moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mińsk żegna MiGi-29

MiGi-29 z Mińska Mazowieckiego przeprowadzają się do Malborka. – Będą tam wykonywać dotychczasowe zadnia, czyli pełnić dyżur bojowy – mówią piloci. Tymczasem Baza w Mińsku, gdzie stacjonowało 14 MiG-ów, rozpoczyna przygotowania do przyjęcia nowych, kupionych przez wojsko samolotów FA-50.

Sześć maszyn MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim zostało przebazowanych do Malborka jeszcze przed świętami. Dziś dołączyła do nich siódma. Samoloty trafiły do siostrzanej 22 Bazy w związku z rozpoczynającymi się pracami nad infrastrukturą w Mińsku, gdzie lotnicy szykują się na przyjęcie nowo zakupionych maszyn FA-50. Trafią one do Polski już w lipcu 2023 roku. – Dla nas kończy się pewna epoka. Wielu z nas całe swoje zawodowe życie związało z MiG-29, pracuje z nami na przykład technik, który przyjmował te samoloty do służby. To kawał naszej historii i nie ukrywam, w oku zakręciła się łza. Ale cóż, trzeba patrzeć w przyszłość – mówi ppłk Marcin Boruta, oficer prasowy 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Siódmy samolot przyleciał do Malborka bezpośrednio z Bydgoszczy. – Leciał z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2, gdzie przeszedł przegląd kontrolny oraz modernizację systemu IFF (system identyfikacji „swój-obcy” – przyp. red.) – wyjaśnia ppłk Boruta. W Bydgoszczy znajduje się jeszcze siedem maszyn MiG-29, które poddawane są modernizacji wyposażenia awionicznego, na przykład komputera misji czy platformy laserowej. One również będą sukcesywnie przekazywane do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Przebazowanie do Malborka nie było wyzwaniem logistycznym, ponieważ samoloty już nieraz zmieniały miejsce stacjonowania właśnie na Malbork. Na przykład na czas remontu lotniska w Mińsku Mazowieckim. Lotnicy z Malborka również korzystają z MiG-ów (mają ich 14), więc tym bardziej nie stanowiło to większego problemu, ponieważ dysponują odpowiednim zapleczem technicznym oraz wymaganą infrastrukturą. – Teraz to jednak coś innego, bo oddajemy nasze maszyny kolegom – mówi oficer prasowy. – Choć są one jeszcze formalnie na stanie wyposażenia mińskiej bazy, a nasz personel będzie nadal wspierał pilotów i techników z Malborka – dodaje oficer.

Ci muszą bowiem przygotować się na przyjęcie nowych samolotów. – Jest kilka różnic między MiG-ami z Mińska a tymi z Malborka. Nasze mają na przykład system IFF, który jest przystosowany do wymagań natowskich – mówi ppłk Boruta. – Technicy muszą nauczyć się obsługi systemów awionicznych. Podobnie piloci, którzy przeszli u nas kilkugodzinny kurs teoretyczny. Tyle wystarczy, bo przecież doskonale znają te samoloty – dodaje żołnierz.

W 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego MiG-29 będą wyznaczone do pełnienia dyżurów bojowych. – Samoloty, tak jak dotychczas, będą w gotowości, by poderwać się w razie potrzeby – zapowiada ppłk Marcin Boruta. Z kolei płk pil. Krzysztof Stobiecki, dowódca 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w wywiadzie dla polski-zbrojnej.pl powiedział, iż nie należy się spodziewać wysłania MiG-ów ukraińskiemu wojsku, ze względu na to, że posiadają one natowski system IFF. – Nie możemy przekazywać poza państwa NATO wszystkich elementów tego systemu. Jego demontaż co prawda jest możliwy, ale trudny – powiedział Stobiecki.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Ogniem i tarczą
 
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Droga do zespołu bojowego GROM
100 lat historii Szkoły Orląt
Nowy rozdział w historii Mesko
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Trzy okręty, jeden zespół
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Piloci na straży bezpieczeństwa
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
ASzWoj na warcie od pokoleń
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Droga pełna emocji
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Dezamet rośnie w siłę
Letni wypoczynek z MON-em
Nowe cele obronne NATO
W Dęblinie tylko do przodu
Od chaosu do wiktorii
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Badania z WAT-u na misji AX-4
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Film o Feniksie i terytorialsach
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Robotyka to przyszłość medycyny
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
PGZ na nowo
Podejrzane manewry na Bałtyku
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Wyzwanie, które integruje
Zmagania sześcioosobowych armii
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Tak uczyły się latać orlęta
Żołnierz influencer?
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Walczmy mądrze
W wakacje wstąp do WOT-u!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Misja PKW „Olimp” doceniona
Uczelnia wysokich lotów
Nasi czołgiści najlepsi
ZMU dla marynarzy
Dzień, który zmienił bieg wojny
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kierunek Karkonosze
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
DNA GROM-u
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO