moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Targowa premiera Jelcza

Zgodnie z zamierzeniami Ministerstwa Obrony Narodowej, wszystkie planowane do pozyskania wieloprowadnicowe wyrzutnie rakietowe HIMARS, które w Wojsku Polskim będą nosić nazwę Homar-A, mają być posadowione na ciężarówkach Jelcza. Firma z Laskowic zaprezentowała na MSPO Jelcza 663.45 – najnowszą ciężarówkę zaprojektowaną z myślą o projekcie Homara-A.

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach firmy zbrojeniowe z Polski i zagranicy prezentują wiele innowacyjnych, pokazywanych po raz pierwszy publicznie rozwiązań. Co ciekawe, spora część targowych premier to różnego typu pojazdy. Oprócz rodziny samochodów 4 x 4 o kryptonimie Waran, które przedstawiane są na MSPO jako nośniki systemu Gladius, niszczyciele czołgów Ottokar-Brzoza czy wozy dowodzenia, najwięcej uwagi zwiedzających kieleckie targi przyciąga najnowsza ciężarówka firmy Jelcz, oznaczona jako 663.45. Choć na pierwszy rzut oka nazwa ta niewiele mówi, to miłośnicy rodzimych militariów natychmiast rozszyfrowują, że mamy do czynienia z pierwszą trzyosiową ciężarówką trzeciej generacji aut produkowanych przez Jelcza. Poprzednia generacja miała cyfrę 2 – np. 662 (Jelcze trzyosiowe) albo 882 (czteroosiowe), gdzie trzecia cyfra to właśnie numer generacji pojazdów, a dwie pierwsze oznaczają rodzaj napędu (6 x 6 lub 8 x 8).

Co wyróżnia nowy pojazd Jelcza? Przede wszystkim gruntownie przebudowany zespół napędowy. Konstruktorzy z firmy zdecydowali bowiem, że czas zrezygnować z silnika umieszczonego z przodu auta, do którego, aby przeprowadzić niezbędne naprawy, można się dostać tylko poprzez podniesienie kabiny. W Jelczu 663.45 nie trzeba będzie już tego robić. Napęd został umieszczony z tyłu kabiny, dzięki czemu można się do niego dostać łatwo i szybko – na zasadzie power packa, jak w nowoczesnych czołgach – wymienić nawet cały blok napędowy.

W nowym pojeździe przebudowane zostało również zawieszenie, które przeprojektowano tak, aby nie tylko znacząco poprawić jego właściwości terenowe, lecz także zwiększyć komfort jazdy.

Jelcza 663.45 napędza wysokoprężny, sześciocylindrowy, rzędowy chłodzony powietrzem silnik MTU OM460 LA Euro 3 z turbodoładowaniem. Generuje on moc 335 kW (przy 1800 obr./min) oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 2000 Nm przy 1300 obr./min.

Ciężarówka ma imponujące możliwości jezdne, biorąc pod uwagę masę własną, ciężar ładunku oraz zabudowę specjalną. Sam pojazd waży nieco ponad 18 t. Jego maksymalna masa całkowita może jednak wynosić 33 t, a razem z przyczepą to aż 57 t. Kabina jest opancerzona do poziomu 1 wg NATO Stanag 4569 i pomieści trzy osoby.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Przerwany lot „Orlika”
 
Drone Wars
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wyrok za tragiczny wypadek
Zabójczy żniwiarz
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
Lotnicza konferencja w Warszawie
Borsuk potrafi!
Rosomaki na Bałtyku
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
„Sokół” oficjalnie otwarty
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
O Ukrainie wspólnym głosem
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Bałtyk pod parasolem
Niepokonany generał Stanisław Maczek
K9 strzelały w Ustce
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Zryw ku wolności
Podniebne tankowanie „Husarza”
GROM walczy na Bałtyku
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Borsuki kupione
Polskie F-16 w służbie NATO
Sowiecki podstęp
Nowe legitymacje dla weteranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Zmiana warty na Sycylii
Wojskowe emerytury w górę
Podwyżki dla wojskowych ustalone
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Wsparcie dla Wisły
Podniebne wsparcie sojuszników
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Tropem podwodnego drona
Test wytrzymałości
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Polak za sterami Apache’a
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Szwedzki debiut w Air Policing
Sekrety biegu patrolowego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO