moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk niebawem w szeregach Wojska Polskiego

Umowa ramowa na BWP Borsuk została podpisana, badania kwalifikacyjne pojazdu trwają. A kiedy rozpoczną się dostawy uzbrojenia? O tym, jak będzie wyglądała realizacja największego od 50 lat kontraktu na potrzeby Wojska Polskiego, rozmawiamy z przedstawicielami Huty Stalowa Wola i Agencji Uzbrojenia.

Na finalizację projektu BWP Borsuk wszyscy czekali od lat. Wojsko nie mogło doczekać się pojazdu, który zastąpi wysłużone i niespełniające wymogów współczesnego pola walki BWP-1, a polskie firmy zbrojeniowe decyzji o realizacji największego od 50 lat kontraktu. I w końcu ten moment nastąpił. Agencja Uzbrojenia podpisała umowę z Hutą Stalowa Wola na produkcję nowych bojowych wozów piechoty oraz opracowanych na ich bazie pojazdów specjalistycznych.

Umowa ramowa przewiduje, że wojsko otrzyma łącznie 1400 pojazdów. Tysiąc Borsuków, a także gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.

Huta Stalowa Wola zwiększa swoją wydajność. Podwajamy, a nawet potrajamy moce produkcyjne, zatrudniamy nowych ludzi. Kupiliśmy też ziemię na potrzeby nowych inwestycji – mówi Jan Szwedo, prezes HSW. Dodaje także, że firma pozyskała nowe maszyny, które są niezbędne do realizacji zamówienia. – Część już oczekuje na montaż, a dostaw kolejnych spodziewamy się niebawem – zaznacza.

Jednak, aby produkcja uzbrojenia mogła się rozpocząć, konieczne jest jeszcze dokończenie badań kwalifikacyjnych. Ich pierwszy etap, podczas którego możliwości pojazdu sprawdzają sami żołnierze, trwa od ubiegłego roku. Wojskowi weryfikują przede wszystkim poziom odporności i ochrony balistycznej Borsuka, jego mobilność i zdolności ogniowe. Niebawem rozpocznie się kolejny etap, mający na celu weryfikację działania m.in. systemów łączności.

Jak informuje ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, jeszcze w tym roku może zostać podpisana umowa wykonawcza. – Plan dostaw zakłada, że pierwsze BWP Borsuk zostaną dostarczone do sił zbrojnych już w przyszłym roku. Mowa o kilku, kilkunastu egzemplarzach – zaznacza. Dodaje jednak, że niebawem żołnierze z 16 Dywizji Zmechanizowanej otrzymają cztery prototypy pojazdu, które umożliwią im przeprowadzenie testów Borsuka. – Dzięki temu będą mogli podzielić się swoimi uwagami, które po wdrożeniu przełożą się na usprawnienie sprzętu – wyjaśnia.

Szacowana wartość kontraktu na dostawę bojowych wozów piechoty Borsuk do Wojska Polskiego to kilkadziesiąt miliardów zł.


Film: Przemysław Boryczka / ZbrojnaTV

Historia Borsuka sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji nowego bojowego wozu piechoty. W ten proces było zaangażowane konsorcjum firm. Jego liderem została Huta Stalowa Wola, tworzą je także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych Obrum, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Rosomak, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Akademia Sztuki Wojennej, Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Politechnika Warszawska.

Owocem tej współpracy jest właśnie Borsuk. Pojazd został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy – ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych i neutralizacji wielu innych zagrożeń.

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: HSW

dodaj komentarz

komentarze


Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
 
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
NATO na północnym szlaku
Pierwsi na oceanie
Gunner, nie runner
Ameryka daje wsparcie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie wschodniej flanki NATO
Posłowie dyskutowali o WOT
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Pod skrzydłami Kormoranów
Wioślarze i triatlonistka na podium
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Dumni z munduru
Pilecki ucieka z Auschwitz
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Husarz na straży nieba
Barwy Ojczyzny
Daglezje poszukiwane
Weterani pod wszechstronną opieką
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Zmiany w dodatkach stażowych
Pływacy i maratończycy na medal
NATO on Northern Track
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Awanse na Trzeciego Maja
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Szybki marsz, trudny odwrót
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pytania o europejską tarczę
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Święto stołecznego garnizonu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO