moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto zaprojektuje Miecznika?

Trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock chcą zaprojektować dla Wojska Polskiego fregaty wielozadaniowe o kryptonimie „Miecznik”. Przedstawiciele koncernów zapowiedzieli, że przedstawią Ministerstwu Obrony Narodowej projekty okrętów. Najlepszy z nich ma zostać wybrany na przełomie roku.

W lipcu konsorcjum PGZ-Miecznik, które tworzą Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Remontowa Shipbuilding SA, podpisało z Inspektoratem Uzbrojenia umowę na budowę trzech fregat wielozadaniowych o kryptonimie „Miecznik”. Kontrakt o wartości około 8 mld zł to największe po 1989 roku zlecenie dla polskiej zbrojeniówki. Zgodnie z zapowiedziami ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka nowe okręty mają powstać według zagranicznej technologii, a zachodni partner zostanie wyłoniony spośród trzech stoczniowych koncernów. – Do końca listopada konsorcjum przygotuje trzy projekty koncepcyjne. Następnie, nie później niż na przełomie roku, zostanie wybrany najlepszy z nich – wyjaśniał pod koniec lipca szef MON-u.

Ministerstwo nie informowało do tej pory, które firmy znalazły się w finałowej trójce. W maju ogłoszono jedynie, że swój akces do programu „Miecznik” zgłosiło aż sześć zagranicznych podmiotów. Teraz karty zostały odkryte. Kilka dni temu trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to właśnie one zostały zakwalifikowane przez MON do kolejnego etapu przetargu w sprawie budowy fregat wielozadaniowych.

Każda z firm podała, jaka konstrukcja będzie podstawą proponowanego przez nie projektu. I tak hiszpańska Navantia zaskoczyła ekspertów branżowych, nie sięgnęła bowiem po swój najnowszy produkt – fregatę F-110. – Oferta przedstawiona przez Navantię dotyczy konstrukcji F-100 – poinformował koncern w komunikacie dla mediów.

Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) podał, że zaproponuje Polsce ulepszoną odmianę fregat A-200 MEKO. – Jako wiodący dostawca technologii fregat dla 19 marynarek wojennych na świecie, w tym dla sześciu flot NATO, ThyssenKrupp Marine Systems jest dumny, że może zaoferować Polsce MEKO A-300 PL, nasz najnowszy wariant słynnej rodziny fregat budowanych w technologii MEKO – poinformował dr Rolf Wirtz, dyrektor generalny TKMS.

Ostatni z koncernów, brytyjski Babcock, zakomunikował natomiast, że podstawą jego projektu będzie konstrukcja fregaty Arrowhead 140. – Jesteśmy bardzo podekscytowani tą szansą. Projekt ten przyniósłby Polsce znaczące korzyści społeczne i gospodarcze przez wzmocnienie i ożywienie w nadchodzących latach polskiego przemysłu stoczniowego – komentował David Lockwood, dyrektor wykonawczy Babcock.

O szczegółach technicznych fregat F-100, A-300 PL MEKO oraz Arrowhead 140 proponowanych Marynarce Wojennej RP – na portalu polska-zbrojna.pl już jutro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com, Navantia, thyssenkrupp-marinesystems.com

dodaj komentarz

komentarze


Spędź wakacje z wojskiem!
 
Czujemy się tu jak w rodzinie
Serwis bliżej domu
Śmierć przyszła po wojnie
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ostatnia niedziela…
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Wsparcie MON-u dla studentów
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szkolenie na miarę czasów
Prezydent Zełenski w Warszawie
Oczy na Kijów
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkolenie do walk w mieście
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Olimp gotowy na igrzyska!
Spadochroniarze na warcie w UE
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Pancerny sznyt
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Pancerniacy trenują cywilów
Szpital u „Troski”
Jak usprawnić działania służb na granicy
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polsko-litewskie konsultacje
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Za zdrowie utracone na służbie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Strzelnice dla specjalsów
RBN przed szczytem NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Mark Rutte pokieruje NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Lato pod wodą
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Biało-czerwona nad Wilnem
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO