moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Langusty i Goździki koleją na poligon

Haubice 2S1 Goździk, wyrzutnie rakietowe Langusta i BM21, samochody ciężarowe – w sumie prawie 50 sztuk ciężkiego sprzętu wojsko załadowało na mierzącą około 600 metrów platformę kolejową. Niebawem ten tabor ruszy na poligon do Drawska Pomorskiego, gdzie będą ćwiczyć artylerzyści.


Żołnierze z 5 Pułku Artylerii z Sulechowa, którzy tak jak ich sprzęt, na miejsce dotrą pociągiem, przeszli szkolenie z zasad załadunku ciężkiego uzbrojenia na platformy kolejowe. Ćwiczenia odbyły się na sulechowskiej stacji kolejowej.

Uzbrojenie najpierw zostało ustawione przed rampą, następnie kierowcy – naprowadzani przez innych żołnierzy – wprowadzili pojazdy na platformę. Później sprzęt został zabezpieczony specjalnymi pasami i klinami. – Nietrudno tu o wypadek. Ważne więc, by sprzęt ustawić tak, aby nie stoczył się z platformy podczas transportu – wyjaśnia kpt. Marcin Stajkowski, oficer prasowy 5 Pułku Artylerii.

Żołnierze musieli też zmieścić się w określonym czasie. – Wszystkie elementy ćwiczyliśmy w ramach zajęć taktycznych – mówi żołnierz 5 Pułku.

Prawdziwy, a nie tylko ćwiczebny załadunek żołnierze z Sulechowa zaczną 18 lutego. Po zabezpieczeniu sprzętu i sprawdzeniu, czy jest właściwie ustawiony, pociąg ruszy w trasę przez Czerwieńsk i Kostrzyn nad Odrą do stacji w Prostyni.

– Dla wojska transport koleją jest wygodnym rozwiązaniem z kilku powodów. Przejazd drogami publicznymi pojazdów gąsienicowych zająłby dużo czasu. No i sprzęt w ten sposób szybciej się zużywa. Gdybyśmy mieli z kolei przewieźć go na lawetach, musiałoby ich być bardzo dużo – podkreśla kpt. Stajkowski.

Podróż potrwa około 24 godzin. – Nasz transport zostanie uwzględniony w codziennym rozkładzie jazdy. Zazwyczaj są wybierane te drogi, na których ruch kolejowy jest najmniejszy, dlatego też zdarza się, że nie są to drogi najkrótsze – mówi kpt. Stajkowski.

Transport wojska i sprzętu jest możliwy dzięki porozumieniu, jakie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z PKP Cargo. W ubiegłym roku kolej przewiozła 20 transportów wojskowych w czasie ćwiczeń Anakondy oraz kilkanaście w ramach ćwiczeń Borsuk-12.



Logistycy zaczynają ćwiczenia długo przed tym, zanim na poligonie pojawiają się żołnierze i ciężki sprzęt. O logistycznym wymiarze wojskowych manewrów czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

  Wojsko podsumowuje „Anakondę-12”

Tylko jednego dnia wystrzelano prawie 50 ton amunicji, w tym 220 pocisków czołgowych i 330 artyleryjskich. W największych manewrach w polskiej armii, które odbyły się we wrześniu, wzięło udział 11,5 tys. żołnierzy. Szkolili się w czołgach, latali śmigłowcami, pływali na okrętach. Zużyli 47 ton benzyny i zjedli około 120 tys. racji żywnościowych.
  Pociąg do Anakondy

Samochodami, samolotami i koleją, często pod osłoną nocy i w głębokiej tajemnicy – jednostki wojskowe zaczęły wysyłać sprzęt na operację Anakonda. We wrześniowych manewrach zetrze się aż 10 tysięcy żołnierzy.  Przygotowanie tak potężnych ćwiczeń to ogromne wyzwanie logistyczne.
PG

autor zdjęć: arch. 5 Pułku Artylerii

dodaj komentarz

komentarze

~Pokor
1360333920
A transport kolejowy przewożący sprzęt wojskowy lepiej nazwać pięknym, zapomnianym słowem eszelon zamiast tabor ;)
D6-3C-4B-D2

Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Speczespół wybierze „Orkę”
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Maratońskie święto w Warszawie
Krótka droga na Gotlandię
Orlik na Alfę
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Soboty z wojskiem
Podniebny sprawdzian
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Zawiszacy mają „Zjawę”
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Dwie agresje, dwie okupacje
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Medale na ściance i na torze regatowym
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W poszukiwaniu majora Serafina
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polskie wojsko na Gotlandii
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Człowiek w pętli
Cios w plecy
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Polski „Wiking” dla Danii
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Cichociemni w oczach swoich następców
Pięciobojowe duety na medal
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Przedwczesny triumf
Jednym głosem w sprawie obronności
Europa ma być zdolna do obrony
Kircholm 1605
Rekompensaty na nowych zasadach
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
W obronie gazoportu
Nurkowie kontra dywersanci
Koniec dzieciństwa
Bohaterowie, których etos trwa
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO