moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Najpierw nowa baza, potem samoloty

Wojsko rozbudowuje bazę w Dęblinie, w której mają stacjonować samoloty do szkolenia pilotów F-16 – dowiedziała się polska-zbrojna.pl. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 100 milionów złotych.

Samoloty do szkolenia pilotów maszyn naddźwiękowych: F-16 i MiG-29 resort obrony chciał kupić już cztery lata temu. Myślano wtedy o samolotach szkolno-bojowych LIFT. Po analizie wycofano się jednak z tego pomysłu. Jak tłumaczyli przedstawiciele resortu, samoloty takie byłyby za drogie. Zdecydowano więc, że do szkolenia pilotów wystarczą tańsze AJT– Advanced Jet Trainer, które wiele lub nawet wszystkie systemy uzbrojenia będą miały tylko symulowane. Przygotowywany jest właśnie przetarg na takie maszyny. – Finalizujemy fazę analityczno-koncepcyjną – mówi rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia ppłk Małgorzata Ossolińska. Oznacza to, że eksperci kończą pracę nad określeniem wstępnych wymagań, jakie musi spełniać sprzęt.

Jednak Siły Powietrzne już się przygotowują na przyjęcie tych samolotów. – Nowy sprzęt wymaga modernizacji już istniejącej oraz budowy nowej infrastruktury. Dlatego, modernizujemy 41 Bazę Lotnictwa Szkolnego, bo tam będą stacjonować samoloty szkolenia zaawansowanego – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Dodaje, że inwestycje już się zaczęły. – Planujemy wybudowanie portu lotniczego, musimy rozpocząć modernizację magazynów oraz garaży dla sprzętu specjalistycznego. Potrzebny jest też generalny remont nawierzchni lotniskowych – mówi zastępca dowódcy Sił Powietrznych.

W jednostce zbudowane zostanie też centrum symulatorowe z nowoczesnymi trenażerami lotów, w tym samolotu AJT. – Piloci będą tam szkolić się na różnych typach symulatorów (samolotów odrzutowych, transportowych i śmigłowców) w okresie przygotowania do wykonywania lotów, wznawiania umiejętności po dłuższych przerwach w lotach, sytuacji awaryjnych na najnowocześniejszym sprzęcie – zapewnia generał.

W ostatniej kolejności zbudowany będzie hangar dla nowych samolotów. – Jego szczegółowy projekt powstanie dopiero wtedy, kiedy będzie wiadomo, jaki konkretnie typ samolotu wygra przetarg – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy dowódcy Sił Powietrznych.

Do przyjęcia nowych samolotów przygotowuje się też personel dęblińskiej bazy. Gen. Stefan Rutkowski, szef Wojsk Lotniczych zapowiedział, że lotnicy zostaną wysłani m.in. na kursy doskonalące za granicą. Ile będzie kosztowało powstanie nowoczesnego centrum szkolenia pilotów? – Trzeba liczyć się z tym, że największe od 30 lat inwestycje na lotnisku w Dęblinie będą kosztować ponad 100 mln złotych – mówi ppłk Goławski.

 

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: Siły Powietrzne

dodaj komentarz

komentarze


Nowa dostawa Homarów-K
 
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Rakiety dla polskich FA-50
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
Śmierć gorsza niż wszystkie
Wypadek Rosomaka
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Dzień, który zmienił bieg wojny
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Specjalsi pod nowym dowództwem
GROM’s DNA
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Policjanci w koszarach WOT
Inwestycja w żołnierzy
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Ewakuacja Polaków z Izraela
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Flyer, zdobywca przestworzy
Podróż w ciemność
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
NATO przechodzi do działania
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
The Power of Infrastructure
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Podejrzane manewry na Bałtyku
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Odbudowa obrony cywilnej kraju
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Kajakami po medale
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Drukowanie dronów
K2. Azjatycka pantera
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Święto sportów walki w Warendorfie
Wyższe stawki dla niezawodowych
Strażnicy polskiego nieba
Ratownik w akcji
Świat F-35
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Pionierski dron
„Różycki” zwodowany
Pancerny kot w polskim wojsku
Więcej na obronność, silniejsze NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO