moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 wylądowały w Powidzu

Cztery amerykańskie myśliwce F-35, dwa F-15 oraz samolot C130 Hercules wylądowały dziś na lotnisku wojskowym w Powidzu. Była to część operacji „Rapid Forge”, w ramach której stacjonujące w Niemczech amerykańskie samoloty zmieniły swoją lokalizację na bazy w Polsce, Litwie i w Estonii. W Powidzu myśliwce F-35 tankowały, a F-15 odtworzyły gotowość bojową.

Operacja „Rapid Forge” została przeprowadzona przez Dowództwo Amerykańskich Sił Powietrznych w Europie (U.S. Air Forces in Europe). Jej celem, jak wyjaśnia w komunikacie Ambasada Stanów Zjednoczonych w Polsce, ma być zwiększenie interoperacyjności z sojusznikami i partnerami NATO oraz zwiększenie zdolności operacyjnych sił powietrznych USA w Europie. Amerykańskie samoloty pojawiły się dziś w trzech bazach: w Polsce, na Litwie i w Estonii.

W Powidzu, w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego, wylądowały cztery myśliwce F-35, dwa F-15 oraz samolot C130 Hercules. Myśliwce zostały zatankowane na płycie lotniska, założono im również uzbrojenie ćwiczebne. – Nasze ćwiczenia polegały na tym, by jak najszybciej zmienić lokalizację samolotów oraz odnowić ich gotowość bojową – wyjaśniał lt. col. Kevin „Boone” Cruson z US Air Force, pilot F-22. Polskie siły powietrzne zapewniły amerykańskim pilotom obsługę nawigatorów. Operacja na lotnisku w Powidzu trwała kilkadziesiąt minut. – Nasze lotnisko daje bardzo duże możliwości logistyczne. Dzięki naszemu zabezpieczeniu, sojusznicy mogą spokojnie wykonywać swoje zadania – mówił płk pil. Krzysztof Szymaniec, dowódca 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Dla nas to jest nie tylko okazja do przećwiczenia procedur, ale też pokazania naszych możliwości w tym zakresie – tłumaczył dowódca.

Operacja „Rapid Forge” odbywała się również na Litwie i w Estonii. Do bazy Siauilai na Litwie z Niemiec przyleciały samoloty F-15E i C-130J Super Hercules. Tam też tankowały i zostały uzbrojone w amunicję ćwiczebną. Do bazy Amari w Estonii przyleciały F-15E Strike Eagles oraz MC-130J Commando II. Trenowały wyłącznie tankowanie.

F-35 na stałe stacjonują w 388 i 419 Dywizjonie Myśliwskim, natomiast F-15 w 4 Dywizjonie Myśliwskim. W Niemczech oba typy statków powietrznych są w bazie Spangdahlem. Natomiast samoloty MC-130J pochodzą z 352 Skrzydła Operacji Specjalnych w RAF Mildenhall w Anglii, a C-130J z 317 Skrzydła Lotniczego w Tekxasie. Obecnie stacjonują w Ramstein w Niemczech.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Lojalny skrzydłowy bez pilota
Marynarze mają nowe motorówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szansa na nowe życie
Rusza program „wGotowości”
Arteterapia dla weteranów
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kaman – domknięcie historii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kircholm 1605
Niespokojny poranek pilotów
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sportowcy na poligonie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kolejny kontrakt Dezametu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
„Road Runner” w Libanie
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zasiać strach w szeregach wroga
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Inwestycja w bezpieczeństwo
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Starcie pancerniaków
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Koniec dzieciństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Pomnik nieznanych bohaterów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nie daj się zhakować
Nowe zasady dla kobiet w armii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polski „Wiking” dla Danii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Mity i manipulacje
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO