siedlcach
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Koniec dzieciństwa
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Męska sprawa: profilaktyka
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szansa na nowe życie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Niespokojny poranek pilotów
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze mają nowe motorówki
Polski „Wiking” dla Danii
Starcie pancerniaków
Husarze bliżej Polski
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Marynarze podjęli wyzwanie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kircholm 1605
Nie daj się zhakować
Sukces Polaka w biegu z marines
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Inwestycja w bezpieczeństwo
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Mundurowi z benefitami
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Mity i manipulacje
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Abolicja dla ochotników
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zasiać strach w szeregach wroga
Sportowcy na poligonie
Rusza program „wGotowości”
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO