moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pilot Dywizjonu 304 świętował setne urodziny!

Brał udział w wojnie obronnej przeciwko Niemcom, a potem uciekł z okupowanej Polski, by nadal walczyć z nazistami. Jako pilot 304 Dywizjonu Bombowego uczestniczył w kilkudziesięciu misjach nad Morzem Północnym i Atlantykiem. Dziś płk Ludwik Krempa świętował swoje setne urodziny w Krakowie, w otoczeniu  maszyn, które pilotował.


– Nie mogliśmy zgromadzić wszystkich samolotów, na których Pan latał, ale cieszę się, że spotykamy się obok dwóch znanych panu doskonale: PWS-26 i De Havilland Tiger – podkreślał dziś Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa w Krakowie. To właśnie w tej placówce zostały zorganizowane uroczystości ku czci płk. Ludwika Krempy, jednego z ostatnich pilotów Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Dziś skończył on sto lat.

W muzeum pojawiła się przeszło setka gości. Jubilat otrzymał listy z gratulacjami i życzeniami od ministra obrony narodowej, szefów BBN i Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a także prezydenta Polski. – Proszę przyjąć słowa szacunku i wdzięczności, jakie wyrażam w imieniu swoim, jak i całej Rzeczypospolitej – zaznaczył prezydent Andrzej Duda. Gen. bryg. pil. Mirosław Jemielniak, występujący w imieniu ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza, wręczył jubilatowi szablę honorową.

– Muzeum Lotnictwa to najpiękniejsze miejsce, w którym mogliśmy zorganizować jubileusz lotnika z krwi i kości – przekonywał ppłk pil. w stanie spoczynku Stanisław Wojdyła ze Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego. – Jego szlak bojowy i dokonania są imponujące, a mimo to pozostał on bardzo skromnym człowiekiem. Gdyby wiedział, ile osób przyjdzie tu dziś, aby go uczcić, pewnie podziękowałby grzecznie i w ogóle by się w muzeum nie pojawił – mówił. Dodał, że płk Krempa jest członkiem Stowarzyszenia i mimo sędziwego wieku uczestniczy w wielu uroczystościach, spotyka się z miłośnikami lotnictwa i chętnie opowiada o swojej służbie.

Tym razem jednak jubilat, wyraźnie wzruszony, nie mówił zbyt wiele. – Dziękuję wszystkim. Cieszę się, że jestem tu dzisiaj z wami – podkreślał. A pytany o sekret długowieczności odparł, że być może tkwi on w… miłości do brydża.


Ludwik Krempa urodził się w 1916 roku w Sanoku. Ukończył Państwową Szkołę Przemysłową im. Stanisława Staszica. Zawsze ciągnęło go jednak do latania. Mając 20 lat zdobył w ośrodku w Bezmiechowej Górnej kategorię „A” pilota szybowcowego.  W 1937 roku został powołany do wojska i skierowany do Szkoły Podchorążych Rezerwy Lotnictwa w Dęblinie. Szkolenie praktyczne odbywał za sterami samolotów RWD-8, PWS-26 i Bartel BM-5. W tym czasie pilotował też maszyny Potez. Kiedy wybuchła II wojna, był między innymi pilotem łącznikowym w 2 Pułku Lotniczym. Po rozpoczęciu okupacji Polski przez pewien czas pracował w kopalni nieopodal Sanoka. Chciał jednak walczyć. Przez zieloną granicę przedostał się więc na Węgry, a potem – przez Jugosławię, Grecję, Turcję i Palestynę – trafił do polskiej armii. Krótko służył w Samodzielnej Brygadzie Strzelców Karpackich, by wreszcie wylądować w Polskich Siłach Powietrznych, które stacjonowały w Wielkiej Brytanii.

W 1942 roku trafił do 304 Dywizjonu Bombowego „Ziemi Śląskiej im. Księcia Józefa Poniatowskiego”, gdzie został awansowany na stopień oficerski. Pilotował samolot Vickers Wellington. Brał udział w kilkudziesięciu misjach bojowych nad Morzem Północnym, Zatoką Biskajską i Atlantykiem. Miały one na celu wykrywanie i niszczenie nieprzyjacielskich okrętów podwodnych. Płk Krempa bombardował też port w Bordeaux. Za wojenne zasługi został odznaczony Orderem Virtuti Militari.

Po wojnie pozostał w Wielkiej Brytanii. W armii służył do 1949 roku. Potem pracował jako kreślarz i projektant silników autobusowych, pomp głębinowych i systemów zasilania awaryjnego. W 1981 przeszedł na emeryturę, siedem lat później zaś wraz z żoną wrócił do Polski. Zamieszkał w Krakowie.


W ostatnich latach w organizację uroczystości z okazji jego urodzin angażowała się 8 Baza Lotnictwa Transportowego. Płk Krempa gościł też jakiś czas temu w Siemirowicach, gdzie stacjonuje Kaszubska Grupa Lotnicza. Jednostka ta dziedziczy tradycje 304 Dywizjonu, w którym służył. – Mamy ze sobą wiele wspólnego, bo lotnicy dywizjonu podobnie jak my zajmowali się rozpoznaniem i wykonywali zadania nad morzem – tłumaczy kmdr ppor. Grzegorz Gołas, pilot Kaszubskiej Grupy Lotniczej. Na dzisiejsze uroczystości przyleciał z Pomorza samolotem Bryza, który w jednostce nazywany jest Białą Damą. A wszystko z powodu specjalnego malowania, które ma nawiązywać do wojennych barw Wellingtona. 11 lat temu Bryza reprezentowała Polskę na obchodach  60. rocznicy zwycięstwa w bitwie o Atlantyk organizowanych w Wielkiej Brytanii. – Od pewnego czasu lotnicy naszej grupy noszą naszywki 304 Dywizjonu – przypomina kmdr ppor. Gołas. I dodaje: – Dziś po prostu nie mogło nas tutaj zabraknąć.

MKS, ŁZ

autor zdjęć: Jakub Link-Lenczowski

dodaj komentarz

komentarze

~dariusz
1453557540
chciałem prosić o źródło z jakiego autor się dowiedział o czymś takim jak "kapitulacja Polski"... bo może miałem jakieś wybrakowane podręczniki w których o czymś takim nie było. Jak się nie potrafi pisać ze zrozumieniem tego co się pisze to może lepiej pomyślec o zmianie zawodu???
F1-DF-56-0E

Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Kapral Bartnik mistrzem świata
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Pancerniacy jadą na misję
Nowe zdolności sił zbrojnych
Z Su-22 dronów nie będzie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Komplet medali wojskowych na ringu
Gdy ucichnie artyleria
Plan na WAM
Czwarta dostawa Abramsów
Militarne Schengen
W krainie Świętego Mikołaja
Holenderska misja na polskim niebie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Najdłuższa noc
Wojsko ma swojego satelitę!
Mundurowi z benefitami
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Uczelnie łączą siły
Niebo pod osłoną
Poselskie pytania o „OPW z dronem”
Wojsko przetestuje nowe technologie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Przygotowani znaczy bezpieczni
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
Artylerzyści mają moc!
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Don’t Get Hacked
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Zwrot na Bałtyk
Nadchodzi era Borsuka
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Polski „Wiking” dla Danii
Borsuki jadą do wojska!
Razem na ratunek
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Dzień wart stu lat
Trzy „Duchy" na Bałtyk
BWP made in Poland. Czy będzie towarem eksportowym?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Wojskowa łączność w Kosmosie
Szwedzi w pętli
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Po co wojsku satelity?
Czas na polskie Borsuki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO