moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu

Kolejna dostawa sprzętu dla Wojska Polskiego. 21 haubic K9 trafiło do 16 Dywizji Zmechanizowanej oraz Centrum Szkolenia Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu – poinformował wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Szef MON-u zapowiedział, że następne K9 będą wkrótce sukcesywnie przekazywane do wojskowych jednostek.

Po ostatniej dostawie siły zbrojne dysponują już ponad 200 haubicami samobieżnymi K9. Najnowsza partia 21 koreańskich dział trafiła do 1 Mazurskiej Brygady Artylerii w Węgorzewie, która wchodzi w skład 16 Dywizji Zmechanizowanej, oraz do Centrum Szkolenia Wojsk Rakietowych i Artylerii w Toruniu. – W przyszłym roku ruszą dostawy K9 w spolonizowanej wersji PL – zapowiadał na kieleckich targach zbrojeniowych Michał Karwacki, kierownik projektu K9 w firmie Hanwha Aerospace Europe.

Pierwsze samobieżne haubice K9 Polska otrzymała w grudniu 2022 roku na mocy umowy ramowej zawartej w tym samym roku. MON kupiło wówczas 672 haubice K9A1 oraz działa w spolonizowanej wersji K9PL. Kontrakt obejmował także wozy towarzyszące (amunicyjne, dowodzenia), pakiet szkoleniowy i logistyczny, zapas amunicji oraz wsparcie techniczne ze strony producenta. Pierwsze zamówienie dotyczyło 212 sztuk K9A1, a ich dostawy mają się zakończyć w 2026 roku.

REKLAMA

Koreańska Haubica K9 Thunder jest wyposażona w armatę kal. 155 mm i karabiny maszynowe kal. 12,7 mm. Działo może razić cele oddalone nawet o 40 km, a sam pojazd ma zasięg operacyjny 480 km i może poruszać się z prędkością 67 km/h. Napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 1000 KM z automatyczną skrzynią biegów. Waga haubicy wynosi 47 ton.

K9 Thunder w wersji A1 jest obsługiwana przez pięć osób: dowódcę, działonowego, ładowniczego, pomocnika ładowniczego i kierowcę. K9PL będzie miała tradycyjny system ładowania, ale na tegorocznych targach zbrojeniowych w Kielcach koncern Hanwha zaprezentował model K9A2 z automatycznym systemem ładowania. Zwiększa to szybkostrzelność działa i pozwala ograniczyć liczbę żołnierzy w załodze do trzech.

Przypomnijmy, że w grudniu 2024 roku w Hucie Stalowa Wola podpisano umowę na dostarczenie Wojsku Polskiemu ponad 250 wozów towarzyszących dla haubic samobieżnych K9 za prawie 8 mld zł. Kontrakt zakłada przeprowadzenie szkoleń oraz dostawę części pakietu logistycznego. Ten sprzęt ma trafić do jednostek w latach 2027–2028.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: platforma X/ Władysław Kosiniak-Kamysz

dodaj komentarz

komentarze


Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Dzień wart stu lat
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse w dniu narodowego święta
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Czy to już wojna?
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Marynarze podjęli wyzwanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
„Zamek” pozostał bezpieczny
Im ciemniej, tym lepiej
Kosmiczna wystawa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kaman – domknięcie historii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Torpeda w celu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
My, jedna armia
Mity i manipulacje
Wojskowy bus do szczęścia
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Standardy NATO w Siedlcach
Ułani szturmowali okopy
Plan na WAM
Brytyjczycy na wschodniej straży
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Gdy ucichnie artyleria
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mundurowi z benefitami
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO