moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Antydron dla Portu Gdynia

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce w ramach projektu „Antydron” opracować system, który umożliwi wykrywanie dronów naruszających przestrzeń powietrzną portu i w razie potrzeby zmusi je do lądowania. – Chcemy również opracować projekty przepisów niezbędnych do takich działań – zapowiada Michał Świeczkowski z ZMPG.

Gdyński port jest trzecim co do wielkości – po szczecińskim oraz gdańskim –morskim portem w kraju. Ma powierzchnię niemal 1000 hektarów, dysponuje nabrzeżem o długości prawie 18 kilometrów, z których aż 11 km to przestrzeń przeznaczona do operacji przeładunkowych. W ubiegłym roku umożliwiła ona obsługę około 2 mln kontenerów.

W najbliższych latach Port Gdynia ma zostać znacznie rozbudowany, a jego możliwości przeładunkowe podwoją się. Przede wszystkim dzięki budowie Portu Zewnętrznego, który umożliwi przyjmowanie największych kontenerowców wpływających na Morze Bałtyckie – czyli 430-metrowych statków oceanicznych (największym kontenerowcem, jaki do tej pory zawinął do Portu Gdynia był Charlotte Maersk o długości prawie 347 m).

Przy okazji rozbudowy Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. chce jednocześnie zwiększyć bezpieczeństwo portu, przede wszystkim przed zagrożeniami ze strony bezzałogowych statków powietrznych. – To zagrożenie, które pojawiło się niedawno i z roku na rok, wraz z coraz powszechniejszym dostępem do tego typu rozwiązań, staje się coraz poważniejszym problemem – mówi Michał Świeczkowski, kierownik Działu Bezpieczeństwa i Monitoringu ZMPG. Dodaje, że nad Portem Gdynia eksperci odnotowują intensywny ruch dronów. – Jest to w dużej mierze spowodowane działalnością marketingową firm funkcjonujących na terenie portu. Należy również pamiętać o operatorach rekreacyjnych bezzałogowych statków powietrznych, których ruch wzmaga się zwłaszcza w sezonie zawinięć statków wycieczkowych – zaznacza Świeczkowski.

ZMPG nie ma obecnie sprzętu, który umożliwiłby wykrywanie dronów i w ostatecznej sytuacji ich neutralizację, np. jeśli stwarzają zagrożenie dla portowej infrastruktury, innych statków czy ludzi. – Jednak nawet gdybyśmy dysponowali takim rozwiązaniem, to w naszej ocenie nie ma odpowiednich przepisów umożliwiających podmiotom cywilnym, korzystanie z niego – podkreśla Michał Świeczkowski.

Rozwiązaniem obu problemów ma być program badawczo-rozwojowy „Antydron”. ZMPG S.A. wspólnie z trójmiejską firmą Advanced Protection Systems S.A. (nagrodzoną podczas MSPO w 2018 roku Defenderem za system antydronowyCtrl+Sky) chce opracować system, który będzie wykrywał drony i uniemożliwi – statkom bez odpowiednich zezwoleń – wlot w przestrzeń powietrzną portu. „Antydron” miałby identyfikować obiekt latający w zasięgu do kilku kilometrów i móc zakłócić jego pracę w promieniu kilkuset metrów oraz zmusić go do lądowania.

Spółka zabiega także o wprowadzenie regulacji prawnych umożliwiających używanie takich urządzeń. – Testy przeprowadzone we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej oraz 43 Bazą Lotnictwa Morskiego w Gdyni mają wskazać konieczne zmiany legislacyjne – wyjaśnia Michał Świeczkowski.

Jak podkreślają przedstawiciele ZMPG, ze względu na wstępny etap programu „Antydron”, na razie nie można dokładnie oszacować jego kosztów. Jednak dla portu nie powinny być one duże, gdyż większość z wydatków ma ponieść spółka APS, która traktuje projekt jako inwestycję w nowe rynki zbytu.

– To jest praca na rzecz przyszłych rozwiązań. Jeśli projekt badawczo-rozwojowy zakończy się sukcesem i uda nam się wypracować specyfikację techniczną systemu skutecznego w tak skomplikowanej infrastrukturze, jaką jest Port Gdynia, to te rozwiązania będzie można transponować chociażby do innych portów morskich, które z pewnością borykają się z podobnymi problemami – podkreśla Świeczkowski.

Pracami ZMPG interesuje się również Wojsko Polskie, a dokładniej 43 Baza Lotnictwa Morskiego zarządzająca strefą powietrzną, w obrębie której znajduje się i działa Port Gdynia. W ubiegłym roku ZMPG i 43 Baza podpisały porozumienie o współpracy, które zakłada, że armia będzie m.in. opiniować proponowane rozwiązania i proponowane zapisy prawne.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Rekompensaty na ostatniej prostej
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
W paradnym szyku
Inwestycje w mobilność wojska
Na ratunek pancerniakom
Terytorialsi zawitają do Płocka
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Na rosyjskim pasku
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cel: wyszkolić podoficera
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Ten beton... żyje!
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
7TP – czołg kompromisu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Zmodernizowany Leopard 2PL
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Kolarskie święto w stolicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Zmiana warty na wschodniej granicy
Orlik na Alfę
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Pieta Michniowska
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Nocny patrol myśliwców
Pucharowe zmagania Polaków
Czas na wspólne działania
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Cisza przed wojną
W drodze po młodszego nurka
Tłumy na zawodach w Krakowie
Ostatnia niedziela…
BWR-1 – weteran po liftingu
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Dzieci wojny
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Najbardziej żołnierski żołnierz
Brytyjczycy żegnają Malbork

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO