Wojsko modernizuje naziemny sprzęt ubezpieczenia lotów. Na lotniskach w Mińsku Mazowieckim i Powidzu działa już nowoczesny system nawigacji TACAN, który zastąpił wysłużone tego typu zestawy. Dzięki TACAN-owi piloci mają dokładne informacje o położeniu w powietrzu, czy odległości maszyny od płyty lotniska. Kolejne takie urządzenia będą montowane m.in. w Łęczycy i Świdwinie.
W ubiegłym roku w dwóch wojskowych bazach zamontowano nowy system ubezpieczenia lotów TACAN (Tactical Air Navigation), który ułatwia lotnikom nawigację. Dzięki systemowi załogi samolotów i śmigłowców otrzymują dokładne informacje o swoim położeniu w powietrzu, azymucie i odległości maszyny od płyty lotniska. – TACAN zapewnia załogom korzystającym z wojskowych lotnisk warunki do bezpiecznego wykonywania startów i lądowań o każdej porze dnia i nocy, także przy trudnych warunkach atmosferycznych – mówi płk Artur Goławski z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia.
Nowoczesne, mobilne zestawy nawigacji lotniczej zastąpiły eksploatowane od kilku dekad urządzenia starszej generacji, czyli amerykański AN/TRN-26, którego konstrukcji pochodzi jeszcze z lat 60. zeszłego wieku. Wysłużony sprzęt wymagał już wymiany, brakowało do niego także części zamiennych. – Wprowadzenie nowych zestawów TACAN zdecydowanie poprawiło komfort i bezpieczeństwo pracy. To nowoczesne i bezawaryjne urządzenia – mówi mjr Dariusz Durczak, szef sekcji dowodzenia i łączności 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Powidzu. – Mobilne urządzenia pracują na takich samych parametrach jak poprzednie zestawy. Cieszymy się z TACAN-a, bo dotąd mieliśmy w Powidzu jedno z najstarszych urządzeń tego typu, które było awaryjne i już mocno wyeksploatowane – dodaje oficer z 3 Skrzydła.
Mobilne zestawy wojsko kupiło w ramach przetargu, który Inspektorat Uzbrojenia MON rozstrzygnął w lipcu ubiegłego roku. System dostarczyła firma Siltec. Zanim TACAN trafił do wojska, został przetestowany, wykonano kontrolę urządzenia z powietrza, a lotnicy obsługujący go przeszli szkolenie. Zgodnie z umową kolejne mobilne zestawy zostaną zamontowane do końca 2018 roku w wojskowych bazach lotniczych w Tomaszowie Mazowieckim, Łęczycy, Świdwinie i Inowrocławiu.
W ramach modernizacji naziemnego sprzętu ubezpieczenia lotów wojsko kupiło także radiolokacyjne systemy lądowania, tzw. Ground Control Approach GCA-2000. To naziemne stacje radiolokacyjne przeznaczone do nadzoru i obsługi lądowania w każdych warunkach pogodowych. Pojawią się one na dziewięciu wojskowych lotniskach. Pierwszy system już działa w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Kolejne będą montowane do końca 2017 roku.
autor zdjęć: DGRSZ
komentarze