moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowy samolot dla VIP-ów

Samolot do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie ma zapewniać bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród – powiedział minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów. Maszyna otrzymała imię „Książę Józef Poniatowski”. Kolejny samolot tego typu przyleci do Polski w lipcu.


Minister Antoni Macierewicz na wojskowym lotnisku Okęcie podczas powitania Gulfstreama – małego samolotu dla VIP-ów.

Dziś na wojskowym Okęciu wylądował pierwszy z dwóch tzw. małych samolotów kupionych w zeszłym roku przez rząd. Otrzymał on imię „Książę Józef Poniatowski”, a jego matką chrzestną została Halina Łabonarska, aktorka Teatru Ateneum. Maszynę poświęcił biskup polowy gen. bryg. bp Józef Guzdek.

– Do służby w polskich siłach zbrojnych wchodzi samolot mający dawać i gwarantować bezpieczeństwo ludziom wybranym przez naród, aby gwarantowali pokój, dobrobyt, aby gwarantowali bezpieczeństwo Polsce i całemu narodowi, wszystkim ludziom – powiedział minister Antoni Macierewicz. - Po to jest ta danina finansowa, którą wszyscy Polacy składają na państwo polskie, aby ono przestało być teoretyczne, fikcyjne, aby ono przestało być przemalowanym jeszcze sowieckim kształtem – podkreślał Antoni Macierewicz.

Minister dodał, że wcześniej najważniejsze osoby w kraju nie były bezpieczne w rządowych samolotach. – Przez cały czas byli pod kontrolą zewnętrzną, każda śrubka, każda naprawa, a i każdy dźwięk zapewne, każda uwaga wymieniana w samolotach, była kontrolowana albo mogła być kontrolowana – mówił szef MON.

Film: Ewa Korsak/ portal polska-zbrojna.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej przetarg na zakup dwóch samolotów do przewozu najważniejszych osób ogłosiło w sierpniu 2016 roku. Wygrał go amerykański koncern General Dynamics. 14 listopada Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę dwóch samolotów Gulfstream G550. Wartość kontraktu (obejmującego pakiet szkoleniowy) wynosi 440 mln złotych.

Za kontrakt na nowe samoloty był odpowiedzialny wiceminister Bartosz Kownacki. Podczas uroczystego przyjęcia do służby „Księcia Poniatowskiego” wiceminister powiedział, że zakup samolotu dla VIP to „powrót do normalności, a nie żadna sensacja”. Przypomniał też, że samolotów dla najważniejszych osób w państwie Polska nie kupiła przez ostatnie 25 lat. Dziennikarze pytali wiceministra, czy samolot wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych został dobrze sprawdzony przez służby kontrwywiadowcze. – Nie mam w tej sprawie wątpliwości – odpowiadał Kownacki. Wiceminister dodał, że pierwsze loty o statusie Head (status lotu wykonywanego w ramach oficjalnych misji z najważniejszą osobą w państwie na pokładzie) prawdopodobnie odbędą się na jesieni. – Na razie trwają szkolenia załóg samolotów – wyjaśnił Bartosz Kownacki.

Minister Kownacki przyleciał Gulfstreamem z USA. Zapytany o wrażenia zapewnił, że podróż przebiegła bardzo dobrze, na pokładzie było bardzo cicho, a pasażerowie czuli się komfortowo.

Gulfstream może zabrać na pokład maksymalnie 16 osób, dlatego mówi się o nim „mały” samolot. Jest on w stanie wykonać lot na trasie Warszawa – Nowy Jork bez międzylądowania. Został wyprodukowany w USA, a przez kilkanaście ostatnich dni trwał jego odbiór techniczny. Sprawdzaniem samolotu zajmowali się wojskowi specjaliści. Flotę VIP-owskich samolotów, prócz dwóch Gulfstreamów, będą też tworzyć trzy większe samoloty Boeing 737–800. Jedna z maszyn to używana wersja pasażerska, a następne dwie to nowe samoloty w wersji biznesowej – BBJ2. Pierwszy Boeing trafi do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w listopadzie tego roku, kolejne dwa w 2020 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Niespokojny poranek pilotów
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W wojsku orientują się najlepiej
Bóbr na drodze Hannibala
Kircholm 1605
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pamięć łączy pokolenia
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Edukacja z bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pięściarska uczta w Suwałkach
Sportowcy na poligonie
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Koniec dzieciństwa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wyrównać szanse
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Standardy NATO w Siedlcach
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Operacja NATO u brzegów Estonii
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Abolicja dla ochotników
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MID w nowej odsłonie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Husarze bliżej Polski
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„JUR” dla terytorialsów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Mity i manipulacje
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO