moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ustawa o obronie ojczyzny wprowadza wiele nowych rozwiązań. Dlatego MON uruchomiło cykl szkoleń kaskadowych w jednostkach tak, aby wszyscy żołnierze mieli pełną wiedzę o zmienianych przepisach. Na naszych łamach będziemy regularnie publikować odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Udzielają ich eksperci z Ministerstwa Obrony Narodowej. Oto trzeci odcinek kompendium.

Na jakich zasadach mogą być przyznawane nagrody np. za dobre wyniki w szkoleniu? Jak często mogą być wypłacane?

Nagrody przyznawane są uznaniowo, w szczególności w związku z przejawianiem inicjatywy w służbie albo wykonywaniem zadań służbowych wymagających szczególnie dużego nakładu pracy, w tym poza określonym czasem służby, w skróconych terminach lub w warunkach szczególnie trudnych. Minister obrony narodowej określi, w drodze rozporządzenia, sposób i terminy wypłaty nagród, dokumenty uzasadniające przyznanie nagrody, właściwość przełożonych oraz konieczność zapewnienia sprawnego postępowania w tych sprawach.

Zgodnie z art. 140 ust. 3 ustawy o obronie ojczyzny na pierwszy stopień wojskowy w korpusie podoficerów w przypadku kształcenia, o którym mowa w art. 95, mianuje organ, któremu podlega szkoła podoficerska. Czy rektor- komendant ma kompetencje do mianowania na pierwszy stopień podoficerski podległych mu żołnierzy, zarówno dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej (I rok), jak i żołnierzy zawodowych (II–IV rok), studiujących na uczelni wojskowej?

Minister obrony narodowej ma określić w drodze rozporządzenia warunki i tryb mianowania na stopnie wojskowe żołnierzy, którzy pełnią zawodową służbę wojskową, na czas ich kształcenia. Projektowane przepisy rozporządzenia przewidują kompetencje rektorów-komendantów akademii wojskowych do mianowania na poszczególne stopnie wojskowe żołnierzy w trakcie kształcenia, zarówno tych odbywających dobrowolną zasadniczą służbę wojskową, jak i będących w zawodowej służbie wojskowej. W powyższych przypadkach, gdy kształcenie dotyczy uczelni wojskowych i jest prowadzone na potrzeby korpusu oficerów, organem mianującym na pierwszy stopień podoficerski jest rektor-komendant uczelni.

Jeżeli jednak kurs podoficerski prowadzony jest dla żołnierzy zawodowych kierowanych na ten kurs w ramach systemu doskonalenia zawodowego, organem mianującym jest organ właściwy do wyznaczenia szeregowego zawodowego na stanowisko podoficerskie zgodnie z art. 140 ust. 2 i w związku z art. 196 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Z kolei art. 140 ust. 3 ustawy ma zastosowanie w przypadku kształcenia w szkołach podoficerskich osób ze środowiska cywilnego, które bezpośrednio po ukończeniu kształcenia zostaną powołane do zawodowej służby wojskowej, mianowane na stopień kaprala i wyznaczone na stanowiska służbowe w jednostkach wojskowych.

W ustawie o obronie ojczyzny nie występuje dodatek funkcyjny, który był ujęty w art. 80 ust. 1 pkt 5 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Czy dodatek zachowa ważność na okres, jaki został przyznany?

Przepis art. 802 ustawy z 11 marca 2022 roku o obronie ojczyzny stanowi, że decyzje, zgody oraz inne rozstrzygnięcia wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Powyższa norma ma zastosowanie również w stosunku do decyzji o wypłacie dodatku funkcyjnego.

Jak wygląda kwestia przyznania dodatku na zagospodarowanie dla żołnierzy, którzy przed wejściem ustawy pełnili służbę w ramach pierwszego kontraktu?

Zgodnie z brzmieniem art. 790 ust. 3 ustawy z 11 marca 2022 roku o obronie ojczyzny zasiłek na zagospodarowanie wypłaca się żołnierzowi służby kontraktowej, który dotychczas go nie otrzymał, w przypadku dalszego pełnienia przez niego zawodowej służby wojskowej bezpośrednio po wygaśnięciu kontraktu. Wobec powyższego w przypadku, gdy żołnierz nie złożył u dowódcy jednostki, w której wykonywał obowiązki służbowe, rezygnacji z pełnienia służby wojskowej, z mocy prawa stał się żołnierzem zawodowym w rozumieniu ustawy i tym samym z dniem wejścia w życie ustawy nabył prawo do omawianego zasiłku. Mając na uwadze, że zgodnie z art. 432 ust. 1 pkt 1 ustawy zasiłek ten jest inną należnością pieniężną, do terminu jego wypłaty ma zastosowanie art. 440 ust. 3.

Art. 136 ust. 4 ustawy o obronie ojczyzny mówi, że żołnierza zawodowego mianuje się na stopień, który odpowiada stopniowi etatowemu stanowiska służbowego, na jakie żołnierz ma być wyznaczony, z dniem objęcia stanowiska służbowego, albo na kolejny stopień wojskowy w ramach zajmowanego stanowiska służbowego, z dniem określonym w rozkazie o mianowaniu albo w postanowieniu prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Czy żołnierz pełniący służbę na stanowisku zaszeregowanym do stopni: podporucznik/porucznik ma możliwość awansu na stopień kapitana?

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 35 ustawy o obronie ojczyzny przez pojęcie stopień etatowy należy rozumieć stopień lub stopnie wojskowe określone dla danego stanowiska służbowego. Zgodnie zaś z zapisami art. 2 pkt 8 przytoczonej powyżej ustawy dokumentem, w którym określa się stopień etatowy danego stanowiska służbowego, jest etat jednostki wojskowej. Poza tym należy wskazać, że stanowiska służbowe w Siłach Zbrojnych RP w odniesieniu do oficerów młodszych zaszeregowane zostały do dwóch stopni etatowych: podporucznik/porucznik oraz porucznik/ kapitan.

W związku z powyższym mianowanie porucznika pełniącego służbę na stanowisku służbowym „podporucznik/porucznik” na stopień wojskowy kapitana może nastąpić jedynie w przypadku planowanego wyznaczenia żołnierza na inne, wyższe stanowisko służbowe o stopniu etatowym „porucznik/kapitan”, po spełnieniu przez oficera łącznie warunków określonych w art. 140 ustawy o obronie ojczyzny.

Zgodnie z ustawą żołnierza zawodowego można zwolnić z zawodowej służby wojskowej wskutek „upływu 12 miesięcy od dnia zaprzestania pełnienia służby z powodu choroby lub pobytu w szpitalu albo innym podmiocie leczniczym […]”. Czy okres 12 miesięcy należy liczyć od dnia wejścia w życie ustawy o obronie ojczyzny, czy też uwzględnić cały dotychczasowy okres nieobecności żołnierza w służbie z powodu choroby lub pobytu w szpitalu (również ten przed dniem wejścia w życie ustawy?)

Mając na względzie treść art. 789 ustawy w zakresie continuum pełnienia służby regulowanej wcześniej ustawą z 11 września 2003 roku, okresy przebywania na zwolnieniu lekarskim przed wejściem w życie ustawy o obronie ojczyzny należy zaliczyć do okresu 12 miesięcy przebywania na zwolnieniu lekarskim, który jest przesłanką zwolnienia z zawodowej służby wojskowej. Tym samym – choć stara ustawa nie znała instytucji zwolnienia ze służby z uwagi na ponadroczne przebywanie na zwolnieniu lekarskim – okres L-4 rozpoczęty pod rządami starej ustawy jest kontynuowany i zaliczany do okresu wskazanego w treści art. 228 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Wyjątek od tej reguły znajduje się w art. 790 ust. 1 ustawy, w myśl którego żołnierze pełniący służbę kontraktową w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stali się żołnierzami zawodowymi, z zachowaniem ciągłości służby, chyba że w terminie 14 dni od dnia wejścia ustawy złożyli u dowódcy jednostki wojskowej rezygnację z pełnienia służby wojskowej. Służba ich kończy się najpóźniej z upływem czasu, na jaki został zawarty kontrakt.

Do kontraktów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z zachowaniem przysługujących uprawnień. W przypadku żołnierza zawodowego, który złożył rezygnację z pełnienia służby, zastosowanie znajdą przepisy dotychczasowe, w których nie było uregulowań umożliwiających zwolnienie z zawodowej służby wojskowej wskutek przebywania przez żołnierza na zwolnieniu lekarskim powyżej 12 miesięcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga to, że przesłanki zwolnienia z zawodowej służby wojskowej wymienione w art. 228 ust. 1 ustawy są przesłankami fakultatywnymi i ocena zasadności podjęcia decyzji o zwolnieniu z zawodowej służby wojskowej w przypadku ich wystąpienia należy każdorazowo do właściwego organu wojskowego i powinna być poprzedzona indywidualną analizą każdego przypadku.

W myśl art. 208 ust. 4 pkt 2 ustawy o obronie ojczyzny „podoficerom starszym można dodatkowo powierzyć czasowe pełnienie obowiązków służbowych na stanowisku służbowym przewidzianym dla oficerów do stopnia majora włącznie, jeżeli nie wiąże się z tym powierzeniem stosunek przełożeństwa nad oficerami”. Czy w świetle tego przepisu można powierzyć czasowe pełnienie obowiązków na stanowisku przewidzianym dla majora podoficerowi starszemu nieposiadającemu wykształcenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia ministra obrony narodowej z 6 kwietnia 2021 roku w sprawie wypłacania żołnierzom zawodowym dodatkowego wynagrodzenia?

W omawianym przypadku brak jest przeszkód prawnych do dokonania takiego powierzenia obowiązków. Należy bowiem wskazać, że wymóg wykształcenia, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie rozporządzenia, ma zastosowanie jedynie w przypadku powierzenia obowiązków pracownika wojska.

Czy obowiązuje już termin określony w art. 140 ustawy o obronie ojczyzny – czyli zasada mianowania na kolejny wyższy stopień wojskowy po upływie trzech lat?

Tak. Zgodnie z art. 140 ust. 17 mianowanie żołnierza na kolejny wyższy stopień wojskowy może nastąpić po upływie trzech lat od dnia poprzedniego mianowania. W szczególnie uzasadnionych przypadkach w okresie nie krótszym niż dwa lata.

PZ

autor zdjęć: 18 DZ

dodaj komentarz

komentarze


Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
 
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Silne NATO również dzięki Polsce
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Olimp w Paryżu
Baza w Redzikowie już działa
Polskie „JAG” już działa
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ostre słowa, mocne ciosy
Powstaną nowe fabryki amunicji
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
HIMARS-y dostarczone
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Zmiana warty w PKW Liban
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Patriotyzm na sportowo
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
O amunicji w Bratysławie
Szturmowanie okopów
Mamy BohaterONa!
Karta dla rodzin wojskowych
Fabryka Broni rozbudowuje się
Wzlot, upadek i powrót
Wojna na planszy
Medycyna w wersji specjalnej
Siła w jedności
Jutrzenka swobody
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Breda w polskich rękach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gogle dla pilotów śmigłowców
Ämari gotowa do dyżuru
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Komplet Black Hawków u specjalsów
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
1000 dni wojny i pomocy
Olympus in Paris

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO