moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po wielozadaniowych śmigłowcach kupimy maszyny bojowe

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, by polskie wojsko po 2018 roku dostało nowe śmigłowce bojowe. Wcześniej, na przełomie lat 2013–2014, rozstrzygnięty ma być przetarg na dostawę 70 maszyn wielozadaniowych. Wartość kontraktu szacowana jest na około 10 mld złotych.


Wojsko chce kupić 26 śmigłowców wielozadaniowych – zapowiedział w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia. Wstępne cztery oferty przedstawiło trzech producentów. Jednak we wrześniu, w trakcie wizyty na ćwiczeniach „Anakonda-12”, premier Donald Tusk poinformował, że podjęto decyzję o zwiększeniu liczby zamawianych maszyn. – Chcemy przyspieszyć program śmigłowcowy tak, by od razu zdecydować o zakupie 70 śmigłowców dla polskiej armii – powiedział wówczas premier.

Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, podkreślił na dzisiejszej konferencji prasowej, na której omawiał plany swojego resortu, że decyzja o zwiększeniu liczby śmigłowców nie wpłynie na termin wejścia pierwszych maszyn do służby. – Wydłuży się tylko czas realizacji kontraktu – wyjaśnił minister. Zgodnie z planem, pierwsze egzemplarze powinny trafić do sił zbrojnych w latach 2014–2015, zaś umowa z ich producentem ma być zawarta na przełomie lat 2013 i 2014.

Jednocześnie podtrzymana została decyzja, że będzie nabyta jedna platforma. Dzięki zwiększeniu liczby zamawianych śmigłowców unikniemy sytuacji, że za trzy lata trzeba byłoby rozpisywać drugi przetarg na maszyny wielozadaniowe, który mógłby wygrać inny producent.

Szef MON powiedział również, że po 2018 r. przyjdzie pora na nowe śmigłowce bojowe. – Naszym marzeniem jest, aby następcą Mi-24 została maszyna bojowa nowej generacji – wyraził opinię w kwietniowym numerze „Polski Zbrojnej” szef wojsk aeromobilnych gen. bryg. Dariusz Wroński. Nawet najsilniej uzbrojony śmigłowiec wielozadaniowy nigdy bowiem nie będzie w pełni dorównywał szturmowemu.

Większość z 70 maszyn wielozadaniowych trafi do lotnictwa Wojsk Lądowych, które są ich największym użytkownikiem w siłach zbrojnych. 1 Brygada Lotnictwa WL i 25 Brygada Kawalerii Powietrznej mają ich około 150. Poza Mi-24 są to Mi-2, Mi-8, Mi-17 i Sokoły. Nowe śmigłowce są potrzebne, by zastąpić najstarsze z nich (Mi-2 i Mi-8), które muszą być wycofane ze służby w najbliższych 10–12 latach. Poza wprowadzeniem platformy nowej generacji wojskowi wiążą duże nadzieje z programem modernizacji maszyn W-3W/WA Sokół do wersji W-3PL Głuszec. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby taka operacja dotyczyła większości śmigłowców, które są w Wojskach Lądowych.

Z kolei nowe maszyny w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej i zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna. Zastąpią one leciwe Mi-14. Pozostałe nowe śmigłowce trafią do Sił Powietrznych. Obecnie w 7 Eskadrze Działań Specjalnych, w trzech grupach poszukiwawczo-ratowniczych oraz jako maszyny do szkolenia używane są Mi-2, Mi-8, Mi-17 Sokół oraz Puszczyk.

wr

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1351682040
Zgadza się mi;ro że to wszystko ściema i nie tylko chodzi o helikoptery ale o wszelaki sprzęt.Już wcześniej o tym pisałem ale raz jeszcze napiszę że politycy i generałowie potrafią tylko gadać,debatować,w komisjach,podkomisjach,zespołach roboczych itd.a nic konkretnego z tego nie wynika,uzbrojenie się sypie,nowego nie zamawiają a kasa z naszych podatków leci na ciepłe posadki i wygodne stołki i tak byle do wiosny.Potem rzucą jakieś hasło kupujemy "COŚ" i się zaczyna kołomyja analizy,projekty,audyty,specyfikacje,potem prace w/w komisjach,zapytania o cenę,skąd kasa,przetarg,protesty związkowców,unieważnienie,znowu audyt,nowa koncepcja,specyfikacja,przetargi już już umowa a ty zmiana ministra,rządu i tak w koło Macieju bez końca ale widać to już taka nasza narodowa tradycja
9A-68-9A-5A
~mi;ro
1351619760
Ja juz o kupnie smiglowcow slysze od stycznia tego roku?? Kupuja Kupuja i nie moga kupic,Dla mnie to jest czysta ///Sciema/// po to aby tylko ludzi i wojsko na duchu podtrzymac,A kupia moze za jakies 4 lata z demobilu Bundeswery.
88-83-A0-4E
~GJ
1351594380
Drogi Macieju masz całkowitą rację że zastępowanie Mi 8 przez AW149 a co gorsza S70 jest chore.Ja uważam że powinno się zakupić Mi 17 / tani,mamy załogi,maszyna dobra i sprawdzona / albo EC725 choć droższy ale posiada wszystkie warianty które potrzebujemy/ transport,ZOP,SAR,VIP/ a AW149 to może zastępować Sokoła albo Mi2 i mówmy tu o 26 szt które mają być wprowadzone szybko na wyposażenie / do 2016r / a nie o bajkach 1000 i jednej nocy tzn.70szt.Niestety decyzje w tej sprawie podejmować będą politycy a nie fachowcy
67-72-F9-69
~7
1351472820
wystarczy z boeingiem się dogadać , możemy od nich jednocześnie AH-64 brać i CH-47 , oba helikoptery są dobrymi maszynami , jeden jest doskonałym niszczycielem , drugi jest alternatywą dla UH-60 która przenosi do 4 razy więcej ludzi (55 pasażerów) lub w wersji 24 pryczowej karetki no i ten ogromny zasięg lotu
74-D1-95-B2
~luko
1351423980
Tak i znając życie bojowych śmigłowców kupimy max. 20. A co z ciężkimi śmigłowcami transportowymi, nie ma o nich mowy w perspektywie do 2030 roku, a to chyba nie poważne.
7A-C0-C3-11
~GJ
1351075980
ddd niedawno kupiliśmy z wolnej ręki 5szt Mi17 za jak pamiętam 20 mln$ szt.i zaraz poleciały do Afganistanu i sobie od razu fruwają.Każdy towar ma gwarancję i resursy.Należy kupić taką maszynę żeby nasi piloci potrafili nią zaraz latać a jak nie to powrót do szkoły bo tam przecież uczą latać.Francuzi kupili NH 90 w wer.ZOP za 26 mln euro szt.
74-AE-49-B5
~ddd
1351031460
masz chyba sporo racji, ale zapewne podane ceny nie dotycżą bodajże najdroższych wariantów ZOP i ratowniczych, nie wiem jakie są poziomy cenowe ale liczę że całość 10mld złotych obejmuje także poza wartością maszyn (zapewne połowa kwoty) duże zapasy części, uzbrojenia, cały pakiet szkolenia, remontów serwisu czyli zapewne drugą połowę z owej dziesiątki, no cóż zobaczymy co wynegocjują i za ile i jakie ceny płacą inni za to samo
B9-20-08-11
~GJ
1350775560
Widać że szykuje się kolejny wielki przekręt10mld zł.:3 zł za 1$=grubo ponad 3mld $:70 szt=ok 47 mil $ za śmigło tyle nie kosztują nawet wersje bojowe a co dopiero wielozadaniowe-transportowe oto kilka wyszukanych cen Mi 28-12 mil euro,Viper-27mil $,Apache-27 mil $,Tiger-45 mil euro,KA 50-16 mil $,EC 725-25 mil $,A 109-11 mil euro,NH 90-26 mil euro,UH 60-21 mil $,AW 101-21 mil $,Mi 17-18 mil $ oczywiście cena zależy od wielu czynników i " kto" zamawia w jakiej ilości i konfiguracji ale przy 70 szt to można naprawdę wiele od dobrej ceny po produkcję i serwis w naszym kraju tylko trzeba mocno negocjować a nie politycznie włazić w D... jak przy F-16
87-B5-F8-9A

„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
 
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Ogień z nabrzeża
Ustawa bliżej żołnierzy
Podniebne wsparcie sojuszników
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ukwiał z Gdańska
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Rodzina na wagę złota
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Szabla hubalczyków
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebny Pegaz
Gra o kapitulację
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Pierwsza misja Gripenów
Sport kształtuje mentalność
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pegaz nad Europą
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Walka pod napięciem
Koniec wojny, którego nie znamy
Więcej amunicji do Rosomaków
Henry Szymanski na tropie prawdy
Nowa siła uderzeniowa
Gdy sekundy decydują o życiu
Pracowity dyżur Typhoonów
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Filary bezpieczeństwa
Wiedza na trudne czasy
Medycyna na morzu
Składy wysokiego ryzyka
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Poznać rakietowego Homara
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Wspólna wola obrony
Początek „Burzy”
Na pomoc po katastrofie
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polskie F-16 w służbie NATO
Apache’e na horyzoncie
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pod żaglami – niepokonani z AMW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO