moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe wozy dla strażaków

3 Regionalna Baza Logistyczna kupiła dla wojska dziesięć nowych wozów ratowniczo-gaśniczych trzech typów: cztery średnie, cztery ciężkie oraz dwa ciężkie lotniskowe. Jeszcze w tym roku w nowe pojazdy zostaną wyposażeni wojskowi strażacy z poligonów w Orzyszu i Żaganiu, 12 Brygady Zmechanizowanej, baz lotniczych w Radomiu i Warszawie. Kolejne dostawy – w przyszłym roku.

Za dziesięć pojazdów ratowniczo-gaśniczych trzech typów 3 Regionalna Baza Logistyczna zapłaci ponad 15 mln zł. Kontrakt wart 5,2 mln zł na dostawę czterech pojazdów średnich (z opcją rozszerzenia zamówienia w przyszłości o dwa wozy) zdobyła firma Moto-Truck Sp. z o.o. Cztery ciężkie pojazdy za 6,6 mln zł dostarczy spółka Wawrzaszek ISS Sp. z o.o. (również z opcją na dwa dodatkowe wozy). Zlecenie na trzeci typ wozów – ciężkie lotniskowe – zdobyła firma Szcześniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o., w tym przypadku wartość zamówienia to 3,6 mln zł.

Wozy ratowniczo-gaśnicze w wersji średniej będą ważyły około 14 t i będą wyposażone w silnik o mocy co najmniej 300 KM, układ napędowy w systemie 4x4, sześcioosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 2500 dm3, autopompę o wydajności minimum 2500 dm3/min, a także działko wodno-pianowe, którego wydajność będzie wynosić od 800 do 1600 dm3/min.

Samochody w wersji ciężkiej – do 32 t – będą wyposażone w silnik o mocy co najmniej 450 KM, trzyosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 10000 dm3 oraz autopompę o wydajności co najmniej 6000 dm3/min. Działko wodno-pianowe ma mieć wydajność od 4000 do 5000 dm3/min. Model ciężki lotniskowy będzie ważył około 32 t i będzie wyposażony w silnik o mocy co najmniej 450 KM, układ napędowy w systemie 6x6, trzyosobową kabinę, zbiornik wody o pojemności 8000 dm3 oraz autopompę o wydajności minimum 5000 dm3/min. W tym przypadku działko wodno-pianowe będzie mieć wydajność od 1600 do 2400 dm3/min.

Jako pierwsi, jeszcze w tym roku, w nowe wozy zostaną wyposażeni wojskowi strażacy z Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Orzyszu i 12 Brygady Zmechanizowanej ze Szczecina; otrzymają pojazdy średnie. Pojazdy ciężkie dostaną 42 Baza Lotnictwa Szkolnego z Radomia i 1 Baza Lotnictwa Transportowego z Warszawy. Natomiast ciężki wóz lotniskowy trafi do Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Żaganiu.

W przyszłym roku pojazdy średnie zostaną przekazane do 20 Brygady Zmechanizowanej z Bartoszyc i Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Nowej Dębie. Wozy ciężkie – do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie i 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku, a ciężki lotniskowy do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Drawsku Pomorskim.
Kto dostanie pojazdy, które zostaną zamówione (ewentualnie) w ramach opcji, jeszcze nie zdecydowano.

W Siłach Zbrojnych RP jest około 90 jednostek Wojskowej Straży Pożarnej, w których służy dwa i pół tysiąca żołnierzy. Nowoczesne wozy ratowniczo-gaśnicze mają ułatwić strażakom działania głównie na poligonach i lotniskach.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Piotr Pytel, Inspektorat Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej

dodaj komentarz

komentarze


Lato pod wodą
 
Biało-czerwona nad Wilnem
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szpital u „Troski”
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Polsko-litewskie konsultacje
Spadochroniarze na warcie w UE
Strzelnice dla specjalsów
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Śmierć przyszła po wojnie
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
RBN przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis bliżej domu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Oczy na Kijów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Walka – tak, ale tylko polityczna
Prezydent Zełenski w Warszawie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Mark Rutte pokieruje NATO
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Spędź wakacje z wojskiem!
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Wsparcie MON-u dla studentów
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Olimp gotowy na igrzyska!
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Ostatnia niedziela…
Pancerny sznyt
Pancerniacy trenują cywilów
Za zdrowie utracone na służbie
Szkolenie na miarę czasów
Roczny dyżur spadochroniarzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO