moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko w „Akcji Serce”

Lotnicy dyżurujący w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie po raz kolejny pomogli lekarzom. Tym razem na pokładzie Bryzy znalazł się zespół transplantologów z Uniwersyteckiego Zespołu Klinicznego, którzy wieźli serce dla pacjenta we Wrocławiu. Wojskowa maszyna wystartowała kilka minut po północy. Dla pilotów z krakowskiej bazy był to 42. lot w ramach „Akcji Serce”.

Załoga samolotu Bryza M-28B/PT Glass Cockpit pełniła całodobowy dyżur, była więc w stanie w każdej chwili wystartować. Tym razem ich pomoc okazała się niezbędna w ramach „Akcji Serce”. – Jak przebiega taka akcja? To zależy od tego, gdzie są przeprowadzane operacje pobrania i wszczepienia organu – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy bazy. Zwykle lekarze są transportowani w pobliże szpitala, w którym ma zostać przeprowadzona operacja pobrania organu. Są w kontakcie z załogą samolotu i aby nie tracić czasu, który jest w takich operacjach kluczowy, w odpowiednim czasie dzwonią do załogi i informują, że za chwilę będą gotowi do transportu. – Piloci mogą już wtedy odpalać silniki – wyjaśnia kpt. Nojek. Transplantolodzy wchodzą na pokład z chłodnią, w której znajduje się pobrany organ, i lecą do szpitala, w którym będzie odbywać się przeszczep. – Zdarza się, że operacja jest wykonywana w Szczecinie, wówczas transport zajmuje około półtorej godziny. Na takie dłuższe trasy zwykle jest wysyłana CASA, ponieważ ma ona większą prędkość przelotową niż M-28 – tłumaczy rzecznik. Tym razem samolot musiał dolecieć z Krakowa do Wrocławia i wrócić. Cała operacja zajęła załodze mniej niż trzy godziny.

– Był to 42 w tym roku lot o statusie „Hospital”, który wykonali piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego – mówi kpt. Maciej Nojek. Do tej pory 26 takich lotów wykonały załogi samolotów CASA, a 16 – załogi Bryz.

Wojskowi lotnicy od wielu lat pomagają w „Akcji Serce”, gdyż transport lotniczy to najszybsza forma dowiezienia organów do przeszczepu. Najczęściej do tego typu zadań wykorzystywane są maszyny 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza, a także 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.

Siły powietrzne wspierają kliniki i instytuty kardiologii i transplantologii, zapewniając transport zespołom transplantologów samolotami C-295M CASA oraz M-28 Bryza. W zeszłym roku żołnierze jednostek Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych udzielili wsparcia ratującym życie medykom 34 razy, z czego 29 lotów wykonało 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego (22 loty zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego, siedem lotów wykonała 33 Baza Lotnictwa Transportowego). W pięciu akcjach uczestniczyła Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (43 Baza Lotnictwa Morskiego). Od początku roku do lipca 2021 roku załogi przeprowadziły w sumie 46 „Akcji Serce”.

KE

autor zdjęć: 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Piekielny ogień dla polskiej armii
 
WOT i „Anakonda”
Finlandia w NATO
Maszerowali, lecz nie ginęli
Gotowi na dyżur w SON
Włoski niszczyciel rakietowy w Polsce
Osiem krążków reprezentantów CWZS-u, w tym pięć złotych
Błaszczak: chcemy kupić rozpoznawcze aerostaty dla WP
Więcej miejsc na studiach w LAW
Przysięga dobrowolsów
Polska potrzebna od zaraz
Nieletni kandydaci z szansą na wojskowy indeks
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Anakonda na Bałtyku
Rusza budowa laboratorium Hardware-in-the-Loop
Nowy wymiar wojska
Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje
Topaz dla Bułgarii
Wiedzieliśmy, że coś się wydarzy
Żołnierze pomagają zneutralizować złotą algę
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Musimy stawiać czoła zagrożeniom
B9 stawia na solidarność
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Ruszyła sprzedaż biletów na Air Show
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Błaszczak do młodych Polaków: wstępujcie do wojska
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Szef MON-u o rakiecie odnalezionej pod Bydgoszczą
Najsprawniejsi wieloboiści
Włosi na straży polskiego nieba
Mistrzostwa WOT-u w crossficie
Żegnali ich kamieniami w bukietach
Amunicja dla artylerzystów
Koszykarskie święto w Atlas Arenie
Zagłosuj na najlepsze ubiegłoroczne wydarzenie historyczne
1 Dywizja: mobilność i siła ognia
Pół wieku w zespole
Razem gotowi na wszystko
Litwini kupią zestawy Grom
Wojsko poza schematem
83 lata temu alianci wkroczyli do Narwiku
Śladem profesjonalistów
Polacy nie ucierpieli w Kosowie
Do końca walczył z tyranią
Słowa jak pociski
„Nasze granice w Monte Cassino”
Polska wśród światowych liderów
Szefowie sojuszniczych armii o bezpieczeństwie
Breakthrough for the Polish Armed Forces
Żołnierze uczą kobiety samoobrony
Pierwsze w tym roku środki na zapomogi
Nowy regulamin dla żołnierzy
Obrady Grupy Północnej w Polsce
„Griffin Shock ’23”. Pierwsze takie ćwiczenia w historii NATO
Piąte zwycięstwo gwiazd Gortata z wojskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO