moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podwójna „Akcja Serce”

W miniony weekend krakowskie załogi samolotów CASA C-295 zrealizowały kolejne dwie „Akcje Serce”. Tym samym 3 Skrzydło Lotnictwa Transportowego już 22 razy w tym roku podrywało samoloty w celu ratowania ludzkiego życia.

Piloci, technicy, personel naziemny i służby dyżurne 8 Bazy Lotnictwa Transportowego mają za sobą pracowity weekend. To właśnie ich wysiłek oraz zaangażowanie i trud lekarzy, a także personelu medycznego przyczyniły się do wykonania dwóch kolejnych lotów w ramach „Akcji Serce”.

Pierwsza z akcji rozpoczęła się kilka minut po godzinie 21:00 w piątkowy wieczór 28 lipca br. Lot został poprzedzony procesem planowania i przygotowania, podczas których oprócz przygotowania samolotu i załogi ustalono m.in. trasę lotu, sprawdzono pogodę oraz inne czynniki, które mogły mieć wpływ na wykonanie zadania. Wszystkie te czynności zostały wykonane możliwie szybko i sprawnie, gdyż przy transplantacjach to właśnie czas od pobrania organu do jego wszczepienia jest jednym z kluczowych elementów.

Tuż po 21:00 CASA C-295 o numerze bocznym 011 pod dowództwem kapitana pilota Jacka Kądziołki wykonał lot na trasie Kraków - Warszawa - Kraków - Warszawa - Kraków. Samolot CASA wraz z załogą powrócił do krakowskiej bazy o godzinie 04:30 w sobotni poranek.

Jak się okazało potrzeba ratowania ludzkiego życia pojawiła się tego samego dnia. Tuż przed północą 29 lipca br. kolejna załoga wystartowała do wykonania zadania w ramach „Akcji Serce”. Lotnicy pod dowództwem kapitana pilota Jarosława Jaworskiego w ciągu 5 godzin zrealizowali lot po trasie Kraków - Katowice - Poznań - Katowice – Kraków i tym samym zakończyli 22 w tym roku „Akcję Serce” w wykonaniu 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Loty wykonywane w ramach „Akcji Serce” to szczególny typ lotów, dzięki którym możliwe jest ratowanie ludzkiego życia. Wojskowi lotnicy od blisko 32 lat wykonują tego typu zadania. Zdecydowaną większość z nich realizują załogi 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, a szczególnie lotnicy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z krakowskich Balic, choć coraz częściej zaszczyt wykonania tego typu lotów przepada także 33 Bazie Lotnictwa Transportowego z Powidza. Na potrzeby „Akcji Serce” w 3 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w gotowości utrzymywana jest załoga i samolot.

Weekendowe dwie „Akcje Serce” to w tym roku już osiemnasty i dziewiętnasty lot z Karkowa wykonany w celu ratowania ludzkiego życia. Trzykrotnie „Akcję Serce” realizowały załogi z powidzkiej bazy. Tym samym przez pierwsze siedem miesięcy 2017 roku lotnicy z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego 22 razy przyczynili się do ratowania ludzkiego życia. Jest to pod tym względem rekordowy rok – w 2016 roku „Akcja Serce” realizowana była 6 razy, a w 2015 – 14 razy.

Tekst: kpt. Martyna Fedro-Samojedny

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze


O amunicji w Bratysławie
 
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Wzmacnianie granicy w toku
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Transformacja dla zwycięstwa
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Karta dla rodzin wojskowych
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Święto w rocznicę wybuchu powstania
A Network of Drones
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Jak namierzyć drona?
Uczą się tworzyć gry historyczne
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Marynarka Wojenna świętuje
Szef MON-u na obradach w Berlinie
„Szczury Tobruku” atakują
Święto podchorążych
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ostre słowa, mocne ciosy
Nowe uzbrojenie myśliwców
Miecznik na horyzoncie
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Medycyna w wersji specjalnej
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Huge Help
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Olympus in Paris
Jesień przeciwlotników
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Polskie „JAG” już działa
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Zmiana warty w PKW Liban
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Od legionisty do oficera wywiadu
Olimp w Paryżu
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Modernizacja Marynarki Wojennej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szturmowanie okopów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO