moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Brytyjska propozycja Miecznika

Za kilka miesięcy MW RP będzie wybierać projekt bazowy fregat wielozadaniowych „Miecznik”. Do wyboru są trzy zagraniczne oferty – hiszpańskiej Navantii, niemieckiego TKMS i brytyjskiego Babcocka. Propozycja wyspiarzy bazuje na – wywodzącym się z duńskich fregat typu Iver Huitfeldt – projekcie fregat typu Arrowhead 140. Okręty te mają za kilka lat wejść do służby w Royal Navy jako fregaty typu 31.

Na przełomie 2021 i 2022 roku polska armia zdecyduje o tym, jaki zagraniczny projekt będzie stanowił bazę dla wielozadaniowych fregat kryptonim „Miecznik”, które na potrzeby Marynarki Wojennej RP ma zbudować konsorcjum PGZ-Miecznik.

Na początku sierpnia trzy wiodące europejskie firmy stoczniowehiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to one zakwalifikowały się do finałowej części przetargu w sprawie Mieczników. To oznacza, że właśnie spośród ich ofert polskie wojsko będzie wybierać najbardziej odpowiadającą im konstrukcję.

Propozycja Babcocka to projekt okrętu typu Arrowhead 140. Brytyjska firma przygotowała go kilka lat temu na potrzeby Royal Navy, która szukała konstrukcji mogącej zastąpić w linii (przede wszystkim w ramach wielonarodowych misji) część z opracowanych w latach osiemdziesiątych fregat rakietowych typu 23 (Duke).

Ponieważ Royal Navy zależało na sprawdzonych rozwiązaniach, Babcock w pracach nad Arrowhead 140 wykorzystał projekt fregat rakietowych typu Iver Huitfeldt zbudowanych w latach 2009–2011 na potrzeby Søværnet, czyli Królewskiej Duńskiej Marynarki Wojennej. Zaletą tych okrętów jest modułowa budowa, umożliwiająca wymianę niedużym kosztem uzbrojenia i wyposażenia na wprowadzonej już do służby jednostce.

Jesienią 2019 roku Royal Navy ogłosiła, że Arrowhead 140 wejdą do służby jako fregaty typu 31. Okręty mają mieć długość 138,7 m, szerokość 19,8 m, zanurzenie 4,8 m i wyporność około 5 700 t. Ich załogę ma stanowić około 100 oficerów i marynarzy (plus około 60 żołnierzy desantu lub wojsk specjalnych).

Jeżeli chodzi o uzbrojenie, to fregata typu 31 ma dysponować przede wszystkim zdolnościami do zwalczania statków powietrznych i dronów, w ograniczonym zakresie innych okrętów czy celów lądowych. Podstawowym uzbrojeniem fregat będzie opracowany przez koncern MBDA rakietowy system przeciwlotniczy Sea Ceptor, którego orężem są pociski CAMM. Jednostka ma posiadać 24-stanowiskową wyrzutnię VLS (pionową) tych rakiet.

Poza tym fregaty zostaną uzbrojone w armatę Mk 110 kalibru 57 mm, dwie armaty Mk4 kalibru 40 mm oraz 8 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm. Okręty mają być wyposażone w system walki Tacticos oraz radar NS110 (pierwszy okręt, ponieważ kolejne mogą posiadać już opracowywane jeszcze radary NS200). Oba produkty dostarczy firma Thales.

Napęd fregat typu 31, który dostarczy firma Rolls-Royce, będzie oparty na ośmiu silnikach MTU. Chodzi o cztery konstrukcje spalinowe MTU 20V 8000 M71 o mocy ponad 8 000 KM każdy oraz cztery generatory elektryczne MTU 16V 2000 M41B o mocy ponad 900 KM każdy.

O propozycji niemieckiego koncernu przeczytacie w kolejnym artykule.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1637476200
Słaby system przeciwokrętowy, w zasadzie jaki?
A0-12-48-71
~olo
1633155360
a kto to ma zbudować ? może, PGZ Stocznia Wojenna ? tak, no to powodzenia !
B9-86-6D-EA
~Ślązak
1628860200
To świetna oferta, projekt sprawdzony jako jedyny będzie budowany w Wielkiej Brytanii(oferta niemiecka to okręty przez nikogo jeszcze nie zamówione MEKO A-300, w hiszpańskiej mowa jest o fregatach F-100 już nie budowanych dla nikogo na świecie), najciekawszy jej element to możliwość bazowania na tych jednostkach śmigłowców wielkości EH-101 Merlin już zakontraktowanych dla naszej Marynarki, istnieje możliwość przy wyborze tych jednostek anulowania programu zakupu lżejszych śmigłowców pokładowych o kryptonimie Kondor, dużo prościej i szybciej byłoby kupić więcej Merlinów Formuła 1+2 jest droga i czasochłonna, lepiej byłoby od razy przyjąć model budowy trzech jednostek ( projekty brytyjski i hiszpański są sprawdzone , niemiecki jest tam według mnie chyba tylko ze zbytniej życzliwości do sąsiada), a najlepsza byłaby kooperacja z Brytyjczykami i wspólna budowa fregat dla Royal Navy i Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii gwarantując jednocześnie naszym stoczniom proporcjonalny udział w pracach nad tymi jednostkami oczywiście pełen serwis w kraju. Miecznik w obecnej formie jest drogi rozciągnięty w czasie, jedynie zgoda głównym sił politycznych daje mu szansę realizacji.
59-6B-1B-99

Sportowcy na poligonie
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Zasiać strach w szeregach wroga
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Męska sprawa: profilaktyka
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Starcie pancerniaków
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szansa na nowe życie
Sukces Polaka w biegu z marines
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Marynarze mają nowe motorówki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejny kontrakt Dezametu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Inwestycja w bezpieczeństwo
Abolicja dla ochotników
Arteterapia dla weteranów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Mundurowi z benefitami
Nie daj się zhakować
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Standardy NATO w Siedlcach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Kaman – domknięcie historii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Odznaczenia za wzorową służbę
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomnik nieznanych bohaterów
Niespokojny poranek pilotów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pięściarska uczta w Suwałkach
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec dzieciństwa
Rusza program „wGotowości”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO