moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk niebawem w szeregach Wojska Polskiego

Umowa ramowa na BWP Borsuk została podpisana, badania kwalifikacyjne pojazdu trwają. A kiedy rozpoczną się dostawy uzbrojenia? O tym, jak będzie wyglądała realizacja największego od 50 lat kontraktu na potrzeby Wojska Polskiego, rozmawiamy z przedstawicielami Huty Stalowa Wola i Agencji Uzbrojenia.

Na finalizację projektu BWP Borsuk wszyscy czekali od lat. Wojsko nie mogło doczekać się pojazdu, który zastąpi wysłużone i niespełniające wymogów współczesnego pola walki BWP-1, a polskie firmy zbrojeniowe decyzji o realizacji największego od 50 lat kontraktu. I w końcu ten moment nastąpił. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Hutą Stalowa Wola na produkcję nowych bojowych wozów piechoty oraz opracowanych na ich bazie pojazdów specjalistycznych.

Umowa ramowa przewiduje, że wojsko otrzyma łącznie 1400 pojazdów. Tysiąc Borsuków, a także gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Huta Stalowa Wola zwiększa swoją wydajność. Podwajamy, a nawet potrajamy moce produkcyjne, zatrudniamy nowych ludzi. Kupiliśmy też ziemię na potrzeby nowych inwestycji – mówi Jan Szwedo, prezes HSW. Dodaje także, że firma pozyskała nowe maszyny, które są niezbędne do realizacji zamówienia. – Część już oczekuje na montaż, a dostaw kolejnych spodziewamy się niebawem – zaznacza.

Jednak, aby produkcja uzbrojenia mogła się rozpocząć, konieczne jest jeszcze dokończenie badań kwalifikacyjnych. Ich pierwszy etap, podczas którego możliwości pojazdu sprawdzają sami żołnierze, trwa od ubiegłego roku. Wojskowi weryfikują przede wszystkim poziom odporności i ochrony balistycznej Borsuka, jego mobilność i zdolności ogniowe. Niebawem rozpocznie się kolejny etap, mający na celu weryfikację działania m.in. systemów łączności.

Jak informuje ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, jeszcze w tym roku może zostać podpisana umowa wykonawcza. – Plan dostaw zakłada, że pierwsze BWP Borsuk zostaną dostarczone do sił zbrojnych już w przyszłym roku. Mowa o kilku, kilkunastu egzemplarzach – zaznacza. Dodaje jednak, że niebawem żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej otrzymają cztery prototypy pojazdu, które umożliwią im przeprowadzenie testów Borsuka. – Dzięki temu będą mogli podzielić się swoimi uwagami, które po wdrożeniu przełożą się na usprawnienie sprzętu – wyjaśnia.

Szacowana wartość kontraktu na dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk do Wojska Polskiego to kilkadziesiąt miliardów zł.


Film: Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy – ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Cel: wyszkolić podoficera
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
7TP – czołg kompromisu
Zmodernizowany Leopard 2PL
Ostatnia niedziela…
Na ratunek pancerniakom
Zmiana warty na wschodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Na rosyjskim pasku
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Kolarskie święto w stolicy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pieta Michniowska
Czas próby
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Terytorialsi zawitają do Płocka
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Dzieci wojny
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nocny patrol myśliwców
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Pucharowe zmagania Polaków
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Czas na wspólne działania
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Brytyjczycy żegnają Malbork
W drodze po młodszego nurka
Orlik na Alfę
BWR-1 – weteran po liftingu
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Cześć bohaterom naszej wolności
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Planowano zamach na Zełenskiego
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Cisza przed wojną
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Najbardziej żołnierski żołnierz
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Ten beton... żyje!
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Rząd o bezpieczeństwie Polski
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Inwestycje w mobilność wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO