moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko w „Akcji Serce”

Lotnicy dyżurujący w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie po raz kolejny pomogli lekarzom. Tym razem na pokładzie Bryzy znalazł się zespół transplantologów z Uniwersyteckiego Zespołu Klinicznego, którzy wieźli serce dla pacjenta we Wrocławiu. Wojskowa maszyna wystartowała kilka minut po północy. Dla pilotów z krakowskiej bazy był to 42. lot w ramach „Akcji Serce”.

Załoga samolotu Bryza M-28B/PT Glass Cockpit pełniła całodobowy dyżur, była więc w stanie w każdej chwili wystartować. Tym razem ich pomoc okazała się niezbędna w ramach „Akcji Serce”. – Jak przebiega taka akcja? To zależy od tego, gdzie są przeprowadzane operacje pobrania i wszczepienia organu – mówi kpt. Maciej Nojek, oficer prasowy bazy. Zwykle lekarze są transportowani w pobliże szpitala, w którym ma zostać przeprowadzona operacja pobrania organu. Są w kontakcie z załogą samolotu i aby nie tracić czasu, który jest w takich operacjach kluczowy, w odpowiednim czasie dzwonią do załogi i informują, że za chwilę będą gotowi do transportu. – Piloci mogą już wtedy odpalać silniki – wyjaśnia kpt. Nojek. Transplantolodzy wchodzą na pokład z chłodnią, w której znajduje się pobrany organ, i lecą do szpitala, w którym będzie odbywać się przeszczep. – Zdarza się, że operacja jest wykonywana w Szczecinie, wówczas transport zajmuje około półtorej godziny. Na takie dłuższe trasy zwykle jest wysyłana CASA, ponieważ ma ona większą prędkość przelotową niż M-28 – tłumaczy rzecznik. Tym razem samolot musiał dolecieć z Krakowa do Wrocławia i wrócić. Cała operacja zajęła załodze mniej niż trzy godziny.

– Był to 42 w tym roku lot o statusie „Hospital”, który wykonali piloci z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego – mówi kpt. Maciej Nojek. Do tej pory 26 takich lotów wykonały załogi samolotów CASA, a 16 – załogi Bryz.

Wojskowi lotnicy od wielu lat pomagają w „Akcji Serce”, gdyż transport lotniczy to najszybsza forma dowiezienia organów do przeszczepu. Najczęściej do tego typu zadań wykorzystywane są maszyny 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa i 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza, a także 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach.

Siły powietrzne wspierają kliniki i instytuty kardiologii i transplantologii, zapewniając transport zespołom transplantologów samolotami C-295M CASA oraz M-28 Bryza. W zeszłym roku żołnierze jednostek Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych udzielili wsparcia ratującym życie medykom 34 razy, z czego 29 lotów wykonało 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego (22 loty zrealizowała 8 Baza Lotnictwa Transportowego, siedem lotów wykonała 33 Baza Lotnictwa Transportowego). W pięciu akcjach uczestniczyła Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (43 Baza Lotnictwa Morskiego). Od początku roku do lipca 2021 roku załogi przeprowadziły w sumie 46 „Akcji Serce”.

KE

autor zdjęć: 8 BLTr

dodaj komentarz

komentarze


Jak bezpiecznie pokonać pole minowe
 
Stawia na dobrą komunikację
Kurs na rozwój
Dwa medale w Budapeszcie
Ahoj, Dni NATO!
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
„Jesienny ogień” uderzył w Orzyszu
Przysięga w Kolnie
Samoloty C-295M w Wojsku Polskim służą już 20 lat!
Za nami Invictus Games w Düsseldorfie
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
Czerwona powódź
LITPOLUKRBRIG z nowym dowódcą
Brąz Polki we wspinaczce sportowej
Odliczanie do przysięgi
Mała Narew już w Gołdapi
RBN o rezultatach szczytu NATO
Wirtualna walka na morzu
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
F-16 i Hercules wylądują na drodze
Murem za polskim mundurem
Okręt w matni, załoga walczy
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
Cyberżołnierze na szczycie NATO
Armia wraca na wschód Polski
Armia: Żołnierze, badajcie się!
Raki dla podhalańczyków
Stop szkalowaniu polskiego munduru
Szwedzi na „Czernickim”
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Gdy zagraża ogień
Atak o świcie
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Konsekwentnie dąży do celu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
"Jesienny ogień” z ministrem
Śladem profesjonalistów
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
Rakietowe kompetencje w Zielonce
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
Wojsko pomoże Słoweńcom
Armia rosyjska wychodzi z Polski
Wyższe diety za służbę na granicy
Szef rządu w Łuczniku
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
FA-50 doleciały!
Brązowa czwórka podwójna
Abramsy jadą na ukraiński front
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Polsko-czeska współpraca myśliwców
Strategiczne partnerstwo z Londynem
Polsko-koreańskie rozmowy
Plan misji „Air Defender”
16 Dywizja świętuje
Bezpieczeństwo dźwignią rozwoju
Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO