moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejna generacja Jelcza

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

Zaprojektowano je zgodnie z najnowszymi trendami oraz wnioskami płynącymi od głównego użytkownika pojazdów tej marki, czyli Wojska Polskiego. Firma Jelcz pokazała na targach zbrojeniowych w Kielcach nową generację swoich ciężarówek, w tym – zaprojektowany z myślą o wieloprowadnicowych wyrzutniach rakietowych K239 Chunmoo – czteroosiowy pojazd Jelcz 883.57.

To była jedna z najbardziej „gorących” premier tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej firma Jelcz zaprezentowała na targach dwie prototypowe ciężarówki kolejnej, już trzeciej w historii spółki, generacji – trzyosiowy model 663.45 oraz czteroosiowy, oznaczony jako 883.57. Pierwszy z nich został pokazany jako baza dla systemu rakietowego Homar-A, czyli amerykańskiej wyrzutni HIMARS, drugi zaś ma być nośnikiem koreańskiego systemu wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych K239 Chunmoo. Ich prezentacja była sporym zaskoczeniem dla zwiedzających, ponieważ jeszcze na przełomie maja i czerwca oba pojazdy były w fazie opracowywania przez inżynierów. Ich budowa rozpoczęła się w pierwszych dniach lata i auta do Kielc przyjechały właściwie prosto z linii montażowej.

Specjaliści z Jelcza podkreślają, że podczas prac nad trzecią generacją ciężarówek tej marki nie tylko starali się uwzględnić światowe trendy w projektowaniu i budowie tego typu platform, ale przede wszystkim korzystali z doświadczeń i wniosków płynących z polskiej armii, która jest głównym użytkownikiem aut Jelcz. Żołnierzom zaś zależało na tym, aby w nowych modelach poprawiono trzy aspekty – dzielność terenową, komfort załogi oraz kwestię ich eksploatacji, szczególnie łatwości dokonywania napraw i serwisu.

Konstruktorzy postarali się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Pokazane na targach ciężarówki 663.45 oraz 883.57 miały więc nie tylko przeprojektowane zawieszenie i nową ramę zwiększającą sztywność całego pojazdu, lecz także bardziej komfortową kabinę oraz umieszczony za nią silnik. W Jelczach poprzedniej generacji, oznaczonej cyfrą „2”, czyli np. 662 i 882, silniki umieszczone są z przodu, pod kabiną. Dlatego na przykład, aby wymienić motor, trzeba ją zdemontować, co zajmuje sporo czasu. W modelach trzeciej generacji dostęp do napędu jest więc o wiele prostszy, a ymiana silnika trwa znacznie krócej.

W obu pojazdach zastosowano niezależne zawieszenie z osiami amerykańskiej firmy AxleTech, które dzięki podwójnym sprężynom śrubowym i amortyzatorom zapewniają autu bardzo dobre właściwości jezdne nawet w bardzo trudnym terenie. Ciężarówka sama w sobie waży nieco ponad 22 t, ale można na niej zainstalować zabudowę – np. wyrzutnię z pociskami – o maksymalnej masie około 22 t. Aby zaś żołnierze w razie potrzeby mogli sobie poradzić sami, gdy pojazd zakopie się w trudnym terenie, auto zostało wyposażone w hydrauliczną wyciągarkę o sile uciągu 100 kN, z liną o długości około 60 m.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON; grafika: PZ

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1699006080
Te wielkie szyby kierowcy i pasażera to są naprawdę potrzebne?. To chyba nie autokar turystyczny.
F2-CA-99-4E

Czterej pancerni przeciw wyklętym
 
Atom utracony
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Nowe możliwości spółki Mesko
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Drony Wizjer rozpoznają cel
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Amunicja dla czołgów
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Kilometry pamięci
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Trudny los zwycięzców
Stress test dla systemu ratownictwa
Bałtycka tarcza
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Wyzwanie, które integruje
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Letni wypoczynek z MON-em
Wyzwanie, które integruje
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Nowa mapa garnizonów
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Fire from Coast
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Pamiętają o powstańcach
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Misja PKW „Olimp” doceniona
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Wyjście z cienia
AW149 to przygoda życia
Szlachetny gest generała
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Biało-czerwona na Monte Cassino
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Ustawa bliżej żołnierzy
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Tajemne uderzenie
Polska dołącza do satelitarnej elity
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od chaosu do wiktorii
Jak kąsają polskie kły
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Pancerna nauka jazdy
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Drony na ratunek
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Dziękujemy wam, weterani!
Kolejne K9 dla zawiszaków
Alians HSW ze światowym gigantem
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nasi czołgiści najlepsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO