moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nie żyje legenda polskich pilotów

W wypadku samochodowym zginął płk rez. Robert Kozak. Miłośnicy lotnictwa mówią, że odszedł pilot – legenda. Mistrzowsko latał na MiG-ach 29, jego umiejętności podziwiali najlepsi lotnicy. Wszyscy wspominają jego awaryjne lądowanie bez podwozia. Uratował wtedy maszynę, która po drobnych naprawach lata do dzisiaj.

Były dowódca wojskowej bazy lotniczej w Mińsku Mazowieckim zginął w niedzielę w zderzeniu z ciężarówką pod Legionowem. Uderzenie było tak mocne, że kierowca nie miał żadnych szans. Zmarł na miejscu.

Kiedy w 2009 r. odbierał przyznawaną przez Polskę Zbrojną nagrodę Buzdygana – w kategorii dla najlepszego pilota – jego przełożeni i koledzy nie szczędzili ciepłych słów: – Jest jednym z najlepszych pilotów Sił Powietrznych, jacy kiedykolwiek latali na MiG-29. Loty pokazowe w jego wykonaniu zapierają dech w piersiach – mówił wówczas gen. bryg. pil. Włodzimierz Usarek, dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. 

Te słowa potwierdza jego kolega kpt. Witold Sokół, emerytowany pilot. – Miał ptasi instynkt, był urodzonym pilotem – wspomina. – Oglądałem kiedyś film, w którym piloci, między innymi Robert, mieli założone kamery na kaskach, tak by można było oglądać obraz ich oczami. Zwykle piloci obserwowali kabinę przez około 40 proc. czasu, a on – 10 proc.

W lotniczym świecie do rangi legendy urosła historia lądowania bez podwozia. Płk Kozak siedział wtedy za sterami MiG-29. Nastąpiła awaria, nie mógł wysunąć jednej z goleni samolotu. Miał wtedy prawo się katapultować, ale nie zrobił tego. Wylądował bez podwozia. – Gdyby nie to, że maszyna była dowodem w sprawie, mogłaby latać zaraz po wypadku – wspomina kpt. Sokół, który był wtedy kontrolerem startu i lądowań i śledził lot Kozaka.

Podobno żartował później, że musiał wylądować, bo nie chciał wracać do jednostki autobusem.
Może się wydawać, że to brawura, ale kpt. Witold Sokół zaprzecza. – Jedną z jego cech była zdolność analitycznego myślenia – tłumaczy. – To było coś niezwykłego, potrafił przewidzieć każdą sytuację, zawsze był doskonale przygotowany do lotu. Proszę mi wierzyć, że kiedy inni zdążyli przemyśleć jeden scenariusz, on kończył już analizować trzeci.

Dla pasjonatów lotnictwa płk Robert Kozak był mistrzem. – Podziwiałem jego latanie – jak chyba wszyscy miłośnicy lotnictwa wojskowego – mówi jeden z fotografów lotnictwa wojskowego i dodaje: – Parę lat temu byłem na pokazach lotniczych w Volkel w Holandii.  Holendrzy, którzy widzieli już niejeden popis pilotów, byli zachwyceni Kozakiem. Wiwatowali.

Fotograf wspomina też o szacunku, którym cieszył się wśród innych. – Kiedy byliśmy w Łasku, piloci F-16 opowiadali o pojedynkach z MiG-ami. Jeden z nich przyznał, że gdy za sterami jest Robert Kozak, to zawsze mają twardy orzech do zgryzienia – opowiada.

Latał nie tylko na MiG-ach, także na samolotach typu: Zlin-526, TS-11 Iskra, Lim-5, Alpha Jet, Mirage-2000, F-15.
 
W 2007 r. polskie Siły Powietrzne postanowiły, że to on wystąpi w filmie dokumentalnym o polskich pilotach, który realizował Discovery Chanell. Był wtedy dowódcą 41 Eskadry Lotnictwa Taktycznego. Płk Kozak, niezwykle przystojny, zyskał wtedy przydomek polskiego Toma Cruise’a z Top Gun.

W 2010 r. dowodził Polskim Kontyngentem Wojskowym „Orlik 3", realizującym misję Air Policing na terytorium państw bałtyckich (Litwy, Łotwy i Estonii). Po powrocie z bałtyckiej misji został dowódcą 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Służbę wojskową zakończył 30 listopada 2011 r.

– Robert nigdy nie dawał prostych odpowiedzi. Podobno kiedyś jego dowódca kazał mu podać wzór na siłę nośną, który każdy pilot zna doskonale. A Robert, nie wiedzieć czemu, zaczął ten wzór wyprowadzać. Podobno  dowódca go wtedy bardzo skarcił. Ale Kozak taki był, nie dawał prostych odpowiedzi, inspirował do poszukiwania źródeł  – zauważa kpt. Sokół.

Zostawił żonę i dwójkę dzieci. 

Film z Discovery: http://www.youtube.com/watch?v=3c9lamH8HWE&feature=youtu.be

EK

autor zdjęć: EK

dodaj komentarz

komentarze

~parapter
1354742760
Wielki szacun.
C1-DA-98-91
~Jarek Krzonkalla
1354644780
Będę Ciebie zawsze pamiętał
62-5A-0E-E9
~M29FulcrumDriver
1354572360
Robert...nikt tak jak Ty nie potrafił latać szparką...gdy odszedłeś...pozostał smutek i ból...szachownica na naszych maszynach będzie bardziej czerwieńsza...M29FulcrumDriver Easy Boy & Chiken..wyrazy współczucia i kondolencje dla rodziny...łączymy się w smutku z Wami...
66-38-68-D5

Warszawo, do broni!
Cisza przed wojną
Ostatnia niedziela…
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Las Pamięci uczci poległych
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cześć bohaterom naszej wolności
Pucharowe zmagania Polaków
K2 będą produkowane w Polsce
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Orlik na Alfę
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Kolarskie święto w stolicy
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Czołg K2 made in Poland
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Zmiana warty na wschodniej granicy
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Inwestycje w mobilność wojska
Terytorialsi zawitają do Płocka
W drodze po młodszego nurka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Czas próby
Zmodernizowany Leopard 2PL
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Warszawa uczciła rocznię Powstania
7TP – czołg kompromisu
BWR-1 – weteran po liftingu
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Tłumy na zawodach w Krakowie
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pieta Michniowska
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Stańcie do apelu!
Na rosyjskim pasku
Na ratunek pancerniakom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO