moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna generacja Jelcza

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

To była jedna z najbardziej „gorących” premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Jelcz zaprezentowała na targach dwie prototypowe ciężarówki kolejnej, już trzeciej w historii spółki, generacji – trzyosiowy model 663.45 oraz czteroosiowy, oznaczony jako 883.57. Pierwszy z nich został pokazany jako baza dla systemu rakietowego Homar-A, czyli amerykańskiej wyrzutni HIMARS, drugi zaś ma być nośnikiem koreańskiego systemu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo. Ich prezentacja była sporym zaskoczeniem dla zwiedzających, ponieważ jeszcze na przełomie maja i czerwca oba pojazdy były w fazie opracowywania przez inżynierów. Ich budowa rozpoczęła się w pierwszych dniach lata i auta do Kielc przyjechały właściwie prosto z linii montażowej.

Specjaliści z Jelcza podkreślają, że podczas prac nad trzecią generacją ciężarówek tej marki nie tylko starali się uwzględnić światowe trendy w projektowaniu i budowie tego typu platform, ale przede wszystkim korzystali z doświadczeń i wniosków płynących z polskiej armii, która jest głównym użytkownikiem aut Jelcz. Żołnierzom zaś zależało na tym, aby w nowych modelach poprawiono trzy aspekty – dzielność terenową, komfort załogi oraz kwestię ich eksploatacji, szczególnie łatwości dokonywania napraw i serwisu.

Konstruktorzy postarali się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Pokazane na targach ciężarówki 663.45 oraz 883.57 miały więc nie tylko przeprojektowane zawieszenie i nową ramę zwiększającą sztywność całego pojazdu, lecz także bardziej komfortową kabinę oraz umieszczony za nią silnik. W Jelczach poprzedniej generacji, oznaczonej cyfrą „2”, czyli np. 662 i 882, silniki umieszczone są z przodu, pod kabiną. Dlatego na przykład, aby wymienić motor, trzeba ją zdemontować, co zajmuje sporo czasu. W modelach trzeciej generacji dostęp do napędu jest więc o wiele prostszy, a ymiana silnika trwa znacznie krócej.

W obu pojazdach zastosowano niezależne zawieszenie z osiami amerykańskiej firmy AxleTech, które dzięki podwójnym sprężynom śrubowym i amortyzatorom zapewniają autu bardzo dobre właściwości jezdne nawet w bardzo trudnym terenie. Ciężarówka sama w sobie waży nieco ponad 22 t, ale można na niej zainstalować zabudowę – np. wyrzutnię z pociskami – o maksymalnej masie około 22 t. Aby zaś żołnierze w razie potrzeby mogli sobie poradzić sami, gdy pojazd zakopie się w trudnym terenie, auto zostało wyposażone w hydrauliczną wyciągarkę o sile uciągu 100 kN, z liną o długości około 60 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1699006080
Te wielkie szyby kierowcy i pasażera to są naprawdę potrzebne?. To chyba nie autokar turystyczny.
F2-CA-99-4E

„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Aby granica była bezpieczna
Polski Rosomak dalej w produkcji
Niemieckie wsparcie z powietrza
„Burza” nabiera kształtów
Służba w kadrze
Pancerniacy jadą na misję
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Piątka z czwartego wozu
Combat 56 u terytorialsów
The Taste of Military Service
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Plan na WAM
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Nowe K9 w Węgorzewie
Gala Boksu na Bemowie
Święto sportowców w mundurach
Seryjny Heron coraz bliżej
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Mundurowi z benefitami
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W hołdzie poległym
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Snowboardzistka i pływacy na medal
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Kto zostanie Asem Sportu?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Najdłuższa noc
Dzień wart stu lat
Paczka dla bohatera już w drodze!
Astronauta w Szkole Orląt
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Panczeniści na podium w Hamar
Historyczna „Wisła”
Odpalili K9 Thunder
Militarne Schengen
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Kolejne AW149 nadlatują
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wisła dopłynęła
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Niebo pod osłoną
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Nowe zasady dla kobiet w armii
Gdy ucichnie artyleria
Ile powołań do wojska w 2026 roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO